علی ربیعی: 176 هزار نفر از شاغلان بیکار شده را به مشاغل شان بازگرداندیم/ ایجاد بیش از 398 هزار فرصت شغلی از ابتدای دولت دوازدهم + صوت
حجم ویدیو: 69.96M | مدت زمان ویدیو: 00:09:32

به گزارش رکنا، علی ربیعی در جلسه هیئت دولت به خبرنگاران پاسخ داد.

علی ربیعی در نشست آنلاین خبری با رسانه ها در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که از وی پرسید در سال 1400 پیشرفت در تولید در دستور کار تمامی دستگاه ها قرار گرفته، با به بیکاری که جوانان با آن مواجه شده اند و تغییر بنیادی فضای کسب و کار نیز تغییر پیدا کرده، موضوع اشتغال روستایی، اشتغال های خرد و کوچک می تواند موج بیکاری را کاهش دهد. دولت برای رفع بیکاری و آسیب های اجتماعی که ناشی از بیکاری و افسردگی است، مشخصاً چه برنامه جدی در برنامه اش دارد؟ این بیکاری ها و  افسردگی های اجتماعی زخم های جدی به بدنه جامعه می زند و می تواند آسیب های جدی را برای کشورمان به دنبال داشته باشد چنین توضیح داد: بعضی ها وقتی می خواهند دولت را نقد کنند گویی دولتی دیگر روی کار بوده است. در دولت فعلی ارز به ثبات رسید و تورم تک رقمی شد، متوسط رشدی که داشتیم نیز احتساب فروش نفت 7/4 درصد رشد داشتیم و بدون فروش نفت نیز 4/4 درصد رشد اقتصادی داشتیم. با شروع تحریم ها و جنگ اقتصادی آمریکا رشد اقتصادی ما بین 97 تا 99 با احتساب فروش نفت به منفی 1/4 رسید و بدون فروش نفت نیز به منفی 1 درصد رسید. بهرحال در 92 رشد اقتصادی ما به بالای 2 درصد رسید.

ربیعی ادامه داد: بین سال های 92 تا 97 بطور متوسط سالانه 700 هزار شغل ایجاد کردیم. پس از جنگ اقتصادی هم که فروش نفت یا قطع یا ناچیز شد و مبادلات بانکی به طور کامل بسته شد و از کشور همسایه نیز نمی توانستیم و همچنان هم نمی توانیم پول خودمان را انتقال دهیم مواجه شدیم. بنابراین با توجه به این فشار ها به بهانه سوال رکنا جا داشت که بگوییم بی انصافی است که حتی یک کلمه هم از این فشار ها گفته نمی شود و فشارهایی که به زندگی مردم آمد تاسف برانگیز بود. با این حال رسم جوان مردی آن است که در تحلیل مشکلات، همه علت ها را بیان کنیم.

سخنگوی دولت در مورد مشکلات اقتصادی کشور در سال های اخیر گفت: اقتصاد ایران تغییرات زیادی از نظر شاخص های کلان اقتصادی تجربه کرد که شاخص های بازار کار نیز از این قاعده مستثنی نبود. ما در شرایط تحریم و کرونا سیاست های اشتغال متناسب با تحریم را دنبال کردیم و برای ایجاد تغییرات در بازار کار خصوصاً برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دولت اقدامات گوناگونی را در دستور کار خود قرار داد که ضمن صیانت از شغل های موجود و کارهای آسیب دیده از کرونا، انجام دادیم. کارهایی مثل توانمند سازی ارائه شغل های آموزشی و مهارتی و مداخله های توسعه ای و ظرفیت کسب و کار ها و زجیره ارزش و کمک های فنی و اعتباری باعث شد تا شغل های موجود را حفظ کنیم و برای توسعه اشتغال نیز تلاش کنیم.

ایجاد بیش از 398 هزار فرصت شغلی از ابتدای دولت دوازدهم

علی ربیعی گفت: بسته شدن و ممنوع شدن واردات کالاهایی مثل پوشاک و کفش باعث شد تا شعل های جدیدی ایجاد کنیم. وزارت کار با همکاری همه دستگاه ها برنامه هایی را اجرا کردند که زمینه ایجاد بیش از 398 هزار فرصت شغلی جدید از ابتدای دولت دوازدهم تا پابان سال 99 فراهم شد. رویکرد اصلی دولت برای ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان با 3 رویکرد کارکرد توسعه ای، حمایتی و برنامه های فعال همراه بود. 72 درصد دستاورد های ایجاد شده در کشور با کارکرد حمایتی ایجاد شد، فعالیت با بازدهی کوتاه مدت 23 درصدش با کارکرد توسعه ای و 5 درصد دیگر نیز با کارکرد برنامه های فعال و کارآفرینی ایجاد شد.

وی در تشریح اقدامات دولت برای ایجاد شغل افزود: طی بهار 99 و 98 حدود یک و نیم میلیون شغل از دست رفت و این مطلب درخور تامل است، در حالی که 831 هزار فرصت شغلی از دست رفته آسیب هایی را به وضعیت کاری جوانان وارد کرد. بهرحال دنیا نیز از کرونا آسیب دید و فقط کشور ما از آن لطمه ندید.

176 هزار نفر از شاغلان بیکار را به مشاغل شان بازگرداندیم

ربیعی گفت: سیاست هایی که اتخاذ شد و براساس این سیاست ها توانستیم 176 هزار از شاغلان را که در دوران کرونا بیکار شدند را در فصل پاییز به شغل هایشان بازگرداندیم و 9/19 درصد آن ها نیز به کارهایشان بازگشتند که 35 هزار نفر از آن ها از جوانان بودند، حدود 831 هزار جوان کشمکش شده که شغل خود را از دست داده بودند به میزان 151 هزار نفر از آن ها به بازار کار برگشتند و در مجموع یکی از برنامه های ما امروز برگرداندن افراد بیکار شده هست.

سخنگوی دولت افزود : به نظر می رسد با رشدی که در سال گذشته داشتیم، در 1400 از نظر رشد شغلی شاهد بهبود وضعیت شغلی خواهیم بود. ضمناً با توجه به گشایش های ایجاد شده در هفته های اخیر به سمت تثبیت قیمت ها حرکت خواهیم کرد و قیمت ارز در نقطه ای متعادل خواهد ایستاد و پس از نهایی شدن فراز و نشیب های موجود، مسئله تحریم به پایان خواهد رسید و اساساً تمهیدات آن به پایان رسیده است. ما در پایان سال 1400 در دولت جدید با رشد اقتصادی مواجه خواهیم شد و زیرساخت هایی که هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه شد نیز تاثیرات خود را در 1400 نشان خواهد داد. همچنین چسبندگی قیمت ها به ارز رفته رفته کم تر خواهد شد. بعد از گشایش و عقب رانده شدن جنگ اقتصادی حتماً تاثیرات مثبتی را در اقتصادمان شاهد هستیم و قیمت ارز به ثبات خواهد رسید. امیدواریم سیاست هایی را که همکاران ما برای بیکاری تدوین کرده اند، تداومش برای ما وضعیت بهتری را به ارمغان بیاورد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 688659 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟