دکتر محرز :  توزیع واکسن کرونا در ایران انگشت دانه ای است / پخش واکسن در ایران حساب و کتاب ندارد

اولین محموله واکسن‌های کوواکس ⁩ شامل بیش از ٧٠٠ هزار دز واکسن آکسفورد/آسترزنکا تولیدی شرکت SK-Bio کره جنوبی، از مسیر آمستردام به مقصد تهران، بارگیری و ارسال شد. کل سفارش خرید ایران از سبد کوواکس بالغ بر ١۶ میلیون و ٨٠٠ هزار دز ⁧ واکسن کرونا⁩ است. این محموله اواخر هفته گذشته به ایران رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ،  درست یک روز بعد از ارسال این محموله خبرهایی از اروپا آمد که حکایت از ایجاد لخته خونی در دریافت کننده واکسن آکسفورد/آسترزنکا می داد. کادر درمان ایران دریافت کنندگان این واکسن هستند.

از سوی دیگر آمار ورود واکسن به کشور و نحوه توزیع و دریافت آن سوالاتی را در جامعه پزشکی و جامعه ایرانی ایجاد کرده است تا جایی که پزشکان خواستار اعلام آمار توزیع روزانه واکسن و چگونگی این توزیع شده اند زیرا ابهاماتی در توزیع وجود دارد.

دکتر مینو محرز ، عضو کمیته علمی ستاد کرونا در خصوص اینکه واکسن آکسفورد آسترزنکا چه خطراتی را میتواند برای دریافت کنندگان این واکسن در بر داشته باشد و به طور کل آمار توزیع روزانه واکسن چرا در ایران اعلام نمی شود اینگونه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: واکسن آکسفورد آسترزنکا برای افراد زیر 30 سال دچار لخته خونی می کند. اما باید تاکید داشت تعداد افرادی زیر 30 سالی که بعد از دریافت این واکسن دچار لخته خونی شده اند نیز محدود بودند.عارضه بیشتر در کشورهای اروپایی بوده است. هیچ واکسنی بدون عارضه نیست.

بخشی قابل توجهی از کادردرمان ایران افراد زیر 30 سال هستند، با توجه به عارضه واکسن آکسفورد آسترزنکا تزریق آن به این افراد امکان خطر دارد. دکتر مینو محرز در این خصوص چنین توضیح داد: مقرر شده است که کادردرمان زیر 30 سال این واکسن را دریافت نکنند.

دکتر مینو محرز در مورد اینکه نحوه دریافت واکسن کرونا برای کادر درمان شاغل در بخش خصوصی چگونه است گفت: در بخش دولتی توزیع جلوتر است. تعداد دریافت کنندگان واکسن کرونا در بخش دولتی بخصوص بیمارستان های معین بیشتر بوده است. واکسیناسیون بخش خصوصی تازه شروع شده است. بخش واکسن در ایران خیلی حساب و کتاب ندارد ، ضمن اینکه تعداد واکسن وجود نسبت به تقاضای و نیاز، قابل توجه نیست. واکسن وارداتی باید افزایش یابد تا به همه کادردرمان و افراد جامعه برسد. ورود واکسن در ایران انگشت دانه ای است.

واکنش دکتر محرز به ادعای فروش واکسن های وارداتی وزارت بهداشت در بازار آزاد

به عنوان عضوی از کمیته علمی مبارزه با کرونا در مورد اینکه خبررسانی در مورد نحوه توزیع روزانه واکسن کرونا در ایران چرا وجود ندارد تا هم جامعه درمانی و هم مردم آگاهی کافی در خصوص این چرخه توزیع داشته باشند چنین به رکنا گفت: واقعا نمیدانم چرا آمار روزانه توزیع واکسن کرونا در ایران اعلام نمی شود. فقط می دانم توزیع واکسن روی حساب و کتاب مشخصی نیست. در خیلی از کشورها جا ندارند که واکسن بزند ولی ما امکانات واکسیناسیون بسیار بالایی داریم.

دکتر مینو محرز در واکنش به فروش واکسن های کرونا وارداتی از سوی وزارت بهداشت در بازار آزاد گفت: آنقدر تعداد واکسن وارداتی کم است که به فروش آزاد نمی رسد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 676954 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟