مشکلات نداشتن مجوز جهانی واکسن "کووایران برکت" / مسافران و تجار؛ همچنان گرفتار

رکنا: در شرایطی که مجوز مصرف اضطراری واکسن « کوو ایران برکت » در ایران صادر شده است، این واکسن هنوز راه درازی برای دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی در پیش دارد و همین مساله موجب شده است که دریافت کنندگان این واکسن کرونا نتوانند به‌راحتی به خارج از کشور سفر کنند؛ بنابراین به گفته پیام طبرسی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا، تا زمان دریافت این تاییدیه مسافران و تاجرانی که قصد سفر به خارج از کشور داشته باشند، ناچارند که همچنان با تست منفی PCR به کشورهای خارجی بروند.

بعد از حدود یک سال تلاش برای تولید انواع واکسن های ایرانی کرونا، روز یکشنبه 23 خرداد مجوز اضطراری مصرف عمومی اولین واکسن کرونا تولید داخل یعنی واکسن «کوو ایران برکت» صادر شد و به گفته مقامات وزارت بهداشت، از امروز نیز قرار است این واکسن وارد چرخه عمومی واکسیناسیون کرونا شود.

راه دراز واکسن های ایرانی برای دریافت تاییدیه جهانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، براساس وعده وزیر بهداشت، هفته آینده قرار است واکسن تولید مشترک ایران و کوبا مجوز مصرف اضطراری بگیرد. همچنین محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از آماده بودن حدود یک میلیون دز واکسن برکت خبر داده و تاکید کرده است که تا شهریورماه بین 25 تا 30 میلیون دز واکسن «کوو ایران برکت» تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

اما در میان تمام این خبرهای خوب درباره واکسن های ایرانی، هنوز یک نکته مبهم در خصوص این واکسن ها وجود دارد و آن هم این که هیچ کدام از این واکسن ها از سوی نهادهای تخصصی بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی تاییدیه نگرفته اند؛ البته با توجه به این که هنوز فاز سوم کارآزمایی بالینی هیچ یک از واکسن های ایرانی از جمله واکسن «کوو ایران برکت» که به تازگی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده، به پایان نرسیده است، تاییدیه نداشتن این واکسن ها امری طبیعی است، اما نکته مهم این است که بسیاری از کشورهای دنیا تنها به کسانی اجازه ورود می دهند که یا تست منفی PCR در اختیار داشته باشند یا واکسن های تاییدشده از سوی وزارت بهداشت آن کشور یا سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده باشند.

در این میان باید توجه داشت که سازمان بهداشت جهانی، تا کنون مجوز پنج واکسن آسترازنکا، فایزر، جانسون اند جانسون، مدرنا و سینوفارم را تایید کرده است، اما با وجود تایید واکسن سینوفارم چین از سوی این سازمان، کمیسیون اتحادیه اروپا هنوز این واکسن را تایید نکرده و بنابراین افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کرده اند، صرفا با داشتن تست منفی PCR می توانند به کشورهای عضو این اتحادیه سفر کنند؛ موضوعی که نشان می دهد صرفا نظر از موضوعات علمی، مسائل سیاسی نیز روی صدور مجوز برای یک واکسن از سوی نهادهای بین المللی تاثیر زیادی دارد و بنابراین واکسن های ایرانی نیز باید راه درازی را برای دریافت تاییدیه بهداشت جهانی طی کنند.

تاثیر مسائل سیاسی و تجاری در صدور تاییدیه جهانی

دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا نیز در گفت و گو با رکنا ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد: دریافت تاییدیه واکسن های مختلف کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی هم به مسائل سیاسی و تجاری مربوط است و هم به مسائل علمی. با این وجود، ما قطعا به دنبال دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای واکسن برکت یا سایر واکسن های ایرانی خواهیم بود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره فرآیند دریافت تاییدیه جهانی برای واکسن های ایرانی کرونا توضیح داد: وقتی ما مطالعات فاز سوم کارآزمایی بالینی هرکدام از واکسن ها را تمام کنیم، می توانیم نتایج مطالعت را برای سازمان بهداشت جهانی بفرستیم و بعد هم درصورتی که این سازمان صحت و سقم اطلاعات ارسالی ما را تایید کند، این سازمان برای واکسن های ما مجوز صادر خواهد کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که واکسن های ایرانی کرونا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت خواهد کرد، عنوان کرد: بعد از پایان فاز سوم مطالعات بالینی واکسن برکت یا سایر واکسن های ایرانی، ارسال نتایج مطالعات این واکسن ها برای سازمان بهداشت جهانی و چاپ این نتایج در نشریات بین المللی، امیدواریم این سازمان برای واکسن های داخلی مختلف از جمله واکسن برکت مجوز جهانی بگیرد.

مسافران خارج از کشور همچنان باید تست منفی PCR داشته باشند

عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره نحوه سفر دریافت کنندگان واکسن های ایرانی کرونا به کشورهای خارجی تا پیش از دریافت تاییدیه این واکسن ها از سوی سازمان بهداشت جهانی گفت: تا زمان صدور مجوز جهانی برای واکسن های ایرانی کرونا نیز کسانی که این واکسن ها را دریافت کرده اند، برای سفر به کشورهای خارجی باید تست منفی PCR به همراه داشته باشند، اما امیدواریم پس از دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی این مشکل برای ایرانیان برطرف شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه تاکید کرد: البته اصولا تعداد ایرانیانی که در طول سال به سفرهای خارجی می روند، چندان زیاد نیست و بسیاری از این افراد نیز در خود کشورهای خارجی واکسن کرونا تزریق کرده اند. بنابراین مهمترین اولویت برای ما باید سلامت مردم خودمان و توزیع هرچه سریع تر واکسن های ایرانی بعد از صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت ایران باشد و نباید خودمان را معطل دریافت تاییدیه جهانی نگه داریم. زیرا حتی اگر واکسن های ایرانی 60 درصد هم کارآرایی داشته باشند، توزیع هرچه سریع تر آنها بازهم می تواند جلوی موج های بعدی شیوع این ویروس را بگیرد.

آخرین وضعیت واکسن های ایرانی کرونا

طبرسی در ادامه درباره آخرین وضعیت فاز سوم مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» توضیح داد: تا دو روز دیگر تزریق دز اول واکسن به تمام 20 هزار داوطلب فاز سوم کارآزمایی بالینی به پایان خواهد رسید و تا چهار هفته دیگر نیز تمام داوطلبان فاز سوم، دز دوم خود را نیز دریافت خواهند کرد و امیدواریم نتایج فاز سوم مطالعات بالینی واکسن برکت تا انتهای مرداد آماده شود.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت سایر واکسن های ایرانی کرونا اظهار داشت: اکنون تزریق دوم داوطلبان در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا اسپایکوژن که تولید مشترک ایران و استرالیاست، در حال انجام است و امیدواریم تا پایان تیر نتیجه فاز دوم این واکسن آماده شود و احتمالا تا پایان تابستان مجوز مصرف این واکسن صادر خواهد شد. البته احتمالا به‌زودی واکسن پاستور نیز مجوز مصرف خود را دریافت کند و همچنین به نظر می رسد مجوز مصرف واکسن های رازی و فخرا نیز تا پیش از پایان تابستان صادر شود.

واکسن برکت عوارض جانبی حادی ندارد

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر این که واکسن «کوو ایران برکت» هیچ گونه عوارض جانبی حادی ندارد، عنوان کرد: درد محل تزریق واکسن و احساس ضعف و سرگیجه تا چند ساعت بعد از دریافت واکسن برکت از جمله عوارض شایع واکسن برکت است، اما تا کنون هیچ عوارض حادی در واکسن ایرانی کرونا مشاهده نشده است.

وی با اشاره به ابتلای چند نفر از داوطلبان کارآزمایی بالینی واکسن برکت گفت: تا جایی که در جریان هستم، تعداد معدودی از دریافت کنندگان واکسن، به کرونا مبتلا شده اند که این مساله ربطی به واکسن برکت ندارد، چون دریافت هیچ واکسنی مصونیت صد در صدی ایجاد نمی کند.

ایمنی بخشی 80 درصدی واکسن برکت

طبرسی درباره میزان اثربخشی واکسن «کوو ایران برکت» توضیح داد: براساس مطالعات انجام شده در فاز دوم کارآزمایی بالینی، ایمنی بخشی واکسن برکت حدود 80 درصد است؛ یعنی تقریبا از هر پنج دریافت کننده واکسن، بدن چهار نفر از آنها پاسخ آنتی بادی تولید می کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره میزان کارآیی واکسن «کوو ایران برکت» گفت: منظور از کارآیی یک واکسن این است که چقدر از آنتی بادی ایجادشده در بدن دریافت کنندگان آن واکسن، از ابتلا به بیماری کرونا یا فوت ناشی از این بیماری جلوگیری می کند. درصد این کارآیی نیز پس از پایان فاز سوم کارآزمایی بالینی مشخص می شود و بنابراین می توان گفت هنوز میزان کارآیی واکسن «کوو ایران برکت» مشخص نیست.

واکسن برسد، سرعت واکسیناسیون بالا می رود؟

با وجود این که در هفته های ابتدایی ماه خرداد، آمار تزریق واکسن کرونا در ایران به 150 تا 200 هزار دز رسیده بود، حدود دو هفته است که سرعت تزریق واکسن در ایران به شدت کاهش یافته و حتی در دو روز اخیر، آمار تزریق واکسن کرونا در کشورمان از 10 هزار دز در روز نیز کمتر بوده است. این در حالی است که براساس برآورد رکنا، برای این که طبق وعده علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا 55 میلیون نفر در ایران تا پایان 1400 بتوانند حداقل یک دز واکسن کرونا دریافت کنند، نیاز به تزریق روزانه 314 هزار دز واکسن کرونا وجود دارد.

البته علت اصلی کاهش سرعت واکسیناسیون کرونا در روزهای اخیر توقف نسبی روند واردات واکسن بوده است؛ به نحوی که از 26 اردیبهشت تا 27 خرداد صرف نظر از 200 هزار دز واکسن روسی، هیچ نوع واکسن دیگری به کشورمان وارد نشد تا این که روز گذشته یک محموله 2 میلیون دُزی واکسن سینوفارم چین وارد ایران شد. حالا اما سوال مهم اینجاست که آیا با تولید انبوه واکسن های ایرانی و واردات بیشتر واکسن کرونا تا زمان تولید انبوه واکسن های ایرانی، آیا مشکل سرعت پایین واکسیناسیون در ایران حل خواهد شد؟

طبرسی در پاسخ به این سوال توضیح داد: در روزهایی که واکسن به اندازه کافی در ایران وجود داشت، سرعت تزریق روزانه واکسن در کشورمان از 200 هزار دز نیز فراتر رفت و اساسا در شرایط حاضر، کشورمان از نظر توزیع واکسن کرونا مشکلی ندارد و اگر واکسن به اندازه کافی در دسترس باشد، حتی می توانیم آمار روزانه تزریق واکسن را از 500 هزار دز در روز نیز بالاتر ببریم.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان بهداشتی کشور باید به این نکته توجه داشته باشند که با وجود صدور مجوز کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» به نظر نمی رسد که تا پایان شهریور میزان تولید این واکسن از 3 تا 4 میلیون دز در ماه فراتر رود. همچنین به جز واکسن های پاستور و برکت، بعید است که سایر واکسن های ایرانی کرونا بتوانند تا پایان تابستان وارد چرخه واکسیناسیون عمومی شوند. بنابراین لزوم حداقل تا پایان تابستان امسال لزوم تامین واکسن از طریق واردات احساس می شود.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟