4 خودروی برقی مناسب تاکسی برای شماره گذاری به پلیس راهور اعلام شد

به گزارش رکنا،مرتضی ضامنی در تشریح روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور گفت: در نوسازی تاکسی مشکل و چالش وجود دارد؛ چرا که با یک انباشت فرسودگی در بخش تاکسیرانی مواجه هستیم و در حال حاضر ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده است. 

وی افزود: بر همین اساس لازم است یک عزم فرا دستگاهی شکل بگیرد و در حقیقت نیاز داریم که دستگاه‌های مختلف در این زمینه کمک کنند، بطوریکه خودروساز ناوگان مورد نیاز تاکسیرانی را تأمین کند. یک چالش جدی در حوزه نوسازی همین میزان خودروی اختصاص یافته برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی توسط خودروساز است که این عدد کافی نیست. 

ضامنی ادامه داد: نکته دیگر اینکه شاید تاکسی تنها مد حمل و نقلی باشد که کمک یارانه‌ای از مجموعه‌های دولتی دریافت نمی‌کند؛ لذا لازم است در چارچوب ماده ۸ قانون هوای پاک دولت نسبت به تخصیص تسهیلات ارزان قیمت در این بخش اهتمام داشته باشد تا نهایتاً شاهد نوسازی باشیم. 

وی تاکید کرد: نکته دیگر ثبات قیمت یک ساله‌ای است که بتوان برنامه‌ریزی لازم را انجام داد این بخش‌ها اگر در کنار هم محقق نشوند چالش باقی خواهد ماند. در چند سال گذشته ورودی در بخش خودروسازها با عددی حدود ۱۰ هزار دستگاه مواجه بودیم؛ ورودی که متناسب با انباشت فرسودگی نیست.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور ادامه داد: موضوع دیگر در کنار تأمین خودرو برای حوزه تاکسیرانی، خودروهای برقی است و در مجموعه وزارت کشور فارغ از تب و تابی که گاهاً در برخی دستگاه‌ها ایجاد می‌شود بر مدار منطق ابتدا یک کمیته فنی متشکل از متخصصان این حوزه تشکیل شد و تمام ناوگانی که با کاربری برقی وارد کشور شدند مورد بررسی قرار گرفت و تعداد محدودی از این خودروها به عنوان ناوگانی که قابلیت استفاده در حوزه تاکسیرانی دارند، شناسایی شدند. 

ضامنی با تأکید بر اینکه خودروهای برقی شناسایی شده به پلیس راهور برای شماره گذاری معرفی شدند و انتظار داریم ظرف یک ماه آینده شاهد ورود خودروهای برقی با کاربری تاکسی در حمل و نقل عمومی هم باشیم، اظهار کرد: رویکرد این است که بتوانیم در هر کلانشهر یک خط اتوبوس برقی و یک خط تاکسی برقی داشته باشیم و گام به گام بر مدار و محور منطق که از اهمیت بسزایی برخوردار است برای استفاده از خودروی برقی حرکت کنیم.

وی در تشریح خودروهایی برقی که به پلیس برای شماره گذاری معرفی شدند گفت: در حقیقت از بین ناوگان معرفی شده به کمیته فنی مشخصات فنی خودروهای BESTUNE(NAT)، JMEV(LUNA) و دانگ فنگ (E70) شرکت ایران خودرو، EODO شرکت سایپا، هونگچی E-QM50 شرکت بهمن موتور، VENUCIA D60 EV PLUS و Volkswagen id4 شرکت مکث موتور، EU5 شرکت دیار خودرو، E50A شرکت کارمانیا(کرمان موتور) و YUDO3 شرکت اکسیم باتوجه به تکمیل بودن و بررسی اطلاعات ارائه شده با مشخصات فنی شورای عالی ترافیک شهرهای کشور تعلق دارد.

ضامنی ادامه داد: از بین ناوگان بررسی شده JMEV(LUNA)، BESTUNE(NAT) و دانگ فنگ (E70) شرکت ایران خودرو، EODO شرکت سایپا، VENUCIA D60 EV PLUS و Volkswagen id4 شرکت مکث موتور و E50A شرکت کارمانیا (کرمان موتور) در اختیار کمیته قرار گرفت که به منظور تطبیق مشخصات فنی و عملکرد میدانی تست های عملکردی نسبت به این ناوگان انجام شد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در نهایت پس از بررسی‌های انجام شده در این مرحله خودروهای BESTUNE(NAT) شرکت ایران خودرو، چانگان EODO شرکت سایپا، VENUCIA D60 EV PLUS شرکت مکث موتور و E50A شرکت کارمانیا (کرمان موتور) امکان دریافت پلاک تاکسی شهری را به منظور فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی شهری دارا هستند. اظهارنظر درخصوص سایر خودروهایی که تاکنون در اختیار کمیته قرار نگرفته است پس از تحویل خودرو و انجام تست های مورد نظر صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در برخی شهرها اعدادی اعلام می‌شود که ترسناک است در حقیقت اگر خودروی برقی مقرر است که توسعه پیدا کند باید متناسب با توسعه زیرساخت‌ها باشد، در غیر این صورت به چالش جدی در حوزه شهری تبدیل می‌شود. بر همین اساس تلاش کردیم در هر شهر ابتدا زیرساخت شارژ را فراهم کنیم که به عنوان مثال در شهر کرج به عنوان پایلوت وزارت کشور ابتدا زیر ساخت شارژ برای ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را فراهم کرد و بعد ناوگان اتوبوس برقی با ۴۰ دستگاه به عنوان یک خط پایلوت آغاز به فعالیت کرد و در حال حاضر تاکسی هم در این شهر کار خود را آغاز کرده است. 

ضامنی ادامه داد: پس از کرج شهر اراک به عنوان شهری که درگیر با معضل آلودگی هواست زیرساخت شارژ در آن آماده شد و در گام اول ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی و در گام بعدی تعدادی بیشتری اتوبوس و تاکسی برقی اضافه خواهد شد و سایر کلان شهرها هم این رویه را ادامه خواهند داد و وزارت کشور کمک‌هایی در این زمینه خواهد کرد که  بتوانیم نوسازی با استفاده از خودروهای برقی را انجام دهیم و تعدادی از کلان شهرهای ما از خودرو برقی تا پایان سال بهره‌مند شوند.

 

کدخبر: 1001545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟