نحوه خرید واکسن کرونا توسط اشخاص و ورود به ایران / کمتر از یک میلیون ایرانی تاکنون واکسن کرونا دریافت کردند

اعلام این آزاد شدن خرید واکسن کرونا در حالی دیروز اعلام شد که کیانوش جهانپور- سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران مدعی است که این سومین فراخوان برای خیران و شرکت های داروسازی است و تازگی ندارد ولی پزشکان و شرکت های دارویی معتقدند که پیش از این به صورت ضمنی اجازه خرید و ورود واکسن به آنها داده شده بود و راه ها برای این نوع معاملات بسته بود ولی با این مجوز جدید می توان ورود به معامله خرید واکسن و انتقال آن به ایران داشت.

15 میلیون واکسن کرونایی که ایران گفت خریده است کجاست؟

دکترمحمدرضا هاشمیان – فوق‌ تخصص ICU بیمارستان مسیح‌ دانشوری تهران در این خصوص به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: پیش از این فراخوان نیز، اعلامی از سوی وزارت بهداشت مطرح شده بود ولی اجازه نهایی صادر نشده بود . فراخوان جدید اجازه فعالیت شرکت ها و اشخاص در این زمینه را صادر کرده است. خیلی از خیرین قبل از این فراخوان، اعلام کرده بودند که تمایل به خرید و وارد کردن واکسن به ایران را دارند.به شخصه نامه ای خطاب به وزیر بهداشت در همین خصوص نوشته و ارسال کردم زیرا در دو ماه گذشته کمتر از یک میلیون نفر در ایران واکسینه شده اند. نمیدانم این مجوز تازه در راستای دریافت نامه بنده است یا تدبیر خودشان بوده است ولی به هر حال تصمیم مناسبی گرفته شده است اما مشکل اساسی این است که در ماه های گذشته اکثر کشورها ،خرید واکسن و سفارش خود را انجام داده اند و ما هنوز ردی از 15 ، 20 میلیون واکسنی  که ایران مدعی شده سفارش داده نمی بینیم.

خیران بین منابع دارویی بگردند و واکسن پیدا کنند

دکتر هاشمیان با تاکید بر اینکه اکنون بهترین زمان برای خرید واکسن از سوی خیران و شرکت های دارویی است گفت: زیرا می توانند شروع به گشتن در منابع دارویی دنیا کرده و میزان واکسن موجودی که مازاد بر سفارش های کشورهای دیگر وجود دارد بیابند و خریداری کرده و به ایران منتقل کنند. تا الان خرید و ورود واکسن در انحصار وزارت بهداشت بود ولی ظاهرا با این نامه و فراخوان اجازه داده شده که دیگر افراد نیز در جهت تامین واکسن ورود پیدا کنند.

دولت اجازه خرید واکسن کرونا را نمی داد

دکتر هاشمیان در مورد اینکه با وجود شرایط فعلی در بازار واکسن کرونا آیا یک فرد غیر دولتی از کشوری می تواند برای معامله با شرکت های تولید واکسن کرونا وارد مذاکره شده و محموله خریداری و به ایران بیاورد گفت: مذاکره قبل از این فراخوان هم از سوی افراد و شرکت ها صورت گرفته بود ولی اجازه خرید از سوی دولت داده نمی شد. مثلا در بحث واکسن کرونا روسی مذاکره اول توسط جناب جلالی سفیر ایران در روسیه صورت گرفت. حتی نامه های پزشکی نیاز داشت که ما آمده کردیم به دفتر آقای شانه ساز ارسال کردیم ولی تا پنج ماه بعد از آن نیز خبری نشد و در نهایت خود دولت به میزان اندک ؛واکسنی کمتر از  500 هزار تا وارد ایران کرد. درخواست از سوی بسیاری از ایرانیان برای خرید واکسن و انتقال به ایران بود ولی اجازه داده نمی شد. حال طبق این نامه رسمی ،هر فردی که تمایل و توان چنین معامله و ورود به کشور را داشته باشد می تواند اقدام کند و وزارت بهداشت نیز حمایت کرده و مجوز می دهد ولی مسئله این است که باید دید ،شرکت های تولید کننده واکسن، آماده و سفارش از قبل نداده ای دارند که بفروشند یا خیر.

دکتر هاشمیان تاکید داشت: تمامی واکسن های که از  سوی افراد و شرکت ها خریداری می شوند، باید به وزارت بهداشت منتقل ، قیمت گذاری و از آن طریق به فروش برسند.

عقب ماندن ایران از واکسیناسیون کرونا

در فراخوان، تاکید شده که واکسن ها باید از منابع مورد تایید وزارت بهداشت تهیه شوند آیا در این شرایط امکان خرید واکسن هایی چون فایزر که بخشی از مردم درخواست و مطالبه چنین واکسنی را دارند وجود دارد ؟ دکتر هاشمیان به این سوال اینگونه پاسخ داد: بعید می دانم. خرید ها می تواند مثلا از کشور هند که بزرگترین منبع تولید واکسن در دنیا است چین ، روسیه صورت بگیرد. البته کشورهای دیگری هم هستند که واکسن های خوبی در مقابله با کرونا تولید کردند. ضمن اینکه خیلی از واکسن هایی که مردم درخواست خرید آنها را دارند مخصوص تامین میزان نیاز مردم همان کشورها است و صادرات آن واکسن ها به بسیاری از کشورها وجود ندارد.ما باید واکسنی را خریداری کنیم که زودتر بتوانیم منتقل و تزریق کنیم زیرا در حال حاضر از لحاظ واکسیناسیون عقب هستیم نه برند واکسن. واکسن ها آنچنان با هم تفاوتی ندارد و عقب ماندن از تزریق واکسن باعث گسترش و جهش ویروس می شود که بسیار خطرناک است.

در ایران میان اسامی برندهای واکسن گرفتار مانده ایم

کشورها تاکید بر خرید واکسن دارند ،تاکید بر برند ندارند و ما هم نباید تا این اندازه در جامعه درگیر برند واکسن باشیم زیرا چندان تفاوتی ندارند. ما در ایران میان اسامی واکسن ها گرفتار مانده ایم درحالیکه کشورهای دیگر تعجیل در واکسیناسیون و دریافت واکسن کرونا از منابع مختلف دارند. صبر برای رسیدن به واکسنی که شاید هیچ وقت به ما نرسد، تصمیم بی فایده است.

بعد از اعلام فراخوان وزارت بهداشت برای تهیه واکسن به شرکت های دارویی و افراد خیر این سوال ذهنی در بین مردم مطرح شد که اینگونه وزارت بهداشت مسئولیت واکسن ها را از دوش خود خالی می کند و حتی خطرات واکسن های وارداتی به گردن وزارت بهداشت نخواهد بود آیا این دغدغه وجود دارد و مطرح است ؟ دکتر هاشمیان در این مورد گفت: به هیچ عنوان این دغدغه وجود ندارد زیرا هر دارویی در داروخانه های ایران وجود دارد زیر نظر وزارت بهداشت به فروش می رسد و مسئولیت سلامت آن بر عهده وزارت بهداشت است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آزاده مختاری

 

کدخبر: 672599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟