نسخه خانگی درمان افسردگی فصلی /  زنان 4 برابر بیشتر به افسردگی فصلی مبتلا می شوند

افسردگی فصلی یکی از انواع افسردگی هاست که با تغییر فصل ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با تغییر فصول ممکن است یکسری افراد دچار افسردگی و تغییرات خُلقی شوند.

چرا به افسردگی فصلی دچار می شویم؟

مهناز محرابیان، روان شناس بالینی در تشریح اختلال افسردگی فصلی در بین افراد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: افسردگی فصلی نوعی اختلال در خُلق و خوی افراد است که از انواع افسردگی محسوب می شود. باید توجه داشت که افسردگی فصلی در فصل های خاصی از سال رخ می دهد، مثلاً در اواخر پاییز و اوایل زمستان این مشکل را در افراد بیشتر شاهدیم. با این حال عده ای از افراد نیز در فصول بهار و تابستان ممکن است به این اختلال دچار شوند اما میزان شیوع این بیماری در فصل زمستان بیشتر گزارش شده است.

وی در مورد علل و سبب شناسی افسردگی فصلی اظهار داشت: از اولین علائم این اختلال، احساس افسردگی و بی حوصلگی است، فرد مدام احساس ناامیدی و حتی بی ارزشی می کند. علاوه بر این انرژی بدنی و جسمانی فرد کاهش می یابد و یا علاقه و اشتیاق وی به کارهای لذت بخش کم تر می شود. همچنین در خواب و اشتها نیز ممکن است مشکل ایجاد شود مثلاً وزن فرد یا به شدت افزایش یافته یا کاهش می یابد. از علائم دیگر این اختلال ضعف در حافظه و تمرکز است و فرد نمی تواند روی درس، کار و مشغله هایش کاملاً توجه کند. عامل مهم دیگر در این اختلال عبارت است از اینکه ممکن است فرد دست به خودکشی بزند.

زنان 4 برابر بیشتر از مردان به افسردگی فصلی مبتلا می شوند

محرابیان در مورد تاثیر افسردگی فصلی در بین جنسیت های مختلف گفت: بر اساس تحقیقات و یافته های اخیر، زنان 4 برابر بیشتر از مردان به این اختلال مبتلا می شوند. ضمناً تاثیر سابقه خانوادگی، اثرات ژنتیکی و وراثت نیز در این موضوع بی تاثیر نیست. ممکن است افرادی که به این اختلال مبتلا می شوند در بین خانواده شان مثلاً پدر و مادر، اقوام درجه یک و دو سابقه این بیماری را داشته باشند. این اختلال علاوه بر این در جوانان از شیوع بیشتری برخوردار است.

این روان شناس بالینی با اشاره به کمبود ویتامین ها بخصوص ویتامین D در بدن افراد گفت: یکی از عوامل مهم در افسردگی فصلی که اخیراً شایع هم شده است، کمبود ویتامین D در بدن افراد است. کمبود این ویتامین در بدن موجب خُلق پایین و به هم خوردن تعادل خُلقی افراد می شود.

درمان های افسردگی فصلی کدامند؟

وی در خصوص درمان های افسردگی فصلی افزود: دارو درمانی، نوردرمانی و روان درمانی از جمله درمان های کلی این اختلال به شمار می رود. باید توجه داشت زمانی به فرد دارودرمانی را پیشنهاد می دهیم که در عملکرد وی اختلال بوجود آمده باشد، مثلاً از نظر تحصیلی، شغلی و خورد و خوراک و اشتها دچار مشکل و بهم ریختگی شده باشد. با توجه به این که افراد مبتلا به افسردگی فصلی معمولاً وقت زیادی را در تاریکی سپری می کنند و میزان هورمون ملاتونین آن ها زیاد می شود. توصیه می شود این افراد بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند، مثلاً زمانی که آفتاب طلوع کرده، زیر نور آفتاب پیاده روی کنند، پنجره خانه شان را باز بگذارند و از نور خورشید استفاده کنند، حتی در مکان هایی آفتاب نیست، می توانند اتاق هایی را از نور پر می کنند که وقتی فرد در آن قرار می گیرد مثل زمانی که زیر نور خورشید است، تغییراتی در هورمون های بدن اش ایجاد می شود و این موضوع به بهبود خُلق اش کمک می کند.

راه های پیشگیری از افسردگی فصلی

مهناز محرابیان در مورد مهمترین روش درمانی افسردگی فصلی ابراز داشت: درمان CBT از مهمترین روش های روان درمانی برای افسردگی فصلی بشمار می رود. درمانگر در این روش به جای روانپزشکان که دارو تجویز می کنند، روی شناخت و ذهن افراد کار می کنند. بهترین درمان نیز همین درمان شناختی رفتاری (CBT) است که افکار منفی را از ذهن جدا و بجای آن افکار مثبت را جایگزین می کند.

این روان شناس بالینی در خصوص راهکارهای پیشگیری از افسردگی فصلی گفت: پیاده روی در روشنایی روز می تواند مهم باشد. رژیم غذایی مناسب و کسب ویتامین های ضروری مثل ویتامین D و سایر مواد ضروری مثل آهن، امگا3 و فولیک اسید نیز از جمله عادات خوب و مفیدی است که با گنجاندن آن ها در سبک زندگی مان می توانیم جلوی افسردگی فصلی و سایر اختلالات خُلقی را بگیریم، ضمناً روابط اجتماعی هم از بهترین راهکار های پیشگیری از ابتلا به این مشکل خُلقی است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟