جهانپور: لیاقت مافیای واردات بیشتر از لفظ «پفیوز» است / از خبرنگاران ناراحتم / از مردم  عذرخواهی می کنیم

کیانوش جهانپور با تاکید بر این که هیچ نیازی به مراجعه حضوری جهت دریافت نوبت واکسن کرونا نیست، عنوان کرد: با وجود این که هیچ مشکلی در سامانه سلامت برای دریافت نوبت واکسن کرونا وجود ندارد، اما از مردم بابت تمام فراز و فرودهایی که درباره توزیع واکسن کرونا وجود دارد، عذرخواهی می کنیم.

ماجرای «پفیوز» خوانده شدن منتقدان از سوی جهانپور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روز پیش تولیدکنندگان واکسن برکت قیمت هر دُز از این واکسن را 200 هزار تومان اعلام کردند و همان روز نیز محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو این قیمت را برای واکسن «کوو ایران» تایید کرد. البته 200 هزار تومان، نرخی نیست که قرار باشد مردم ایران برای دریافت هر دُز از واکسن برکت بپردازند، بلکه این نرخ، مبلغی است که قرار است دولت البته از جیب مردم به ازای دریافت هر دُز از این واکسن به گروه دارویی برکت بپردازد.

با دلار حدودا 25 تومانی امروز، نرخ هر دُز از واکسن برکت حدودا معادل 8 دلار می شود، این در حالی است که طبق صحبت های دکتر علیرضا ناجی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا در گفت و گو با رکنا، قیمت هر دُز واکسن آسترازنکا در بازار دارویی جهان حدودا 4 دلار و نرخ هر دُز واکسن اسپوتنیک وی حدودا 8 تا 9 دلار است.

بعد از اعلام شدن قیمت واکسن برکت نیز دو برابر بودن نرخ واکسن ایرانی نسبت به واکسن برکت و قیمت تقریبا برابر آن با واکسن روسی مورد انتقاد شدید اهالی رسانه، برخی متخصصان بهداشتی و البته بخش خصوصی فعال در عرصه واردات دارو قرار گرفت؛ تداوم این انتقادات در فضای مجازی نیز رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به واکنش واداشت و او در توئیتر خود عباراتی تند را درباره منتقدان مطرح کرد.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه 3 تیر در صفحه توئیتر خود خطاب به منتقدان بالاتر بودن قیمت واکسن برکت نسبت به واکسن آسترازنکا و البته کسانی که در ماه های اخیر انتقادات مختلفی را نسبت به روند واردات واکسن کرونا مطرح کرده اند، نوشت: «آسترزنکا مورد تایید WHO است، چرا نمی آورید؟ آسترزنکا مرجوعی برخی کشورهاست، چرا می آورید؟ مجوز بدهید آسترزنکا بیاوریم برای کارگران، 250 هزار تومان، هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد: چرا آسترزنکا 3 دلار (!) است و واکسن ایرانی 8 دلار؟ مرحوم شریعتی به خطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»

جهانپور: به خاطر سوء برداشت خبرنگاران از آنها ناراحتم

اما بعد از به کار بردن شدن واژه «پفیوز» از سوی این مقام ارشد وزارت بهداشت، بسیاری از افراد از جمله اغلب اهالی رسانه که خود را در گروه منتقدان نحوه واردات و قیمت گذاری واکسن کرونا می دادند، لفظ نامتعارف جهانپور را به خود گرفتند و در فضای مجازی به تندی به او تاختند. در این میان حتی برخی خبرنگاران شکواییه را علیه رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت تنظیم کرده اند و تاکید دارند که هفته آینده شکایت خود را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارائه خواهند کرد.

موضوع ناراحتی خبرنگاران از توئیت اخیر جهانپور را با او در میان گذاشتیم و از سخنگوی سازمان غذا و دارو پرسیدیم که چرا از لفظ «پفیوز» خطاب به منتقدان قیمت گذاری واکسن داخلی استفاده کرده است؟ رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به این سوال به خبرنگار رکنا گفت: خبرنگاران به اشتباه برداشت کردند که خطاب من به آنها بوده است و من از برداشت نادرست آنها ناراحتم. مخاطب این واژه مافیای واردات بود و خودشان هم زودتر از هر کسی متوجه شدند که منظور من آنهاست. البته آنها پشت دیگران پنهان شدند.

هیچ انسان عاقلی مردم یا خبرنگاران را با این لفظ خطاب قرار نمی دهد

وی تاکید کرد: هیچ انسان عاقلی مردم یا خبرنگاران را با این لفظ خطاب قرار نمی دهد، اما کسانی که یک واکسن خارجی را با چندین و چند برابر قیمت روی میز وزارت بهداشت می گذراند و هم زمان علیه یک واکسن تولید داخل شانتاژ می کند، آن هم دقیقا در زمانی که خبر اقبال رهبر انقلاب نسبت به تزریق واکسن برکت منتشر شد، لایق الفاظ بسیار بدتری هستند؛ چراکه آنها اولا به دروغ می گویند که قیمت واکسن آسترازنکا 3 دلار است و ثانیا اصلا به این نکته توجه نمی کنند که فناوری تولید واکسن برکت با آسترازنکا متفاوت است.

مقایسه قیمت واکسن برکت با آسترازنکا اشتباه است

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر این که قیمت هر دُز واکسن آسترازنکا اندکی کمتر از 5 دلار است و نه 3 دلار، عنوان کرد: هیچ گونه واکسن 3 دلاری در جهان وجود ندارد و اتفاقا کسانی که روی این نرخ برای واکسن آسترازنکا تاکید می کنند، پروفورم هایی را برای واردات این واکسن به وزارت بهداشت ارائه کرده اند که نرخ آن چند برابر قیمتی است که خودشان در فضای مجازی اعلام کرده اند.

جهانپور ادامه داد: این افراد به این دلیل نرخ هایی نادرست را برای واکسن آسترازنکا در فضای مجازی اعلام می کنند که افکار عمومی را تحت الشعاع قرار دهند. ضمن این که اگر قرار بر مقایسه قیمت واکسن باشد، باید نرخ هر واکسن با واکسنی مقایسه شود که با فناوری مشابه آن تولید شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه تاکید کرد: فناوری تولید واکسن برکت با واکسن آسترازنکا متفاوت است و به هیچ وجه نمی توان قیمت این دو واکسن را با یکدیگر مقایسه کرد. باید توجه داشت که فناوری تولید واکسن برکت با تکنولوژی تولید واکسن اسپوتنیک وی روسیه و واکسن جانسون اند جانسون آمریکا مشابه است و نرخ واکسن کوو ایران را باید با قیمت این دو واکسن مقایسه کرد.

وی همچنین درباره نرخ خرید واکسن اسپوتنیک وی از روسیه توضیح داد: ما هر دُز واکسن اسپوتنیک را با نرخی حدود 12 دلار وارد کشورمان می کنیم. این قیمت نیز براساس توافق میان ما و شرکت فروشنده این واکسن بوده است. البته در مجموع واکسن های مختلفی که ما خریده ایم رنج قیمتی متفاوت از حدود 5 دلار تا 15.5 دلار داشته اند.

تولیدکنندگان واکسن برکت در اعلام نرخ آن شفاف عمل کردند

در این میان سوال مهم دیگر این است که وقتی قرار نیست مردم از جیب خودشان نرخ 200 هزار تومان را به ازای دریافت هر دُز واکسن به گروه دارویی برکت پرداخت کنند و این پول از بودجه دولت هزینه می شود، اساسا چرا این نرخ از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است تا این مساله موجی از انتقادها را در فضای مجازی به همراه داشته باشد؟

جهانپور در پاسخ به این سوال اظهار داشت: ما قیمت واکسن برکت را مطرح نکردیم، بلکه شرکت تولیدکننده آن، این قیمت را اعلام کرد. این شرکت نیز چون در بورس حضور دارد، باید تمام قراردادهای خود را به صورت شفاف در سامانه کُدال ثبت کند و به همین دلیل لازم بود که برای رعایت اصل شفافیت، نرخ واکسن خود را اعلام می کرد.

وی تصریح کرد: مطرح شدن قیمت واکسن هیچ مشکلی ندارد، چون ما در وزارت بهداشت معتقدیم که همه چیز باید برای افکار عمومی شفاف باشد و نباید هیچ پشت پرده ای با مردم داشته باشیم.

واکنش جهانپور به صف های شلوغ واکسن کرونا؛ بارها گفتیم که مردم مراجعه حضوری نکنند

موضوع دیگری که با جهانپور در میان گذاشتیم، شلوغی صف های دریافت واکسن کروناست؛ مساله ای که بخصوص در یک هفته اخیر که روند تزریق دُز دوم واکسن کرونا به کشورمان آغاز شده است، بیشتر مشاهده می شود و در این چند روز تصاویر مختلفی از گوشه و کنار ایران در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر این که سالمندان و اعضای خانواده آنها بدون هیچ گونه فاصله گذاری اجتماعی در مراکز بهداشتی یا سایر محل های توزیع واکسن ازدحام کرده اند و حتی گاهی این تجمعات به درگیری نیز منتهی شده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت از ماه ها قبل اعلام کرده است که تمام مردم برای دریافت نوبت واکسن کرونا باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند؛ اما آن طور که برخی حاضران در صف های واکسیسناسیون گفته اند، در بسیاری از موارد که آنها براساس تاریخ های اعلامی برای دریافت واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند، با پاسخ منفی متصدیان این مراکز مواجه شده اند و همین مساله به بی اعتمادی مردم نسبت به سامانه سلامت و شلوغ تر شدن صف های دریافت واکسن کرونا دامن زده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اما در پاسخ به چرایی شلوغی صف های واکسن کرونا مانند سایر مسئولان این وزراتخانه بر این نکته تاکید کرد که هیچ نیازی به مراجعه حضوری جهت دریافت نوبت واکسن نیست. جهانپور در توضیح بیشتر گفت: تا کنون 850 هزار نفر در سامانه سلامت ثبت نام کرده اند که تا دیروز به 382 هزار نفر از آنها نیز واکسن کرونا تزریق شده است. بنابراین هیچ مشکلی در سامانه سلامت وجود ندارد و وزارت بهداشت بارها اطلاعیه داده است که مردم نباید به صورت حضوری جهت دریافت واکسن کرونا مراجعه کنند و باید در زمانی که از طرف سامانه سلامت برایشان مشخص می شود، برای واکسیناسیون به مراکز تعیین شده بروند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: متاسفانه با وجود صدور اطلاعیه های مکرر از سوی وزارت بهداشت، مردم به دلیل برخی شائبه های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر این که قرار است دریافت کنندگان دُز اول واکسن های خارجی، دُز دوم خود را واکسن ایرانی دریافت کنند، نگران شده اند که ممکن است واکسن های خارجی به زودی تمام شود و به همین دلیل به صورت مکرر به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند.

وی در پایان تصریح کرد: قطعا هیچ کسی نیاز ندارد که برای دریافت نوبت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کند. البته این مشکل بیشتر در تهران وجود دارد و در شهرستان ها کمتر شاهد این موضوع هستیم، با این حال از مردم بابت تمام فراز و فرودهایی که درباره توزیع واکسن کرونا وجود دارد، عذرخواهی می کنیم.

کدخبر: 700105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟