ابتکار: مجلس در تصویب لایحه کرامت و امنیت زنان تعجیل کند / آموزش خوب زیستن به دختران در مدارس / برگزاری دوره آموزش زندگی خوب در شبکه شاد، هفته آینده + صوت
حجم ویدیو: 37.81M | مدت زمان ویدیو: 00:05:09

در سال های اخیر سن بروز آسیب های اجتماعی در میان دختران نوجوان به شدت کاهش یافته است؛ به نحوی که هم شاهد کاهش سن گرفتار شدن دختران نوجوان در دامان اعتیاد هستیم و هم برخی دختران نوجوان به دلیل فقدان ارائه آموزش های مناسب از سوی دولت و بی توجهی والدین نسبت به تربیت صحیح دختران نوجوان ، دچار انواع آسیب های اجتماعی می شوند. تا جایی که حتی یکی از همین دختران نوجوان چند روز پیش به قمه کشی و ایجاد رعب و وحشت در اصفهان پرداخت.

سن آسیب های اجتماعی در میان دختران نوجوان کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «هلیا» دختر 13، 14 ساله ای که در روزهای اخیر با قمه کشی در اصفهان عده ای را به رعب و وحشت انداخت، صرفا یکی از مصادیق مربوط به تشدید آسیب های اجتماعی در سطح جامعه و البته کاهش سن بروز این آسیب ها بخصوص در میان دختران محسوب می شود؛ چراکه براساس اظهارات فعالان حوزه اعتیاد، این روزها سن اعتیاد و حتی کارتن خواب شدن دختران به 13 سال کاهش یافته است و کم نیستند دخترانی که به دلیل فقدان ارائه آموزش های مناسب از سوی دولت و البته بی توجهی والدین نسبت به تربیت صحیح فرزندان خود، حتی در سنین پایین تر از 13 سال، در معرض انواع و اقسام آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

حال، سوال مهم این است که دستگاه اجرایی در سال های اخیر برای حمایت از دختران نوجوان آسیب دیده، جلوگیری از کاهش سن آسیب های اجتماعی دختران و کاهش احتمال دچار شدن دختران کودک و نوجوان به این آسیب ها چه اقداماتی انجام داده است؟

دو رویکرد کلان برای کاهش میزان آسیب های اجتماعی در میان دختران

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سوال به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: ما برای کاهش میزان بروز آسیب های اجتماعی در میان دختران، دو رویکرد کلان را در سطح ملی دنبال کرده ایم، یکی آموزش مهارت های خوب زیستن که با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال اجرای آن هستیم و دوم، ارتقای مهارت های تاب آوری که با همراهی سازمان بهزیستی آن را اجرا می کنیم.

وی درباره برنامه معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور برای آموزش مهارت های خوب زیستن توضیح داد: ما برای تقویت این مهارت ها در میان دختران نوجوان، دوره های خاصی را برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برگزار می کنیم که وقتی آنها معلم شدند، بتوانند مهارت های لازم در این زمینه را به دانش آموزان انتقال دهند. ما همچنین این دوره ها را برای اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس و کارکنان آموزش و پرورش برگزار می کنیم.

مهارت های خوب زیستن در چارچوب نظام آموزشی به دختران آموزش داده می شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر این که مهمترین راهکار پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در میان دختران، آموزش مهارت های خوب زیستن به آنهاست، عنوان کرد: برای این که کودکان و نوجوانان مهارت های خوب زیستن را یاد بگیرند، اولا والدین باید مهارت های خاصی را بیاموزند و ثانیا ما باید توجه خاصی به حقوق کودکان و نوجوانان داشته باشیم.

وی در همین راستا به تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در مجلس قبل اشاره کرد و گفت: آیین نامه اجرایی این قانون با همت کارشناسان سازمان بهزیستی و همکاران آنها در وزارت کار تصویب شده است. بعد از تصویب این قانون نیز ما هم پشتوانه قانونی مناسبی داریم و هم آموزش های خوبی را در زمینه مهارت های خوب زیستن در نظام آموزش و پرورش به کودکان ارائه می کنیم.

برگزاری دوره آموزش مهارت های خوب زیستن در شبکه شاد

این صحبت های ابتکار البته در شرایطی نتیجه می دهد که دولت به نحوی برنامه ریزی کند که آموزش مهارت های خوب زیستن و سایر آموزش های اجتماعی به صورتی مناسب در دسترس تمام کودکان و نوجوانان، چه آنهایی که به مدرسه می روند و چه آنهایی که به مدرسه نمی روند، قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سوال گفت: ما برای این که بتوانیم مهارت های خوب زیستن را به همه کودکان و نوجوانان بیاموزیم، با وزارت آموزش و پرورش توافق کرده ایم که هفته آینده دوره ای مجازی را در همین زمینه برای معلمان در شبکه شاد برگزار کنیم تا آنها هم بتوانند این مهارت ها را در طول سال تحصیلی به کودکان و نوجوانان بیاموزند.

وی در ادامه تاکید کرد: این دوره های مجازی که با همکاری بین معاونت زنان رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود، کمک شایانی می کند به این که معلمان بتوانند مهارت های خوب زیستن را با همه دانش آموزان، اعم از کودکان و نوجوانان تمرین کنند.

ابتکار در پاسخ به این سوال که آموزش مهارت های خوب زیستن به چه نحوی در دسترس همه کودکان و نوجوان قرار می گیرد، اظهار داشت: آموزش و پرورش وظیفه دارد که این آموزش ها را ابتدا به معلمان و بعد به تمام کودکان و نوجوانان انتقال دهد. البته ما باید تلاش کنیم که هیچ کودک یا نوجوانی از مدرسه جا نماند تا همه افراد بتوانند از این آموزش ها بهره مند شوند.

آموزش مهارت های ارتقای تاب آوری برای کاهش میزان آسیب های اجتماعی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت هایش درباره برنامه های این معاونت برای ارتقای مهارت های تاب آوری اجتماعی توضیح داد: ما در سال های گذشته این برنامه را با همراهی سازمان بهزیستی اجرایی کرده ایم. البته بهزیستی بیشتر روی ارتقای تاب آوری فردی کار کرده و برنامه های ما بیشتر مربوط به حوزه تاب آوری اجتماعی بوده است و با برگزاری دوره های آموزشی مربوط به مهارت های ارتقای تاب آوری، تلاش کرده ایم میزان بروز آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم.

ابتکار ادامه داد: ارتقای مهارت های تاب آوری به جوامعی که در معرض آسیب هستند، کمک زیادی می کند که بتوانند آسیب های خود را بشناسند تا خود افراد جامعه بتوانند در راستای تغییر شرایطشان گام بردارند. ما نیز در همین راستا دوره های آموزشی مختلفی را برگزار می کنیم و البته هم زمان با برگزاری این دوره ها از افراد آسیب دیده حمایت می کنیم تا بتوانند آسیب های خود از جمله اشتغال، اعتیاد و ... را رفع کنند.

آیا لوایح حمایتی مربوط به زنان در همین دولت تصویب می شود؟

با وجود این که از سال ها پیش لایحه منع خشونت علیه زنان یا همان لایحه «حفظ کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت» از سوی دولت مطرح شده است، اما ایراداتی که قوه قضاییه به این لایحه وارد کرد و البته رفت و برگشت های آن در میان دولت و دستگاه قضایی منجر به آن شد که ارائه این لایحه از سوی دولت به مجلس چند سالی طول بکشد.

در این میان با وجود این که بیش از شش ماه است لایحه «حفظ کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت» از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور به مجلس ارائه شده، اما قوه مقننه در ماه های اخیر صرفا با یک فوریت آن موافقت کرده و هنوز حتی کلیات آن در مجلس به رای گذاشته نشده است.

حالا با توجه به این که دولت در روزهای پایانی خود قرار دارد و لایحه «حفظ کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت» از جمله مهمترین مسائل مطرح شده از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دوره ابتکار بوده، سوال مهم این است که آیا این لایحه تا پایان همین دولت در مجلس به تصویب می رسد یا خیر؟

ابتکار در پاسخ به این سوال گفت: دستگاه اجرایی کار خود درباره لایحه حفظ کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت را انجام داده و بیش از شش ماه است که این لایحه در مجلس قرار دارد. مجلس نیز در روزهای پایانی اردیبهشت بالاخره بعد از پنج ماه این لایحه را اعلام وصول کرد و یک فوریت آن را نیز پذیرفت و اکنون کمیسیون های مجلس مشغول بررسی این لایحه هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که انتظار می رود مجلس نسبت به تصویب سریع لایحه حفظ کرامت زنان اقدام کند، عنوان کرد: به حز این لایحه، ما لایحه دیگری را نیز بلافاصله پس از قتل رومینا درباره اصلاح ماده 612 قانون مجازات اسلامی با همکاری قوه قضاییه به مجلس ارائه دادیم که در آن تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزندان مطرح شده است. این لایحه نیز اکنون یک ماه است که در مجلس اعلام وصول شده است.

تلاش دولت برای رفع مشکلات حضانت فرزندان توسط مادران

ابتکار به لایحه دیگر دولت برای رفع برخی مشکلات مربوط به حضانت فرزندان توسط مادران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دولت هفته گذشته لایحه ای را برای حل معضلات مادران درباره حضانت فرزندان تصویب کرد که این لایحه دو روز پیش توسط رئیس جمهور به مجلس ارسال شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: این لایحه درباره کمک به مادران برای حضانت از فرزندان در ابعاد مالی و فراهم ساختن شرایط افتتاح حساب و برداشت از سپرده و مدیریت سرمایه برای فرزندان است که این موضوع از اهمیت زیادی در زمینه ارتقای سهم مادران در حضانت از فرزندان برخوردار است.

وی در پایان تصرح کرد: هم اکنون ما این سه لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده ایم و قوه مقننه باید در بررسی این لوایح سرعت عمل به خرج دهد. البته امیدواریم رویکرد پیگیری تصویب مقررات حمایتی از بانوان در معاونت زنان دولت بعدی نیز وجود داشته باشد تا در صورت عدم تصویب این لوایح تا پایان این دولت، دولت بعدی بتواند لوایح مربوط به زنان را به نتیجه برساند.

کدخبر: 705266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟