فقر گیاهان دارویی در پی آتش سوزی های سریالی در جنگل ها / هشدار فروش شقایق های سمی به مردم

گیاهان دارویی از محصولات طبیعی هستند که در آتش سوزی های اخیر در جنگل های برخی مناطق کشور متاسفانه از بین رفتند.

به گزارش خبرنگار رکنا، طی چند ماه اخیر شاهد وقوع بیش از 140 آتش سوزی در جنگل های کشور بودیم، طبعاً آتش به هیچ چیز رحم نمی کند و انواع و اقسام گیاهان و را طعمه خود می کند.

وجود گیاهان دارویی در مناطق طبیعی کشورمان جزو برکاتی است که باید قدر آن ها را دانست. متاسفانه در جریان آتش سوزی های اخیر جنگل های زاگرس و شمال کشور انواع زیادی از گیاهان دارویی طعمه حریق شدند. یکی دیگر از معضلات محیط زیستی عبارت است از این که گیاهان دارویی که به صورت خام و یا دمنوش و فرآوری شده توسط شرکت ها و عطاری ها فروخته می شود به دلیل سودآوری بالای آن ها مورد برداشت بی رویه قرار گرفته اند. این موضوع می تواند صنعت دارویی و طب سنتی را که محصولات آن ها اکثراً از گیاهان کوهی و دشت ها برگرفته می شود تحت تاثیر قرار دهد.

آتش سوزی و برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی

مقدار زیادی از گیاهان دارویی همان طور که گفته شد در آتش سوزی جنگل های ایران خاکستر شدند، این داروها می توانستند به نوبه خود تاثیر زیادی در اقتصاد و صنعت دارو و طب سنتی ما بگذارند. عباس محمدی، فعال محیط زیست و مدیرگروه دیده بان کوهستان انجمن کوهنوردان ایران در این خصوص به خبرنگار رکنا گفت: در مناطق مختلف و کوهستان های ما گیاهانی که نوعاً دارویی هستند و برخی از آن ها به عنوان دمنوش استفاده می شوند مثل آویشن، کاکوتی، بادرنجوبه، کنگرها و گیاهان بهاره، جاشیر و... ممکن است در جریان آتش سوزی های اخیر از بین رفته باشند.

این فعال محیط زیست در مورد روش های از بین رفتن گیاهان دارویی در کوهستان ها گفت: علاوه بر آتش سوزی ها یکسری برداشت های غیرمجاز از گیاهان نیز انجام می شود. باید توجه داشت که وجود گیاهان دارویی مجوز چیدن آن ها را به ما نمی دهد. در کوه ها و دشت ها با پدیده گیاهان دارویی مواجه هستیم و متاسفانه در برخی نقاط کشور دیده شده که بعضی افراد با گونی، سبد و با کمک قاطر در مناطق صعب العبور، انواع علف ها و گیاهان موجود در محیط طبیعی را می چینند.

برداشت شقایق های سمی از دامنه های دماوند و فروش آن به مردم

محمدی به چیدن گل های شقایق در دامنه های دماوند با وجود سمی بودن آن ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی ها گل های شقایق را بین فواصل خرداد و تیر در دامنه های دماوند می چینند و آن ها را به عنوان گیاه دارویی به مردم می فروشند. در حال حاضر هر خیابانی حداقل یک عطاری دارد و مشخص نیست که افراد چطور به خود اجازه می دهند که به راحتی عطاری باز کنند، متاسفانه با برداشت بی رویه گیاهان دارویی، زادآوری آن گیاهان مختل می شود.

وی در مورد اهمیت وجود انواع گیاهان در طبیعت و کوهستان ها گفت: وضعیت به گونه ای است که عده ای به بهانه سبزی چیدن، عده ای به بهانه چیدن گیاهان دارویی و افرادی نیز به بهانه های مختلف باعث آتش گرفتن جنگل ها می شوند. علاوه بر این ها عده ای از گیاهان چوبی برای درست کردن هیزم و سوخت استفاده می کنند. ما با توجه به خشکسالی هایی که داریم و از نظر پوشش گیاهی فقیر هستیم با این فشارهای نامتعارف آسیب زیادی به محیط زیست خود وارد می کنیم.

چرای بی رویه دام در مراتع باعث لگدکوب شدن خاک و ممناعت از گل دهی و بذردهی گیاه می شود

این فعال محیط زیست "چرای دام" را بزرگترین معضل محیط زیستی ایران نامید و گفت: به قدری چرای دام در ایران بی رویه شده است که نه به فصل توجه می کنند و نه در تعداد دام هایشان مدیریتی دارند. اکنون به جای آن که گوسفندان از نیمه خرداد وارد مراتع کوهستانی شوند و حدود مهرماه از آن خارج شوند، مشاهده می شود که کل سال، دام ها در کوه و دشت مشغول چراکردن هستند، حال آن که چنین اتفاقی باعث لگدکوب شدن خاک توسط دام و ممانعت از بذردهی و گل دهی گیاهان است.

عباس محمدی در پایان در لزوم محافظت از محیط زیست و جنگل ها گفت: رفتارهای نامناسبی که با محیط زیست مان داریم، نتیجه ضعف مدیریت است. در کشور قانون هست، جلوی بی مبالاتی ها را هم می توان گرفت ولی در پهنه های طبیعی کشور گویی هیچ گونه مدیریتی دیده نمی شود. ضمناً مفاسد نیز ممکن است در برخی حوزه های محیط زیست دیده شود، به عنوان مثال ممکن است افرادی که در بهار باید مانع ورود دام به مراتع شوند، با گرفتن حق حساب چشم شان را روی واقعیات ببندند؛ بنابراین اکنون با یک فساد اداری در این عرصه روبرو هستیم. البته ما معتقد نیستیم که همه ماموران دولت کارشان را به درستی انجام نمی دهند، اما در برخی موارد دیده شده است که فرد چشم خود را به روی واقعیات بسته است و این نکته قابل توجهی است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696452 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟