واکسن خواری، اپیدمی جدید در ایران  / در کشورهای توسعه یافته با دُزهای اضافی واکسن کرونا چه می کنند؟

البته توجه به این نکته ضروری است که بسته به نوع ساخت، شیوه بسته بندی و نحوه نگهداری از واکسن های مختلف کرونا ، اساسا اضافه آمدن چند دُزواکسن در یک محل توزیع واکسن کرونا اتفاقی مرسوم در سطح جهان است؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا در سایر کشورها نیز مانند برخی شهرهای ایران، بعضی مدیران شهری یا مسئولان بهداشتی دوزهای اضافه واکسن کرونا را برای خود و اعضای خانواده شان نگه می دارند؟

واکسن خواری و تبعیض در حق مردم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از روزی که و اکسیناسیون کادر درمان، پاکبان ها، سالمندان ساکن آسایشگاه ها و سایر گروه های متعلق به فاز اول واکسیناسیون کرونا در کشورمان آغاز شد، مواردی از تخلف در شهرهای مختلف کشور از آبادان و علی آباد کتول گرفته تا اصفهان، اردکان، اهواز و اخیرا هم تهران گزارش شده است، مبنی بر این که برخی مدیران شهری، کارمندان شهرداری ، مدیران دانشگاه های علوم پزشکی و بعضی دیگر از مسئولان بهداشتی محلی به همراه اعضای خانواده خود به صورت خارج از نوبت واکسن کرونا دریافت کرده اند.

تکرار وقوع این تخلفات در شهرهای مختلف موجی منفی را در فضای مجازی و در میان آحاد جامعه ایجاد کرد و همین واکنش های اعتراضی بود که باعث شد لفظ واکسن خواری به ادبیات رسانه ها و شبکه های اجتماعی اضافه شود؛ در این میان، بسیاری از مردم به درستی احساس کردند که با توجه به واردات اندک واکسن به کشور و البته روند کُند توزیع عمومی واکسن کرونا، در حق آنها و بخصوص سالمندان خانواده شان تبعیض شده است؛ چراکه اساسا اگر هم دوز اضافه ای در بسته های ارائه شده به مراکز بهداشتی یا شهرداری های مختلف وجود داشته باشد، مسئولان بهداشتی یا مدیران شهری حق ندارند که این دوزها را به خود یا خانواده شان اختصاص دهند.

آیا در کشورهای دیگر هم واکسن خواری رخ می دهد؟

یکی از سوالات مطرح شده در افکار عمومی بعد از این واکسن خواری ها، این است که آیا تخلفات مشابه در زمینه دریافت خارج از نوبت واکسن کرونا در کشورهای دیگر نیز رخ می دهد یا خیر؟ پاسخ به این پرسش بدون شک نیازمند بررسی دقیق گزارشات مردمی و رسانه ای کشورهای مختلف است، ولی ما به طور نمونه برای این که از وضعیت توزیع واکسن در آمریکا بخصوص در هفته های اول واکسیناسیون عمومی در این کشور و رسیدن به پاسخ این پرسش که در آمریکا چه اتفاقی برای دُزهای اضافه رخ می دهد، با خبر شویم، از یک وکیل ایرانی بین المللی ساکن ایالات ویرجینیا در این خصوص سوال کردیم.

اکنون آمریکا از نظر وضعیت توزیع واکسن کرونا به گونه ای است که عمده افراد متعلق به فاز اول، دوم و سوم واکسیناسیون عمومی کرونا در این کشور واکسینه شده اند و دولتمردان آن مشغول توزیع واکسن به صورت عمومی به همه مردم هستند؛ براساس آخرین آمار رسمی دولت آمریکا ، تا کنون نزدیک 42 درصد از جمعیت این کشور حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند و به حدود 30 درصد از آنها نیز هر دو دوز واکسن تزریق شده است.

نکته اولی که حقوقدان ایرانی ساکن آمریکا درباره نحوه توزیع واکسن کرونا در ایالات متحده به رکنا گفت، این است که در این کشور، مقامات بهداشتی هر ایالت یک نوع اولویت بندی را برای تزریق واکسن در نظر می گیرند؛ به نحوی که در ایالت ویرجینیا وکلا به عنوان افرادی که با بخش زیادی از جامعه در ارتباط هستند در گروه دوم فاز اول واکسیناسیون کرونا قرار دارند که تا کنون همه آنها هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کردند.

طبق اظهارات این ایرانی ساکن آمریکا، هر زمان که اولویت هر کدام از گروه ها به ترتیب اولویت بندی تعیین شده از سوی مقامات بهداشتی هر ایالت فرا می رسد، افراد متعلق به آن ایالت باید مشخصات خود را در سایت های معرفی شده از سوی فرمانداری ایالت ثبت کنند. بعد از آن هم تا وقتی که زمان دقیق دریافت واکسن برای هر شخص فرا برسد، هفته ای یک بار به از سوی این سایت به آن شخص ایملی صادر می شود، مبنی بر این که شما در نوبت دریافت واکسن قرار دارید و به زودی نوبت دریافت واکسن شما فرا می رسد.

جلوگیری از ازدحام مردم در محل تزریق واکسن در آمریکا

نکته مهم اما اینجاست که در آمریکا ثبت نام از گروه های مختلف بر حسب سن و شغل، چند ماه قبل از فرا رسیدن نوبت هر گروه انجام در سایت مربوطه انجام شده و علت اصلی این ثبت نام اینترنتی هم جلوگیری از تجمع افراد مختلف در محل تزریق واکسن بوده است؛ اتفاقی که متاسفانه در کشورمان با تاخیری طولانی در حال انجام است و در شرایطی که هنوز ثبت نام اینترنتی برای دریافت واکسن انجام نشده است، سالمندان بالای 80 سال ناچارند که برای دریافت واکسن کرونا در صف های شلوغ پشت در خانه های بهداشت تجمع کنند.

در آمریکا اما طبق صحبت های این حقوقدان بین المللی که در 16 ژانویه ثبت نام اینترنتی خود را برای دریافت واکسن انجام داد، بعد از ارسال ایمیل های هفتگی برای ارائه اطمینان خاطر به او درباره این که حتما در نوبت دریافت واکسن کرونا قرار دارد، حدود 2 ماه بعد از ثبت نام یعنی اواسط ماه مارس زمان نهایی دریافت واکسن به او اعلام شد. این ایرانی ساکن آمریکا نیز وقتی با این پیام در ایمیل خود مواجه شد، به لینک اعلام شده در ایمیل مراجعه کرد و نوبت دریافت واکسن خود را برای سه روز بعد تنظیم کرد.

این حقوقدان همچنین تعریف کرد که وقتی در زمان موعود به محل تعیین شده برای تزریق واکسن مراجعه کرد، حدود یک ساعت قبل از دریافت واکسن، پیامی برای آنها ارسال شد که حتما در خودرو حضور داشته باشید و فقط به لینک موجود در پیام مراجعه کرده و اعلام کنید که در پارکینگ حضور دارید و برای دریافت واکسن آماده اید.

این ایرانی ساکن آمریکا ادامه داد که بعد از این اتفاق حدود 45 دقیقه در خودرو حضور داشت و بعد هم به او پیامی ارسال شد که اکنون نوبت تزریق واکسن به اوست و بعد هم این فرد بدون این که بخواهد برای ثبت نام یا دریافت واکسن در هیچ صف یا تجمعی حضور داشته باشد، به راحتی واکسن خود را در یک مرکز مخصوص دریافت کرد.

او همچنین گفت که برای پرهیز از تجمع افراد در محل دریافت واکسن کرونا، مسیر تردد افراد در آن مرکز توزیع واکسن در ایالت ویرجینینا به گونه ای طراحی شده بود که آنها باید از یک درب وارد و از درب دیگر خارج می شدند؛ همچنین تزریق واکسن به افراد مختلف در اتاق های جداگانه انجام می شد و محلی هم در نظر گرفته شده بود که افراد 15 تا 20 دقیقه بعد از این که واکسن خود را دریافت کردند، با رعایت فاصله اجتماعی بنشینند تا اگر دچار عوارض اولیه دریافت واکسن شدند، دکتر سریعا به آنها رسیدگی کند.

حدود 21 روز بعد از این اتفاق هم برای این وکیل ایرانی ایمیلی ارسال شد که برای دریافت دوز دوم واکسن خود درخواست نوبت کند و او هم بعد از ثبت درخواست خود، با پیامی مواجه شد که سه روز بعد باید به محل قبلی برای تزریق دوز دوم مراجعه کند. نحوه تزریق دوز دوم واکسن به این ایرانی ساکن آمریکا نیز دقیقا روی همان نظم اتفاق افتاد و او بدون این که بخواهد مانند بسیاری از مردم کشورمان در صف شلوغ دریافت واکسن یا کالاهای اساسی حضور داشته باشد، بدون قرار گرفتن در معرض تجمع، دوز دوم واکسن خود را هم دریافت کرد.

در آمریکا دوزهای اضافی چگونه توزیع می شود؟

نکته دیگری که این حقوقدان بین المللی ساکن آمریکا برایمان تعریف کرد، این است که طبیعتا هر روز در تمام مراکز تزریق واکسن کرونا به صورت محدود چند دوز اضافه می آید و این دوزها نیز به افرادی تزریق می شود که در اولویت دریافت واکسن نیستند. البته این افراد برای امتحان کردن شانس خود جهت دریافت دوزهای اضافه واکسن، ناچار بودند که در راهروهایی بزرگ، با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، منتظر بمانند و در پایان وقت هر روز بین 30 تا 50 نفر در هر مرکز بهداشت، دوزهای اضافه واکسن را دریافت می کردند.

البته این وکیل ایرانی تاکید داشت که مراکز بهداشتی برای پرهیز از تجمع افرادی که خواهان دریافت دوزهای اضافی بودند، ابتدا مشخصات اشخاص افراد متقاضی را دریافت می کردند و بعد بر حسب تعداد دوزهایی که می دانستند در پایان آن روز احتمالا اضافه می آید، از افراد ثبت نام می کردند تا صفی برای دریافت دوزهای اضافی تشکیل نشود و اصل فاصله گذاری اجتماعی در هنگام توزیع واکسن زیر سوال نرود.

همچنین به گفته این ایرانی ساکن آمریکا، این روند توزیع واکسن مخصوص ایالت ویرجینیا بود که برنامه واکسیناسیون آن نسبت به برخی ایالت های دیگر به صورت منظم تر پیش می رود، اما در بعضی ایالت ها که البته واکسن های بیشتری هم در اختیار دارند، علاوه بر مراکز بهداشت، در پارکینگ های عمومی، سالن های ورزشی و ... نیز واکسن کرونا به مردم تزریق می شود و در این گونه مراکز هم دوزهای بیشتری برای تزریق خارج از نوبت باقی می ماند و حتی در ایالت هایی مثل کالیفرنیا، از دوزهای اضافی مراکز نگهداری از سالمندان نیز برای تزریق به مردم عادی استفاده شده است.

بنابراین با توجه به این که تمام واکسن های کرونا به گونه ای ساخته شده اند که باید بعد تا چند ساعت بعد از خروج از فریزر، حتما به یک شخص تزریق شوند و امکان بازگرداندن آنها به یخچال وجود ندارد، در آمریکا موارد متعددی پیش آمده که دوزهای اضافی واکسن در محل های مختلف به صورت خارج از نوبت به افراد گوناگون تزریق شده است.

همچنین با توجه به این که دریافت واکسن در صورتی تاثیر مطلوبی خواهد داشت که هر شخص بعد از دریافت دوز اول، حدود سه هفته بعد، دوز دوم خود را نیز دریافت کند، در آمریکا هر کسی که این شانس را داشته باشد که خارج از نوبت دوز اول را تزریق کند، مثل افراد اولویت دار در نوبت دریافت دوز دوم نیز قرار می گیرد و مثل سایر افراد برای او نیز جهت تعیین زمان تزریق دوز دوم ایمیل داده می شود.

آیا در آمریکا هم اولویت واکسن های اضافی با مدیران است؟

در این میان اما نکته اساسی اینجاست که در کشوری مثل آمریکا که برنامه واکسیناسیون آن تا کنون به صورت گسترده و نسبتا منظم پیش رفته است، تمام افراد بدون در نظر گرفتن جایگاه شغلی و اجتماعی شانس دریافت دوزهای اضافی واکسن را دارند و کمتر پیش می آید که یک مدیر شهری یا یک مسئول بهداشتی، دوزهای اضافی افراد اولویت دار را به خود یا اعضای خانواده اش اختصاص دهد.

البته اکنون در ایالات متحده تقریبا همه افرادی که جزو گروه های اولویت دار فاز اول، دوم و سوم واکسیناسیون عمومی قرار داشتند، واکسن خود را دریافت کرده اند و از هفته گذشته زمان تزریق واکسن به صورت عمومی به همه افراد، با ثبت نام اینترنتی فرا رسیده است. تزریق واکسن به مردم عادی نیز به گفته این وکیل ایرانی، روی همان نظم یعنی با پرهیز از تجمع افراد در محل دریافت واکسن و با رعایت فاصله گذاری های اجتماعی انجام می شود.

اما در همان زمانی هم که در آمریکا واکسیناسیون گروه های پرخطر انجام می شد، بازهم افراد عادی می توانستند برای دریافت دوز اضافه واکسن کرونا به مراکز بهداشت یا سایر محل های تزریق واکسن مراجعه کنند و در صف دریافت دوزهای اضافی بایستند. نوبت رسیدن به افرادی هم که در این صف ها قرار داشتند، صرفا براساس زمان حضور آنها و نه جایگاه شغلی یا مدیریتشان اتفاق می افتاد؛ البته این که اساسا در کشوری که خود تولیدکننده انبوه واکسن است و نیازی به تامین قطره چکانی واکسن ندارد، مساله ای کاملا طبیعی است که ترجیح می دهیم چندان به آن ورود نکنیم.

واکسن خواری در ایران ربطی به توزیع دزهای اضافی ندارد

این روایت از نحوه توزیع دوزهای اضافی در آمریکا اما در شرایطی رخ داده است که طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت ایران، اساسا در کشور ما کمتر پیش می آید که در یک محل توزیع واکسن کرونا، حتی یک دوز اضافه باقی بماند؛ چراکه اصولا نحوه بسته بندی و نگهداری از ویال های مربوط به واکسن های مختلف کرونا متفاوت است؛ به این صورت که بعضی واکسن ها ممکن است در ویالی باشند که به اندازه 5 دوز واکسن در آن موجود باشد و بعضی واکسن ها هم ممکن است در ویالی باشند که به اندازه 10 دوز واکسن در آنها وجود داشته باشد و حجم واکسن موجود در ویال مربوط به برخی واکسن های دیگر نیز ممکن است به اندازه ای باشد که صرفا برای یک دوز کافی باشد.

در چنین شرایطی، ممکن است در برخی مواقع، مثلا وقتی در یک ویال به اندازه 10 دوز واکسن وجود دارد، اما هشت نفر از افراد اولویت دار در یک مرکز حضور دارند، دو دوز اضافی بیاید، اما آن طور که مسئولان وزارت بهداشت گفته اند، در کشور ما اساسا نحوه توزیع واکسن به گونه ای نیست که دوزهای اضافی زیادی در محل های توزیع واکسن پس از تزریق به تمام افراد اولویت دار آن محل باقی بماند.

بنابراین تمام موارد دریافت خارج از نوبت واکسن کرونا در ایران چه در مراکز بهداشتی و چه در شهرداری ها، ربطی به توزیع دوز اضافی ندارد و از اساس یک تخلف بوده است؛ چون به گفته مسئولان وزارت بهداشت، اساسا کمتر پیش می آید که دوز اضافه ای باقی بماند که یک مدیر بخواهد آن را به خود یا اعضای خانواده اش تزریق کند.

در واقع، در تمام موارد گزارش شده واکسن خواری در ایران، ماجرا از این قرار بوده است که برخی افراد که مسئولیت توزیع واکسن کرونا را برعهده دارند، به ویژه برخی مدیران شهری و مسئولان مراکز بهداشتی، نام خودشان را در فهرست پاکبان ها، کادر درمان یا دیگر افراد اولویت دار قرار داده اند و از سهمیه آنها سوء استفاده و در امانتی که به آنها سپرده شده است، خیانت کرده اند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 682777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟