بی توجهی آموزش و پرورش به اعتراضات دانش آموزی در برابر امتحانات حضوری/ کاهش ناگهانی آمار مرگ کرونا توجیه علمی ندارد

این تصمیم وزارت آموزش و پرورش در شرایطی اتخاذ شده است که براساس اعلام وزارت بهداشت، در دو روز اخیر شاهد کاهش ناگهانی و یک مرتبه 164 نفری در آمار رسمی مرگ ناشی از کرونا هستیم و در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که این افت ناگهانی آمار فوتی های کرونا می تواند در نزدیک شدن به زمان برگزاری امتحانات نهایی و البته عادی جلوه دادن شرایط در آستانه برگزاری انتخابات 1400 ریشه داشته باشد؛ چراکه به گفته دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور، این گونه کاهش سریع آمار جان باختگان ناشی از کرونا هیچ گونه توجیه علمی ندارد.

والدین، معترض؛ آموزش و پرورش؛ بی اعتنا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در یک ماه اخیر کارزارهای مختلفی در فضای مجازی برای جلوگیری از برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری به راه افتاده است و بسیاری از کاربران بخصوص خانواده های دانش آموزان تاکید کرده اند که در حالی که هنوز موج چهارم کرونا را پشت سر نگذاشته ایم و شاهد شیوع گونه های جهش یافته این ویروس در سطح کشور هستیم، برگزاری امتحانات حضوری قطعا منجر به ابتلای بخشی از دانش آموزان و خانواده هایشان به کرونا خواهد شد.

دراین میان آموزش و پرورش اما همچنان مصر به برگزاری امتحانات نهایی پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری است و البته اخیرا برای خوش کردن دل خانواده ها، پروتکل هایی را ابلاغ کرده است که نمی توان به اجرای دقیق آنها چندان امید داشت؛ زیرا اولا تعداد ناظران بهداشتی حوزه های امتحانی کفاف تعداد زیاد دانش آموزان حاضر در امتحانات نهایی در بیشتر حوزه ها را نمی دهد و ثانیا حتی اگر قرار باشد تمام پروتکل های بهداشتی در حین برگزاری امتحانات نیز به طور دقیق اجرا شود، بازهم به هیچ وجه نمی توان بر رفتارهای بهداشتی دانش آموزان نوجوان در مسیر منزل تا حوزه امتحانی نظارت کرد.

هنرستانی ها در خط مقدم آسیب کرونا

در این شرایط و با وجود این که امتحانات نهایی پایه های نهم و دوازدهم از دو روز دیگر آغاز خواهد شد، خانواده های این دانش آموزان همچنان خواهان تعویق برگزاری این امتحانات هستند؛ در این میان البته اعتراض خانواده های دانش آموزان هنرستانی سال دوازدهم از سایرین بیشتر است، زیرا با وجود این که مسئولان هنرستان ها ابتدا به این خانواده ها گفته بودند که امتحانات نهایی صرفا برای دروس تخصصی به شکل حضوری برگزار خواهد شد، اما برنامه امتحانات تئوری این هنرجویان نشان می دهد که آموزش و پرورش قصد دارد در تمام دروس عمومی و تخصصی، به صورت حضوری از هنرستانی ها امتحان بگیرد.

666

نکته عجیب دیگر این است که در شرایطی که هنوز موج چهارم کرونا در کشور پابرجاست، مسئولان مدارس به خانواده های دانش آموزان هنرستانی پایه دوازدهم ابلاغ کرده اند که فرزندان آنها باید همزمان با برگزاری امتحانات نهایی ، برای امتحانات مربوط به دروس عملی خود نیز به هنرستان بیایند و در کلاس های گروهی امتحان بدهند.

حال با توجه به این که بسیاری از هنرستان ها خودشان حوزه برگزاری امتحانات تئوری هستند، طبیعتا کنترل جمعیت برای مدیران مدارس در شرایط کرونایی کشور دشوار خواهد بود و حتی اگر زمان بندی برگزاری امتحانات عملی و تئوری به نحوی باشد که هیچ تداخلی به لحاظ زمانی پیش نیاید، بازهم همین که هنرستانی ها ناچار می شوند برای دفعات بیشتری به حوزه امتحانی مراجعه کنند، طبیعتا احتمال ابتلای آنها و خانواده هایشان به کرونا افزایش خواهد یافت.

افت شدید آمار مرگ کرونا هم‌زمان با نزدیک شدن به امتحانات نهایی

همزمان با اصرار عجیب وزارت آموزش و پرورش به برگزاری امتحانات نهایی به شکل حضوری و مخالفت شدید این وزارتخانه با تعویق این آزمون ها، شاهد بروز اتفاق حیرت انگیز دیگری هم در وزارت بهداشت هستیم و آن هم کاهش شدید و ناگهانی آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در دو روز گذشته است؛ موضوعی که از نظر برخی کارشناسان بعید نیست که به نزدیک شدن به زمان برگزاری امتحانات نهایی و شاید مساله انتخابات ریاست جمهوری مرتبط باشد.

با نگاهی به آمارهای رسمی وزارت بهداشت، متوجه می شویم در شرایطی که در پنج روز ابتدایی هفته گذشته متوسط آمار کشوری مرگ و میر ناشی از کرونا 339 نفر در روز بود، در دو روز پایانی هفته قبل ناگهان شاهد کاهش شدید آمار جان باختگان روزانه کرونایی بودیم؛ به نحوی که در روز پنجشنبه 23 اردیبهشت آمار 297 مرگ ناشی از کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام شد و در روز جمعه 24 اردیبهشت نیز ناگهان آمار جان باختگان روزانه به 202 نفر سقوط کرد. این در حالی است که در روز چهارشنبه 23 اردیبهشت، مرگ 366 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شده بود.

این کاهش ناگهانی آمار جان باختگان کرونایی در دو روز پایانی هفته گذشته به شائبه های موجود درباره پایین آمدن ناگهانی آمار در شرایط نزدیک شدن به امتحانات نهایی دامن زد و در این میان، برخی متخصصان بهداشت و درمان نیز تاکید کردند که از نظر علمی، چنین کاهش شدیدی در مرگ روزانه ناشی از کرونا، آن هم به صورت ناگهانی ممکن نیست؛ مگر این که این افت دو روزه مرگ ها به یک روند تبدیل نشود و در روزهای آتی مجددا شاهد رشد آمار مرگ و میر باشیم؛ چون در غیر این صورت، علمی بودن روند آمارهای کرونایی وزارت بهداشت زیر سوال می رود.

دکتر ناجی: کاهش ناگهانی آمار مرگ کرونا توجیه علمی ندارد

دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور در همین باره در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که هیچ گونه توجیه علمی برای کاهش ناگهانی آمار مرگ و میر روزانه کرونا وجود ندارد، تصریح کرد: این روند افت شدید آمار فوتی های روزانه کرونا در دو روز گذشته کاملا عجیب به نظر می رسد و با منطق علمی سازگار نیست.

وی افزود: از نظر علمی توجیهی وجود ندارد که ناگهان ظرف دو روز آمار مرگ کرونا بیش از 160 نفر کاهش پیدا کند. اما اگر حقیقتا آمار مرگ و میر به این سرعت کاهش یافته باشد، واقعا برای ما جای خوشحالی وجود دارد، چون به لحاظ بررسی روندهای علمی انتظار این موضوع را نداشتیم.

رئیس آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: البته ما باید برای تحلیل این مساله، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در روزهای آینده را نیز مشاهده کنیم؛ یعنی نمی توان شرایط آماردهی وزارت بهداشت را براساس این افت دو روزه قضاوت کرد، چون ممکن است آمار جان باختگان روزانه در روزهای آینده بالا برود و این کاهش ناگهانی در دو روز اخیر صرفا به دلیل برخی خطاهای آماری رخ داده باشد.

امتحانات نهایی موج چهارم کرونا را تشدید می کند

ناجی در بخش دیگری از سخنان خود، بحث را به امتحانات نهایی نیز کشاند و ضمن انتقاد شدید از تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات حضوری پایه های نهم و دوازدهم، این اقدام را از جمله عواملی دانست که می تواند به تشدید موج چهارم کرونا در کشور دامن بزند.

وی در توضیح بیشتر گفت: مشخص نیست چرا در شرایطی که هنوز هم خطر اوج گیری دوباره شیوع کرونا وجود دارد و عمده امتحانات مربوط به وزارت علوم و بهداشت نیز به تعویق افتاده است تا در زمان مناسب تری برگزاری شود، آموزش و پرورش اصرار دارد که از دو روز دیگر امتحانات پایه های نهم و دوازدهم را به صورت حضوری برگزار کند.

رئیس آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه تصریح کرد: مشخص است که وقتی دانش آموزان در کنار یکدیگر قرار می گیرند، حتی اگر بتوان شیوه نامه ها را در حین برگزاری آزمون رعایت کرد، به هیچ وجه نمی توان از نوجوانان انتظار داشت که در محیط خارج از حوزه امتحانی هم به پروتکل های بهداشتی پایبند باشند. بنابراین بدون شک برگزاری امتحانات نهایی می تواند منجر به چرخش ویروس در بین دانش آموزان و انتقال آن به خانواده آنها شود.

داده های اپیدمیولوژی باید برگزاری انتخابات را توجیه کند

ناجی با تاکید بر این که تمام مراسم ها حتی انتخابات ریاست جمهوری باید براساس شرایط کرونایی کشور برگزار شود، عنوان کرد: اساسا ما هر گونه مجوز برای برگزاری تجمعات از جمله امتحانات نهایی و انتخابات را باید با داده های اپیدمیولوژی خودمان بسنجیم. بر این اساس هم با توجه به این که همچنان شاهد گردش بالای کرونا در سطح کشور هستیم و هنوز هم وضعیت بیمارستان ها با وجود بهبود نسبی نامناسب است، اصلا به صلاح به نظر نمی رسد که بخواهیم امتحانات نهایی را در زمان تعیین شده کنونی برگزار کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور تاکید کرد: در شرایط فعلی ما باید از اتخاذ هر گونه تصمیمی که می تواند منجر به اوج گیری موج کرونا در کشور شود، پرهیز کنیم و یکی از این موارد نیز قطعا برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری است و بهترین تصمیم در شرایط کنونی این است که ما برگزاری این امتحانات را به تعویق بیندازیم. این اتفاق حتی برای انتخابات ریاست جمهوری نیز در صورت تداوم وضع کرونایی موجود تا اواخر خرداد باید رخ دهد.

مسئولان در عادی جلوه دادن شرایط عجله نکنند

صرف نظر از مساله برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری، شائبه دیگری که این روزها نسبت به کاهش شدید آمار مرگ و میر ناشی از کرونا مطرح شده، این است که شاید برخی مسئولان می خواهند با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات 1400 ، پایان موج چهارم کرونا را اعلام کنند؛ چراکه اساسا کاهش شدید آمار مرگ و میر ناشی از کرونا این گمانه زنی را در ذهن افکار عمومی پدید خواهد آورد که موج چهارم کرونا رو به اتمام است و به زودی وضعیت به شرایط عادی برمی‌گردد. این در حالی است که در هفته های اخیر شاهد ورود گونه های جهش یافته کرونا از جمله کرونای هندی و کرونای آفریقایی در سطح کشور بودیم و ایجاد این ذهنیت در مردم قطعا می تواند عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشد.

ناجی ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال وجود چنین رویه ای در ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کرد که برای اعلام پایان موج چهارم کرونا ، باید آمار مرگ و میرهای روزانه در یک بازه زمانی طولانی کاهش یابد. او همچنین با اشاره به وضعیت نسبتا نامناسب بیمارستان ها از نظر بستری بیماران کرونایی اظهار داشت: با وجود این که شرایط بیمارستان ها کمی نسبت به هفته های قبل بهبود یافته است و دیگر بیماران کرونایی سرگردان نیستند، اما هنوز هم فشار سنگینی بر کادر درمان وجود دارد و این مساله نشان می دهد که به هیچ وجه موج چهارم کرونا در کشور پایان نیافته است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور تصریح کرد: ما همچنان شاهد سرعت بالای چرخش ویروس در سطح کشور هستیم و همچنین با جهش های جدید کرونا دست و پنجه نرم می کنیم؛ ضمن این که با وجود بهبود نسبی وضعیت بیمارستان ها، هنوز به نقطه مطلوب در این زمینه نرسیده ایم و بنابراین اعلام زودهنگام پایان موج چهارم کرونا می تواند به آغاز زودهنگام موج پنجم کرونا در کشور منجر شود.

در هر صورت، امیدواریم کاهش ناگهانی آمار مرگ و میر ناشی از کرونا، نه ربطی به نزدیک شدن به برگزاری امتحانات نهایی داشته باشد و نه به دلیل نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات 1400 رخ داده باشد؛ چون همان طور که دکتر ناجی گفت، هیچ توجیه علمی برای افت شدید دو روزه آمار جان باختگان روزانه وجود ندارد و متاسفانه کار به جایی رسیده است که باید دعا کنیم تا آمار مرگ ها در روزهای آینده بالا برود تا هیچ احساس خطری درباره غیرعلمی بودن آمارهای اعلامی وزارت بهداشت نداشته باشیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 687343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟