دکتر طبرسی : کمیته علمی مبارزه با کرونا یک ماه است تشکیل جلسه نداده / اراده ای برای تامین واکسن خارجی وجود ندارد

در شرایطی که موج چهارم کرونا هر روز تعداد بیشتری از شهرهای ایران را فرا می گیرد، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد که در یک ماه گذشته این کمیته تشکیل جلسه نداده است. این در حالی است که مردم از این کمیته انتظار دارند که برای اعمال محدودیت های شدید در تهران و سایر شهرها به ستاد ملی فشار وارد کند.

شیوع موج چهارم کرونا زیر سایه بی برنامگی کمیته علمی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «تهران وارد پیک چهارم کرونا شده است.» این خبری است که همین امروز نادر توکلی، معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای استان تهران اعلام کرد و هشدار داد که بحران شدید کرونا در هفته های سوم و چهارم فروردین در راه است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز دو روز پیش تاکید کرد که به طور قطع ایران وارد موج چهارم کرونا شده است و در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ ناشی از کرونا صعودی خواهد شد.

همچنین آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این حکایت دارد که تعداد شهرهای نارنجی و قرمز کرونایی در کشور از 28 اسفند تا 14 فروردین بیش از 4.3 برابر شده است؛ به نحوی که در روز 28 اسفند، 9 شهر ایران از نظر وضعیت شیوع کرونا قرمز بود و 31 شهر نیز رنگ نارنجی داشتند، اما روز گذشته 47 شهر ایران در وضعیت نارنجی قرار داشتند و 126 شهر نیز وضعیت قرمز را تجربه می کردند.

اما نکته عجیب این است که با وجود همه این هشدارها و آمارهای خطرناک درباره شیوع کرونا در ایران، در یک ماه گذشته «کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا» اصلا تشکیل جلسه نداده است. این خبری است که امروز دکتر پیام طبرسی، یکی از اعضای این کمیته به رکنا داد و گفت: کمیته عملی ستاد ملی مبارزه با کرونا حدود یک ماه است که تشکیل جلسه نداده است.

وضعیت کنونی تهران حاصل تصمیم گیری های مسئولان ستاد ملی است

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری البته در ادامه صحبت های خود بر این نکته تاکید کرد که اعضای کمیته عملی در گفت و گوهای رسانه ای خود بارها بر لزوم اعمال محدودیت ها تاکید کرده اند، اما صحبت های ما اعضای این کمیته تاثیر زیادی بر تصمیم گیری های مسئولان ستاد ملی ندارد.

طبرسی در این باره تصریح کرد: اکنون کسانی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا راس کار هستند باید نسبت به اعمال محدودیت ها تصمیم گیری کنند و این افراد باید به مردم پاسخگو باشند.

وی افزود: وضعیت کنونی تهران و سایر شهرها حاصل تصمیم گیری های این عزیزان است و آنها باید توجیه کنند که با چه مستنداتی جلوی مسافرت های نوروزی را نگرفتند و با تاخیر زیاد درباره اعمال محدودیت ها تصمیم گیری می کنند.

شوخی مسئولان با کرونا و مردم

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا به صحبت های مسئولان ستاد کرونای استان تهران درباره این که به زودی قرار است درباره دورکاری کارمندان و اعمال محدودیت های شدید در این استان تصمیم گیری شود نیز اشاره کرد و گفت: این شیوه تصمیم گیری برای پایتخت به یک شوخی شیبه است، زیرا اکنون که وارد پیک تازه کرونا شده ایم و بیمارستان ها هم پر شده اند، تازه می خواهند درباره اعمال محدودیت ها تصمیم گیری کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: چند روز است که پیک چهارم کرونا در کشور آغاز شده، اما وضعیت ترددها در اتوبوس، مترو و سطح شهر مانند شرایط عادی است. این شرایط بسیار خطرناک است و قطعا به تشدید بیماری دامن خواهد زد. این در حالی است که در ایام نوروز نیز وزارت بهداشت تاکید کرد که باید جلوی همه مسافرت ها گرفته شود، اما این اتفاق نیفتاد و اکنون کنترل موج جدید کرونا بسیار دشوار شده است.

واکسیناسیون کند؛ موج کرونا سریع

موج چهارم همه گیری کرونا در ایران با تشدید شیوع نسخه انگلیسی این ویروس در شرایطی آغاز شده است که سرعت واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در کشورمان بسیار کند پیش می رود. به نحوی که بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، با وجود این که تا کنون 500 هزار دوز واکسن روسی کرونا وارد کشور شده و ایران از کشورهای دیگری هم اقدام به خرید واکسن کرونا کرده است، ولی تا روز 9 فروردین تنها 161 هزار دوز واکسن در میان کادر درمان توزیع شده بود و هنوز آمار جدیدتری در این زمینه اعلام نشده است.

طبرسی درباره علت های مختلف کند بودن روند واکسیناسیون علیه کرونا اظهار داشت: در این زمینه باید به سه دلیل کلی توجه داشت. نخست این که واکسن به صورت کلی در جهان کم است و با توجه به مشکلات تحریم، واکسن های موجود نیز با تاخیر وارد کشور می شود. دوم این که به نظر می رسد اراده کافی برای تامین واکسن های خارجی کرونا و یافتن مبداهای گوناگون برای واردات این واکسن ها وجود ندارد و سوم این که تولید انبوه واکسن های داخلی کرونا نیز امری زمان بر است.

سیاست جلوتر از کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری البته این شائبه را که دولت قصد دارد تا زمان تولید انبوه واکسن های داخلی، روند واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را به کندی پیش ببرد رد کرد و گفت: کند پیش رفتن روند واکسیناسیون کرونا بیشتر به گرفتاری های کاری و مشغله های مسئولان تصمیم گیر در این زمینه بازمی گردد.

طبرسی در ادامه تصریح کرد: البته هیچ چیز نباید از همه گیری کرونا برای مسئولان کشور مهمتر باشد، ولی متاسفانه همواره مسائل سیاسی جزو اولویت های تصمیم گیری مدیران قرار می گیرد.

وی به صحبت های اخیر مسئولان کشور درباره احتمال شکسته شدن بن‌بست برجام در آینده نزدیک نیز اشاره کرد و ادامه داد: به نظر می رسد اگر در هفته های آینده گشایشی در برجام حاصل شود، سرعت واردات واکسن های خارجی افزایش می یابد و مسیرهای مسدود کنونی برای واردات واکسن باز می شود.

مردم تحمل تاخیر بیشتر در واکسیناسیون را ندارند

روند کند واردات واکسن های خارجی کرونا و توزیع این واکسن ها در شرایطی رخ می دهد که اخیرا دکتر مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا پیش بینی کرد که واکسیناسیون عمومی مردم علیه این بیماری با اسفاده از واکسن های داخلی از شهریور یا مهر آغاز خواهد شد.

طبرسی اما زمان اعلام شده از سوی قانعی برای واکسیناسیون عمومی کرونا را بسیار دیر توصیف کرد و گفت: متخصصان بهداشتی کشور باید به مسئولان فشار وارد کنند که این روند از خرداد یا تیر آغاز شود، چون مردم دیگر تحمل تاخیر بیش از این در شروع روند واکسیناسیون را ندارند.

وی در پایان به تولید اولین واکسن ایرانی کرونا از سوی بنیاد برکت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بنیاد برکت اعلام کرده است که می تواند از خردادماه تولید انبوه واکسن را آغاز کند، اما توزیع عمومی این واکسن منوط به دریافت مجوز از وزارت بهداشت است و معلوم نیست که این وزارتخانه بتواند در همان ماه خرداد مجوزهای مربوطه را صادر کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 674494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟