چرا مشاغل تهران در چهارمین روز قرمز کرونایی باز هستند؟/ رئیس اتاق اصناف تهران: مقصر استاندار است

با وجود آن که براساس پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به محض قرمز شدن شرایط همه گیری کرونا در تهران از روز دوشنبه تمام مشاغل گروه های 2، 3 و 4 باید تعطیل می شدند، اما تعلل ستاد کرونای استان تهران در تصمیم گیری، تاخیر استانداری تهران در ارسال نامه کتبی و ناهماهنگی های میان استانداری و اتاق اصناف باعث شده است که امروز هم بسیاری از واحدهای صنفی در تهران به صورت غیرقانونی باز باشند.

تعلل استاندار تهران در صدور دستور تعطیلی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تهران از روز دوشنبه وارد وضعیت قرمز کرونایی شد و چون براساس مصوبات قبلی ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت تمام مشاغل گروه های 2، 3 و 4 در شرایط قرمز باید ممنوع باشد، از دوشنبه این هفته باید این محدودیت های سختگیرانه در سطح پایتخت اجرایی می شد.

اما ظاهرا با تعلل مسئولان استانداری تهران و اعضای ستاد کرونای این استان در ابلاغ این محدودیت ها امروز هم شاهد باز بودن بسیاری از واحدهای صنفی مربوط به مشاغل گروه های 3 و 4 و حتی مشاغل گروه 2 از جمله پاساژها، آرایشگاه ها، لباس فروشی ها، مراکز فروش اسباب بازی، رستوران ها و کافی شاپ ها هستیم.

این در حالی است که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران دیروز در حاشیه جلسه شورای اداری استان تهران تاکید کرد که از روز سه شنبه مصوبات مربوط به اعمال محدودیت های دو هفته ای ابلاغ شده است و حداکثر تا پایان روز چهارشنبه تمام اصناف مربوط به گروه های 2، 3 و 4 باید فعالیت خود را متوقف کنند. اما مشاهدات میدانی ما از سطح شهر تهران نشان می دهد که این صحبت استاندار تهران همچنان روی زمین مانده است.

تناقض میان صحبت های رئیس اتاق اصناف و استاندار تهران

در این میان قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در گفت و گو با رکنا روی نکته ای دست گذاشت که با صحبت های دیروز استاندار تهران تناقض دارد. وی تاکید کرد که نه از روز سه شنبه بلکه از بعد از ظهر دیروز نامه کتبی مربوط به تعطیلی واحدهای صنفی گروه های 2، 3 و 4 به اتاق اصناف تهران ابلاغ شد، آن هم در ساعتی که اتحادیه های صنفی تعطیل بوده اند و نمی توانستند دستور کتبی تعطیلی را به واحدهای زیرمجموعه خود ارسال کنند. موضوعی که تناقض میان صحبت های رئیس اتاق اصناف و استاندار تهران را نشان می دهد.

نوده فراهانی در این خصوص توضیح داد: اتحادیه های صنفی ما از ساعت 14:30 هر روز تعطیل می شوند و پنجشنبه و جمعه نیز زمان تعطیلی اتحادیه هاست، اما دیروز بعد از ساعت 14:30 نامه کتبی استانداری درباره تعطیلی مشاغل گروه های 2 و 3 و 4 به اتاق اصناف ابلاغ شد.

وی افزود: البته ما از همان عصر دیروز به همه روسای اتحادیه ها پیام دادیم و از آنها خواستیم دستور تعطیلی مشاغل زیرمجموعه خود را صادر کنند، اما این که امروز این مشاغل به صورت 100 درصدی تعطیل نشده اند، به این مساله بازمی‌گردد که ما به موقع اطلاع رسانی نکردیم و ریشه این مساله نیز دیر ارسال شدن نامه کتبی استانداری است.

دستورالعمل داشتیم، ولی منتظر نامه استانداری بودیم

نکته مهم در این میان اما آن است که مسئولان وزارت بهداشت بارها تاکید کرده اند که به محض تغییر رنگ همه گیری کرونا در یک شهرستان، باید دستورالعمل‌های مربوط به تعطیلی گروه های مختلف بلافاصله اجرایی شود و نیازی به این که وزارت بهداشت حتما نامه ای کتبی در این خصوص برای اتاق اصناف تک تک شهرستان ها صادر کند، وجود ندارد.

رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این سوال که چرا این اتاق منتظر نامه استانداری ماند و زودتر اقدام به ابلاغ کتبی مشاغل گروه های 2، 3 و 4 نکرد، توضیح داد: درست است که ما دستورالعملی از قبل داشتیم، ولی تهران به خودی خود یک کشور محسوب می شود و ما منتظر بودیم که اگر قرار است مجددا تعیین تکلیف کنند، این موضوع را به ما کتبا ابلاغ کنند. اما متاسفانه این ابلاغ با تاخیر انجام شد.

وی تصریح کرد: بنابراین تا عصر دیروز ما از این که برای اصناف تهران چه تصمیم جدیدی گرفته شده است، بی اطلاع بودیم. اما در هر صورت روز گذشته به روسای اتحادیه ها اطلاع رسانی کردیم و به همه اصنافی که از ما سوال کردند نیز تاکید کردیم که از امروز باید تعطیل باشند.

نوده فراهانی در ادامه اذعان کرد که از امروز باید همه اصنافی که جزو گروه های 2، 3 و 4 دسته بندی شده اند، تعطیل باشند، اما به گفته وی، به دلیل این که اطلاع رسانی در این زمینه از سوی استانداری تهران با تاخیر انجام شد، برخی واحدهای صنفی امروز هم باز هستند.

با توجه به این ناهماهنگی ها سوال مهم اینجاست که ناظران این اتاق طی امروز و فردا چگونه بر فعالیت مشاغل گروه های 2، 3 و 4 نظارت می کنند؟ رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این سوال گفت: به بازرسان اتاق اصناف سپرده ایم که امروز و فردا صرفا به واحدهای صنفی مشاغل گروه های 2، 3 و 4 تذکر و اخطار بدهند، اما از روز شنبه برای این واحدها اعمال قانون می کنیم.

نمی توانستیم از دیروز به واحدهای صنفی سختگیری کنیم

نکته عجیب در این میان تمام این ناهماهنگی ها میان استانداری تهران، اتاق اصناف و ستاد کرونای استان تهران آن است که دیروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مصاحبه ای تصریح کرد که از روز چهارشنبه هر نوع فعالیت مشاغل گروه های 2، 3 و 4 در تهران غیرقانونی است و امروز هم ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از بسته نبودن مشاغل در شهرهای با وضعیت قرمز انتقاد کرد.

نوده فراهانی در واکنش به این اظهارات عنوان کرد: استاندار تهران، رئیس ستاد کرونای استان تهران محسوب می شود و اتاق اصناف تهران هم زیرمجموعه این ستاد است. بنابراین ما هم به محض این که آقای استاندار در زمینه تعطیلی مشاغل گروه های 2 و 3 و 4 دستور دادند، دستور ایشان را اجرا کردیم، ولی متاسفانه ابلاغیه کتبی در زمان بسته بودن اتحادیه ها به دست ما رسید.

وی در ادامه تاکید کرد: ما صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت را قبول داریم، اما باید به این نکته توجه داشت که وقتی به کارمندان دولت دستور داده می شود که یک سوم آنها در محل کار حضور پیدا کنند، این افراد چون حقوقشان را سر موقع دریافت می کنند، هیچ مشکلی برایشان وجود ندارد. ولی واحدهای صنفی درآمدی جز فروش محصولاتشان ندارند و اگر ما می خواستیم از همان دیروز به این واحدها سختگیری کنیم که واحدهایشان را تعطیل کنند، آنها با حقوق نیروها، بیمه، مالیات و سایر هزینه هایشان چه کار کنند؟

دولت در سال گذشته حتی یک ریال هم به اصناف کمک نکرد

رئیس اتاق اصناف تهران در بخش دیگری از صحبت هایش نسبت به حمایت بسیار اندک دولت از اصناف در سال گذشته انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دستگاه اجرایی در سال 99 به عمده واحدهای صنفی آسیب دیده از کرونا در تهران حتی یک ریال کمک نکرد و تعداد بسیار اندکی از این واحدها توانستند تسهیلات مربوط به مشاغل آسیب دیده را دریافت کنند؛ به نحوی که می توان گفت سال گذشته اساسا به وعده های مربوط به حمایت از کرونا تقریبا عمل نشد و همین مساله اصناف را از اجرای دقیق پروتکل ها ناامید می کند.

وی در پایان درباره نحوه اعمال قانون واحدهای صنفی متخلف از روز شنبه توضیح داد: از روز شنبه اگر واحدهای صنفی مشاغل گروه های 2، 3 و 4 باز باشند، ناظران ما بار اول به این واحدها اخطار می دهند و اگر این واحدها به اخطار اول توجه نکردند، در مرتبه دوم آنها را پلمپ و به تعزیرات معرفی می کنیم. سازمان تعزیرات نیز بسته به نوع فعالیت واحد صنفی جریمه مالی مربوطه را برای اصناف متخلف تعیین می کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 675766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟