خطراتی که گریبان کسانی که یک شبه پول دار شده اند را می گیرد

جامعه شناسان در مورد روابط ناسالم اجتماعی تحلیل های گوناگونی ارائه می دهند.

به گزارش رکنا، مناسب نبودن شرایط خانوادگی و ‌نبودن پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده شرایطی را رقم می‌زند که اتفاقات ناگوار و حوادث دلخراشی مانند قتل صورت می‌گیرد. سست بودن زیربنای خانواده باعث رویدادهای سخت می‌شود.

خانواده‌ای که دچار فرسایش اجتماعی شده باشد و مناسبات بین نسلی تضعیف شود و جامعه درگیر ناهنجاری‌ها شود، رفتارهای پر‌خطر و ریسک آن در نوجوانان و جوانان بالاتر می‌رود و فضاهای مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی یا فیس‌بوک به این ریسک دامن می‌زند و شرایط بحرانی رخ می‌دهد که ارتباطات ناسالم بین دو جنس شکل بگیرد، از این رو متاسفانه برخی قتل‌ها و خشونت‌ها محصول همین روابط ناسالم اجتماعی هستند که جامعه را با چالش‌هایی مواجه می‌سازد.

خانواده‌ای نابسامان

دکتر امیر رستگار‌خالد، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه درباره اینکه برخی اتفاقات ناگوار در جامعه نادر هستند و کمتر رخ می‌دهد، اما در مقابل برخی اتفاقات به شکل نابهنجاری اجتماعی یا آنومی صورت می‌گیرد، می‌گوید:‌ آمار دقیقی در خصوص این حوادث در دست نداریم، بنابراین می‌توان گفت حوادث این چنینی نشانه وجود یک آسیب‌شناختی از نظر جامعه‌شناختی است که در جامعه شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است. به نظر می‌رسد این موضوع باید از چند جنبه آسیب‌شناختی مهم مورد بررسی و همچنین باید از لحاظ جامعه‌شناختی مورد تحلیل قرار گیرد. نخستین جنبه مساله نابسامانی روابط خانوادگی، تفاوت بین نسل‌ها،‌ فرسایش سرمایه‌های اجتماعی و... در خانواده است. در خانواده مذکور فقدان مادر عامل مهم اثر‌گذاری است که باید مورد تحقیق قرار گیرد، زیرا فقدان مادر در نابسامانی و گرفتار شدن اعضای خانواده به سوی انحرافات اجتماعی نقش دارد. اینکه مادر طلاق گرفته باشد یا فوت کرده باشد نیز باید از نظر دیگری مورد تحلیل قرار گیرد. اگر مادر طلاق گرفته باشد، وضعیت بدتر جلوه می‌کند. از سوی دیگر روابط پدر با فرزندان عاطفی، صمیمانه و منسجم نبوده و ارتباطات مناسبی با فرزندان خود نداشته است و نتوانسته نیازهای عاطفی فرزندان را درک کند.

دکتر رستگارخالد، خالی بودن نقش مادر می‌افزاید: پدر در این میان نتوانسته جای مادر را برای فرزندان پر کند و در نقطه توجه و تمرکز فرزندان جایی نداشته و به شکل دیگری نیز مقوله سرمایه خانوادگی مطرح است. برخی مردان تصور می‌کنند نقش پدری یعنی تامین امکانات، مایحتاج و تامین معیشت مادی فرزندان در حالی که در این حادثه نشان می‌دهد خانواده رفاه مادی خوبی داشته‌اند، ولی رفاه مادی نتوانسته مانع از مشکلات شود، بلکه مشکلات را نیز پنهان کرده است.

ضعف‌های درون خانواده

این جامعه‌شناس در ادامه بیان می‌کند: این مساله خانواده را از درون دچار یک ضعف شدید رابطه عاطفی با فرزندان کرده است. توجه نکردن به مسائل فرزندان نیز در شکل‌گیری این اتفاق دخیل است. وقتی فرزند که عضوی در خانواده است، نمی‌تواند نیاز عاطفی خود را برآورده کند، به طور حتم به بیرون از خانواده کشیده می‌شود، زیرا پدر نتوانسته است ارتباطات اجتماعی و عاطفی مناسبی برقرار کند. از سوی دیگر احساس تنفر، کینه و... باعث شده دختر نوجوان به راحتی نقشه قتل پدر را طراحی کند، بنابراین نشانه تحمل کم و ضعیف بودن روابط عاطفی است که تنفر و انتقام‌جویی در دختر شکل گرفته است. در نتیجه زمینه را برای بروز صدمه و آسیب اجتماعی در خانواده به وجود آورده است. پدر تصور کرده که با تامین امکانات مالی به خوبی نقش پدری خود را ایفا کرده، در صورتی که اگر وظایف خود را کامل اجرا کرده بود، این اتفاق به راحتی رخ نمی‌داد. وقت گذاشتن پدر،‌ محرم دانستن فرزندان برای اسرار خانوادگی، روابط دوستانه تنگاتنگ و جایگاه منزلت، کمال و احترام باعث پدید آمدن این فاجعه نمی‌شد و فقط پول و ثروت برای از بین بردن مشکلات کار‌ساز نیست.

این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: دقت،‌ کنترل و نظارت باعث می‌شد خانواده در شرایط مطلوب‌تری بسر ببرد. یکی دیگر از مسائلی که می‌توان به آن اشاره کرد در این بحران عاطفی، وجود ارتباط با مادربزرگ و عمه است که در همان ساختمان ساکن بوده‌اند. در این اتفاق نظام خویشاوندی نتوانسته است مشکل را برطرف سازد. حتی این نظام خویشاوندی نتوانسته کمک روحی و عاطفی به پدر دختر داشته باشد. از این رو نداشتن ارتباط سالم با نظام خویشاوندی در کل نشانه این است که انسجام اجتماعی در روابط خویشاوندی در جامعه رو به تضعیف است. اعضای یک نظام خویشاوندی در گذشته از یکدیگر حمایت می‌کردند، ولی امروزه همگی رنگ باخته‌اند و رو به ضعف گذاشته‌اند.

آنومی اجتماعی

دکتر رستگارخالد می‌افزاید: مساله فردگرایی منفی و آنومی اجتماعی تحلیلی اساسی و ساختاری دارد. این پسر جوان که عضو خانواده دختر نبوده، برای رسیدن به خواسته شوم خود با دختر همکاری کرده است، از این رو انگیزه پسر این بوده که به راحتی در یک شب به ثروت هنگفتی برسد. اینکه یک فرد بخواهد در یک شب به موفقیت، ‌پول و ثروت برسد باعث می‌شود برای دستیابی به ارزش‌های مادی حتی مرتکب قتل شود و در این نقشه شوم که توسط دختر طراحی شده بود، مشارکت کند. بنابراین نشانه این است که به هر حال نابسامانی اجتماعی،‌ اقتصادی و فرهنگی فرد را وادار کرده به خاطر رفاه اجتماعی و ثروت این کار را انجام دهد. اینکه فردی اخلاقیات را زیر پا گذارد و دست به جنایت بزند، بدترین شکل فردگرایی منفی در جامعه است.

فضای مجازی و آسیب های اجتماعی

این جامعه‌شناس بیان می‌کند:‌ مساله آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی یکی دیگر از جنبه‌هایی است که باید مورد بحث قرار گیرد. البته نمی‌توان به طور قطع گفت که فضای مجازی عامل اصلی این اتفاق است، اما زمینه‌ای را فراهم کرده است دختر برای طراحی نقشه خود به این فضا پناه ببرد. این فضای مجازی مانند هر تکنولوژی دیگر می‌تواند کارکردهای مثبت و منفی داشته باشد، اما زمانی که فردی در خانواده خلأ عاطفی داشته باشد، به این فضاها پناه می‌برد تا بتواند برنامه خود را پیاده کند. این دختر از فضای خانواده دور شده و بیشتر وقت خود را صرف ارتباط با افراد دیگر در فضای مجازی کرده، بنابراین جایگزین مناسب را فضای مجازی دانسته است.

به همین علت این فضا را یک محیط آسیب‌شناختی تلقی می‌کنند. نداشتن نظارت از سوی خانواده باعث شده کارکردهای مثبت خانواده زیر سوال رفته و دختر به سوی فضاهای مجازی کشیده شود و تا حدی در ارتباطات پیش رفته که کار به این مرحله رسید. اعتمادی که در این فضاها موجود است اعتماد کاذبی بوده و به دلیل عدم اعتماد واقعی دختر به راحتی مرتکب چنین عملی شده است. از ابعاد جرم‌شناسانه و جامعه‌شناسی در این محیط‌ها فریب زیاد است. اگر ارتباط این دو نفر در فضای واقعی بود، شاید به راحتی تصمیم به قتل نمی‌گرفتند و البته تکنولوژی نیز این روند را تسهیل کرده است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671983 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟