جولان کرونای جهش یافته در این استان ایران / سفر نکنید

کرونا جهش یافته استان هرمزگان را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش رکنا، با وجود هشدارها و زنگ خطرهای از پیش اعلام شده ، موج کرونای جهش یافته با سرعت هر چه تمام تر در استان هرمزگان در حال پیشروی است و هر روز بر شمار مبتلایان به این ویروس اضافه می شود.

متاسفانه در سایه بی توجهی برخی از مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی ، شمار مبتلایان به این نوع از کرونا افزایش یافته و برخی از مناطق هرمزگان از جمله بندرعباس مرکز استان به وضعیت قرمز درآمده و شرایط در دیگر شهرستان ها نیز بسیار نگران کننده اعلام شده است.

کرونای انگلیسی که در ابتدای ورود به هرمزگان تنها در مناطق غربی استان در حال چرخش بود، با برگزاری مراسم های عروسی و عزا و انجام سفر و ترددهای غیرضروری ، امروز همه مناطق این استان را درگیر خود کرده و موجی از وحشت و نگرانی را در آستانه سال نو در میان کسانی که نسبت به سلامت خود و اطرافیانشان احساس مسوولیت می کنند و با وجود خستگی از شرایط، همچنان خود را متعهد به رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی می‌دانند، ایجاد کرده است.

شناسایی بیش از ۴۰ مورد کرونای انگلیسی در ۲۴ ساعت گذشته

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن هشدار نسبت به وضعیت استان، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ مورد مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شده و شمار مبتلایان به این نوع از ویروس به ۱۵۵ نفر در هرمزگان رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان شامگاه سه شنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: بیشترین شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته مربوط به بندرعباس با ۶۳ مورد و کمترین مربوط به بستک با یک مورد درگیری است.

وی با بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا از هر دو نوع معمولی و جهش یافته در هرمزگان نگران کننده است، افزود: در شبانه روز گذشته دو فرد ۵۲ و ۵۰ ساله از شهرستان های بندرعباس و بندرلنگه بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین وضعیت فوتی های کرونا در استان را یک هزار و ۴۱ نفر اعلام کرد و بیان داشت: در حال حاضر نیز ۱۰۷ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار ۲۴ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند و حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

افزایش پنج برابری کرونای انگلیسی در هرمزگان

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، کرونای انگلیسی در هرمزگان بر مدار صعود قرار گرفته و امروز مسوولان بهداشت و درمان استان نگران وضعیت سلامت جامعه هستند و پیش بینی می کنند شرایط در صورت تداوم بی توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام سفرهای نوروزی، وخیم تر شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به افزایش پنج برابری شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در استان، گفت: پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در صورت افزایش سفر و تردد غیرضروری در هرمزگان افزایش خواهد یافت که امروز شاهد این وضعیت هستیم.

دکتر عبدالله غریب زاده تصریح کرد: در یک هفته اخیر شمار بستری های کرونای انگلیسی در هرمزگان هفت درصد و بخش مراقبت های ویژه ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افزایش شمار مبتلایان و بستری ها زنگ خطری جدی برای هرمزگان است و در صورتی که شیوه نامه های بهداشتی با جدیت رعایت نشود، به طور یقین در دو هفته آینده وارد یک موج صعودی جدید در استان خواهیم شد و شرایط نسبت به سال گذشته خطرناک‌تر خواهد بود.

شیوع کرونا در هرمزگان نگران کننده است

پایش و بررسی وضعیت شیوع ویروس کرونا هر هفته در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا در هرمزگان انجام می شود که این هفته نیز با حضور مسوولان مرتبط انجام و مدیران حاضر نسبت به وضعیت شیوع کرونا در استان اظهار نگرانی کردند.

استاندار هرمزگان گفت: طبق ارزیابی جدید صورت گرفته، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان‌های بندرعباس، میناب و حاجی‌آباد رو به افزایش بوده که این روند برای هفته‌های آینده نگران‌کننده است.

فریدون همتی بیان داشت: اخیراً نمونه‌هایی داشتیم که چندین نفر به علت شرکت در یک مراسم عروسی و یا دورهمی و مهمانی به کرونا مبتلا شدند که نشان می‌دهد باید همچنان به‌طور ویژه جوانب احتیاط را رعایت و از هرگونه تجمع، مهمانی، دورهمی و مسافرت خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به در پیش بودن اعیاد ماه شعبان و همچنین تعطیلات عید نوروز ، از مردم می‌خواهیم به‌طور جدی از رفت‌وآمد، مسافرت، مهمانی، دورهمی و مراسم و تجمع خودداری کنند و همچنین برای خرید در بازار تجمع نداشته باشند.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: گزارش‌هایی مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ در استان داشتیم که دستور پلمپ آنها داده شده و هر واحدی که با وجود دریافت اخطار، نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت باشد، پلمپ خواهد شد.

همتی بیان داشت: برخی هتل‌ها و مراکز اقامتی در استان نیز شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نکردند که به آن‌ها نیز تذکر دادیم که باید این موارد را رعایت کنند.

همتی بیان کرد: برگزاری هرگونه برنامه ورزشی، فرهنگی، مذهبی و دیگر برنامه‌ها بدون مجوز دانشگاه علوم پزشکی استان، ممنوع است و در صورت صدور مجوز نیز باید با تعداد افراد مجاز و با رعایت مواردی همچون ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور جدی از مردم کشورمان می‌خواهیم در این ایام مسافرتی به هیچ نقطه کشور از جمله استان هرمزگان نداشته باشند و اگر مسافری قصد ورود به هرمزگان را دارد باید حتماً تست کرونا بدهد و در صورت منفی بودن تست کرونا، اجازه حضور در استان را خواهد داشت.

استاندار هرمزگان با تأکید بر لزوم خودداری مردم هرمزگان از هرگونه سفر درون استانی به شهرها و روستاهای استان، گفت:در بندرهای مسافری نیز باید به صورت ویژه پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک رعایت شود و ضدعفونی اماکن مختلف نیز به صورت منظم توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صورت گیرد.

همتی همچنین با تذکر جدی به داوطلبان نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هرمزگان، خاطرنشان کرد: کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اجازه برگزاری تجمع انتخاباتی را ندارند و این مورد در بررسی صلاحیت آنان مورد توجه قرار می‌گیرد و تبلیغات انتخابات باید در زمان قانونی و با روش‌هایی که اعلام می‌شود و بیشتر از طریق فضای مجازی صورت گیرد.

آغاز سومین مرحله واکسیناسیون کرونا در هرمزگان

در اوج نگرانی و وحشت از شیوع ویروس کرونا، بارقه هایی از امید نیز با انجام واکسیناسیون در دلها روشن شده و تا به امروز سه مرحله ایمن‌سازی در هرمزگان انجام شده است.

اگرچه که هنوز تا انجام واکسیناسیون عمومی زمان بسیاری باقی مانده و همچنان رعایت پروتکلهای بهداشتی بهترین و ایمن ترین روش مصونیت برابر این ویروس مرگبار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به انجام مرحله سوم تزریق واکسن روسی اسپوتنیک در استان گفت: در این مرحله دو هزار و ۱۲۰ دوز واکسن وارد شده که براساس اولویت تعریف شده وزارت بهداشت، تزریق برای گروه های اولویت دار انجام می شود.

دکتر محمود حسین‌پور بیان داشت: تزریق بخشی از سومین محموله واکسن وارد شده به هرمزگان به نیروهای درمان بیمارستان شهید محمدی بندرعباس که بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان است، آغاز شده است.

وی با بیان اینکه توزیع و تزریق این واکسن به کادر درمان دیگر بیمارستان های هرمزگان نیز در روزهای آینده آغاز می شود، گفت: در این مرحله، کادر درمان و سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت قرار دارند.

دکتر حسین‌پور تصریح کرد: واکسیناسیون کرونا در مرکز نگهداری سالمندان لقمان حکیم شهر تازیان نیز آغاز شده و ۵۵ نفر از سالمندان و مددکاران این مرکز واکسن کرونا دریافت می کنند.

وی با اشاره به اهمیت سلامت سالمندان و افراد پر خطر در اپیدمی کووید 19 افزود: امیدواریم با انجام واکسیناسیون برای این گروه ها میزان مرگ ومیر ناشی از همه گیری کرونا کاهش یابد.

آخرین وضعیت رنگ بندی کرونا در هرمزگان

بر اساس رنگ بندی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، تمام شهرستان های هرمزگان به جز شهرستان بندرخمیر، در وضعیت زرد قرار دارند و وضعیت این شهرستان نارنجی گزارش شده است.

پیش از این در رنگ بندی اعلام شده وزارت بهداشت، شهرستان‌های استان هرمزگان دارای وضعیت زرد و آبی بودند.

هم اکنون هرمزگان در وضعیت بسیار ناپایدار و شکننده ای قرار دارد و طبق نظر کارشناسان بهداشتی اگر مردم به دنبال بهبود وضعیت و پیشگیری از اوج دوباره کرونا هستند باید پروتکلهای بهداشتی را با دقت و حساسیت بیشتری رعایت کنند و محدودیت رفت و آمد شبانه نیز در همه شهرستان‌ها از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد تا پایان عید نوروز ادامه دارد.

به گفته این کارشناسان بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی و عادی انگاری شرایط به معنای استقبال از این ویروس و بازگشت به شرایط قرمز و بحرانی کرونایی در تمام مناطق است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟