خوزستان آب ندارد / ارتش برای کمک به مردم خوزستان نمی رود؟

خوزستان آب ندارد. این روزها خوزستان آب ندارد و بخشی از مردم این استان در اهواز، ماهشهر، خرمشهر، سوسنگرد و دشت آزادگان به دلیل کم آبی دست به اعتراض زده اند. خوزستان آب ندارد و 700 روستای آن هنوز فاقد خط لوله کشی هستند. خوزستان آب ندارد و مردم آن تشنه اند. خوزستان آب ندارد و مسئولان آن تصاویر منتشرشده درباره اعتراضات مردمی را تکذیب می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خشکسالی و سوء مدیریت منابع آبی در استان خوزستان منجر به بروز بحران کم آبی در این استان شده است. استانی که با وجود این که منبع اصلی طلای سیاه ایران محسوب می شود و یک سوم حجم آب های جاری کشور به صورت طبیعی باید در آن سرازیر شوند، این روزها آب ندارد.

خوزستان آب ندارد. این را نه فقط از اعتراضات مردمی نسبت به کمبود آب چه در بخش های شهری و روستایی و چه در حوزه کشاورزی می توان فهمید، بلکه آمارهای سازمان آب و برق خوزستان نیز حاکی از کم آبی استان خوزستان است.

فرهاد ایزدجو، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اخیرا آمار داده است که متوسط بارندگی ها در سال آبی جاری در حوضه های آبریز این استان نسبت به شرایط نُرمال حدود 35 درصد کمتر شده و میزان آورده آب رودخانه ها نیز به میزان 44 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که سال آبی گذشته استان خوزستان مانند دیگر استان های کشور با ترسالی مواجه بود و حالا که خشکسالی شدید به این استان زده است، حجم آب در دسترس برای کشاورزی در این استان نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته است و البته مردم بسیاری از مناطق خوزستان بخصوص 700 روستایی که هنوز فاقد لوله کشی آب هستند، تشنه مانده اند.

خوزستان آب ندارد و مردم آن دست به اعتراض زده اند. البته بلافاصله بعد از منتشر شدن تصاویر مربوط به اعتراضات مردمی در این استان، غلامرضا سلیمانی دشتکی، استاندار این استان، بروز این اعتراضات را تکذیب کرد و گفت: در خرمشهر و سوسنگرد اعتراض نداشتیم.

البته تکذیب اعتراضات مردمی در خوزستان، حقیقت نبود آب و تشنگی مردم این استان را پنهان نمی کند. این وضعیت نیازمند حضور و رسیدگی همه نهادها از وزارت نیرو تا نیروهای نظامی است. البته مردم به نیروهای نظامی برای مقابله با اعتراضات نیاز ندارند، بلکه به همراهی نیروهای نظامی بخصوص نیروی زمینی ارتش احتیاج دارند تا همان طور که 10 روز پیش برای آبرسانی به سیستان و بلوچستان رفت، حالا باید به خوزستان بیاید.

در خوزستان البته دختری نیست که تصاویر اشک هایش در فضای مجازی وایرال شود، اما اتفاقی بدتر از آن رخ داده و می گویند تیری در دشت آزادگان به معترضی اصابت کرده و او را نقش بر زمین کرده است.

مردم خوزستان هم انتظار دارند که ارتش برای آبرسانی به خوزستان بیاید و به داد مردم مظلومی برسد که این روزها به دلیل تشنگی و خسارت دیدن زمین های کشاورزی خود دست به اعتراض زده اند.

ارتش در 10 روز گذشته در سیستان و بلوچستان چه کرد؟

حدود ده روز پیش نیروهای زمینی ارتش برای آبرسانی و کمک به وضعیت کنترل کرونا در استان سیستان و بلوچستان به این استان اعزام شدند. آن طور که امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش خبر داده است، ارتش تا کنون به برپایی سامانه‌های پزشکی درمانی سیار و ثابت در برخی روستاهای این استان پرداخته است.

 

حیدری درباره دیگر اقدامات انجام شده توسط نیروی زمینی ارتش در این استان توضیح داد: برپایی بیمارستان مجهز سیار، آبرسانی، راه‌اندازی خط لوله آب، نصب تانکرهای آب، ‌اهدای کمک‌های مومنانه، پایش سلامت رایگان و چندین طرح در حوزه خدمات رسانی از جمله کارهایی است که نیروی زمینی ارتش در این منطقه انجام داده و تا زمانی که مشکلات برطرف نشود کنار مردم می‌مانیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به مطالبات و خواسته‌های مردم این منطقه از نیروی زمینی ارتش، تصریح کرد: در دیدارهای چهره به چهره‌ای که با مردم فهیم منطقه صدیف سنچولی شهرستان هیرمند داشته‌ایم برخی  اقدامات، شامل اهدای کمک‌های مومنانه در قالب مواد غذایی، نصب ۲۷ تانکر آب آشامیدنی برای هر خانواده و احداث سرویس‌های بهداشتی و حمام را در دستور کار خود قرار دادیم که ان‌شاءالله در روزهای آتی این اقدامات در این منطقه انجام خواهد شد.

امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای بین آبفای استان سیستان و بلوچستان با نیروی زمینی ارتش در خصوص برطرف‌سازی مشکل آب در بخش‌های روستایی شهرستان‌های زاهدان، خاش و زابل منعقد شده است، خاطرنشان کرد:  در بازدید از تصفیه خانه آب زهک با مدیرعامل محترم آبفای استان در خصوص رفع مشکل آب تفاهم‌نامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که در حال حاضر طرح خط لوله ۹۰ کیلومتری آبرسانی آغاز شده و در روزهای آینده برای بیش از ۱۷ روستا در این مناطق اقدامات آبرسانی انجام خواهد شد

کدخبر: 705579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟