از کرونا بترسید کووید-19 شما را می کشد! / اضطراب عامل ضعف سیستم ایمنی بدن

کرونا هراسی از مشکلات و آسیب های روانی کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بنا به آمار منتشر شده، تعداد بهبودیافتگان از کرونا بیش از 95 درصد از افراد را شامل می شود. با این حال ترس از کرونا همواره بیش از خطر آن مورد توجه بوده و همین موضوع بنا به یافته های علمی با بالارفتن سطح کورتیزول و کاهش سیستم ایمنی بدن همراه است.

زندگی فردی و جمعی افراد تحت تاثیر کرونا

دکتر مریم جواهریان، متخصص روان شناسی سلامت در خصوص ابعاد روانی شیوع بیماری کرونا و کروناهراسی در جامعه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: حدود یکسال از شیوع کرونا می گذرد و زندگی جمعی و فردی ما تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. باید توجه داشت که فارغ از آسیب های جسمی کرونا لازم است تا به آسیب های روانی آن نیز توجه کنیم. یکی از مسائلی که در این خصوص مطرح است، موضوع هراس و اضطراب ناشی از کرونا در افرادی که به این ویروس مبتلا شدند یا اطرافیان شان به آن مبتلا شدند است.

افزایش حالت های اضطرابی و وسواسی در افراد

جواهریان ادامه داد: ترس و اضطراب، باعث یکسری واکنش های فیزیولوژیکی در افراد می شوند که می توانند عوارض ناشی از بیماری ها را تشدید کنند. آخرین آماری که روز سه شنبه منتشر شد حاکی از آن است که ترس از مرگ در کرونا بسیار بالاست. همچنین ترس از دست دادن عزیزان یا خود فردی که به کرونا مبتلا می شود نیز در سطح بالایی قرار دارد، مخصوصاً کسانی که زمینه های اضطرابی داشتند و رفتار های اضطرابی و وسواسی از خود بروز می دادند، شدیداً این حالت ها در آنان تشدید شده است.

متخصص روان شناسی سلامت گفت: ویروس کرونا به دلیل سرعت زیاد در انتقال به افراد، بسیار شایع شد، با این حال درصد مرگ و میر آن بسیار کمتر از ویروس های دیگر و حتی ویروس های هم دسته خودش مثل سارس و مرس است. به عبارتی میزان مرگ و میر در این ویروس بسیار پایین است.

ابهام و عدم کنترل کرونا از آسیب های روانی کرونا

جواهریان در خصوص ترس زیاد و نگاه منفی افراد نسبت به ویروس کرونا ابراز داشت: ترس از کرونا را باید از دو جنبه فردی و اجتماعی بررسی کنیم. از جنبه فردی، دو موضوع یعنی ابهامات و عدم کنترل بر این ویروس مطرح است. وقتی که کرونا شایع شد، دانش بشری در مورد آن بسیار کم بود، مثلاً افراد نمی دانستند که چگونه باید با آن مبارزه کنند، چه داروهایی برای آن تاثیرگذار است، چگونه منتقل می شود و عمر آن چقدر است و... بنابراین چون این ویروس ابهامات زیادی داشت، در افراد باعث استرس زیادی شد، در نتیجه باعث شد که ترس جمعی افراد تا حد زیادی بالا رود. نکته دیگر عدم کنترل کرونا است و این موضوع در افراد مبتلا به کرونا بسیار زیاد دیده می شود، افراد این باور را دارند که حالا که به این بیماری مبتلا شدند ممکن است جان خود را از دست دهند و کنترلی روی آن بیماری نداشته باشند. بنابراین عدم کنترل نیز از مواردی است که در افراد باعث اضطراب های شدید می شود.

بالارفتن زیاد سطح کورتیزول باعث اُفت سیستم ایمنی بدن می شود

این استادیار دانشگاه در بررسی ارتباط بُعد فیزیولوژیکی و روانی کرونا گفت: علت آن که گفته می شود افراد سعی کنند در این شرایط آرام تر باشند و اضطراب کمتری داشته باشند این است که استرس و اضطراب بالا باعث می شود که سطح کورتیزول بدن بیشتر شود و افزایش این هورمون در نهایت باعث می شود که سیستم ایمنی بدن افت کند و سلول های دفاعی از بین روند، در نتیجه این اتفاق، بیماری های فرصت طلب خود را نشان می دهند. بنابراین کسانی که سطح اضطراب بالاتری دارند، علائم بیماری شدیدتری را نشان می دهند و آسیب های بیشتری دریافت می کنند.

دانش پیشرفت کرده، به سیستم بهداشت و درمان اعتماد کنیم

مریم جواهریان در توصیه به افرادی که استرس بالاتری نسبت به بقیه در شیوع کرونا دارند، افزود: باید سعی داشت تا تکنیک های کنترل استرس را فرابگیریم. اکنون دانش بشری بسیار پیشرفت کرده و شاهد واکسن های ویروس کرونا هستیم. همچنین امکانات و توانایی سیستم بهداشت و درمان نیز بیشتر شده و آمار بهبود یافتگان کرونایی نیز تا حد زیادی افزایش یافته است. بنابراین بهتر است به سیستم بهداشتی جامعه اعتماد کنیم. همینطور لازم است تا کنترل بیشتری در حوزه مسائلی که توان تسلط بر آن ها را داریم، داشته باشیم.

لزوم جداسازی مسائل تحت کنترل و غیرقابل کنترل در دوران کرونا

عضو مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح ابعاد اجتماعی و تاثیرگذار در روان افراد جامعه ابراز داشت: وقتی افراد مدام در معرض اخبار منفی و مرگ و میر قرار می گیرند، باعث می شود که این باور در آن ها بوجود آید که کرونا بیش از چیزی که ممکن است به ما آسیب می زند و تاثیرات منفی بر ما می گذارد. بنابراین باید بتوانیم مسائلی را که توان کنترل شان را داریم از مسائل غیرقابل کنترل جدا کنیم؛ مسائل غیرقابل کنترل شامل رفتار افراد دیگر در قبال این بیماری یا تاثیری که این بیماری بر همه افراد جامعه، اقتصاد و... می گذارد، این موارد غیرقابل کنترل اند و فقط سطح اضطراب ما را بالا می برند. مواردی که قابل کنترل هستند نیز شامل روابط بین فردی ما می شوند، مثلاً اینکه بتوانیم رفتارهای پیشگیرانه را به خوبی انجام دهیم یا اگر به این بیماری مبتلا شدیم، چه توصیه هایی را باید رعایت کنیم. اگر روی این مسائلی که فردی هستند کنترل داشته باشیم، قطعاً هم سطح اضطرابمان کمتر می شود و هم ورودی اضطرابمان کمتر است.

نقش روابط و شبکه های اجتماعی در کم شدن اضطراب ناشی از کرونا

جواهریان در بیان روش های کم شدن اضطراب از نظر اجتماعی ابراز داشت: یکی از روش های کم شدن سطح اضطراب ناشی از کرونا، استفاده از ارتباطات، روابط اجتماعی و داشتن شبکه اجتماعی مفید است. در این رابطه باید هشیار باشیم که نباید موضوع ارتباطات و گفت و گوهای ما با دیگران همواره حول و حوش مرگ و میر و آسیب های کرونا باشد، به عبارتی باید سعی کنیم با افرادی ارتباط برقرار کنیم که آگاه و مطمئن هستند. لازم به ذکر است که نباید با هرکسی در خصوص کرونا گفت و گو کنیم، افراد ممکن است در گفت و گوهایشان فقط از ترس ها و شک و شبهه هایشان با ما صحبت کنند.

اضطراب مثل کرونا مُسری است

متخصص روان شناسی سلامت با تاکید بر این که هیجانات و احساسات مثل کرونا به صورت مسری منتقل می شوند، ابراز کرد: اضطراب یکی از انواع هیجانات است که براحتی به دیگران منتقل می شود. باید در نظر داشت که با چه کسانی صحبت می کنیم، افرادی که مضطرب و منفی هستند و خود یا اطرافیان شان به این بیماری مبتلا شده اند، نمی توانند هم صحبت خوبی برای ما باشند. باید به طور کلی اخبار مربوط به کرونا و امثال آن را در حدی که نیازمان را برطرف می کند و ما را آگاه می سازد، صحبت کنیم.

جواهریان در توصیه ای دیگر ابراز داشت: نگرانی در مورد کرونا طبیعی است و همه جهان درگیر آن هستند، اکنون زمان آن است که به دانش بشری، سیستم بهداشتی و پزشکی اعتماد کنیم و به حرف آن ها گوش فرا دهیم. نکته دیگر آن است که باید فقط روی مواردی که روی آن ها توانش را داریم کنترل کنیم. همچنین باید تکنیک های کنترل اضطراب را که تنفس دیافراگمی و ارتباطات جمعی از جمله روش های آن است، فرابگیریم.

رسانه ها اضطراب کسانی که بی اهمیت هستند را بالا می برند

این استادیار دانشگاه در پایان تاکید کرد: به دلیل اضطراب کرونا سیستم ایمنی بدن انسان افت می کند و علائم کرونا شدیدتر می شود. افرادی که دچار کرونا می شوند، اولین چیزی که به ذهن افراد می رسد، مرگ است در حالی که آمار مرگ و میر کرونا آنقدری که افراد از آن می ترسند زیاد نیست. اگرچه ناگفته نماند که بسیاری از افراد بجای ترس شدید از کرونا، نسبت به آن بی اهمیتی یا کم اهمیتی می کنند و در فاز انکار به سر می برند. رسانه ها نیز در بسیاری از مواقع به این دلیل اخبار کرونا را زیاد پوشش می دهد که افرادی که در فاز انکار هستند، کمی آگاه تر شوند. بنابراین رسانه ها همواره تلاش می کنند تا در افرادی که نسبت به کرونا بی اهمیتی می کنند، اضطراب را بالاتر ببرند.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟