تخریب کامل طبقه اضافه ملک نهاد ریاست جمهوری در جماران

جماران محله ای است تاریخی. اما نهاد ریاست جمهوری به محدودیت های تاریخی آن بی اعتنا بوده و به ساخت و ساز خود ادامه داد. مدیریت شهری بلافاصله این طبقه را به صورت نصفه و نیمه تخریب کردند و اجازه ساخت و ساز را از نهاد ریاست جمهوری گرفتند. همین امر باعث شد که شهردار تهران از حضور در هیئت دولت محروم بماند و دیگر به این هیئت دعوت نشد. در قدم بعدی دولت از طریق شورای عالی معماری جهت لغو محدودیت جماران اقدام کرد و دو وزیرش مجبور شدند لغو محدودیت جماران را امضا کنند اما قوه قضائیه اجازه لغو محدودیت جماران را با یک رای از شورای عالی معماری گرفت تا بافت تاریخی این محله خدشه دار نشود.

به گزارش رکنا، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره سرنوشت ملک منتسب به نهاد ریاست جمهوری در جماران، گفت: قسمت اضافه ملک جماران تخریب شد و نهاد هم به قانون تمکین کرد و از راه قانونی دنبال رفع مشکل است.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در برنامه تهران بیست، اظهار کرد: بخشی از نابسامانی‌ها در کالبد شهر تهران مربوط به ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران بوده است.

وی ادامه داد: البته طی سال‌های گذشته، خارج از طرح تفصیلی هم مجوزهایی برای ساخت و ساز داده شده که در همین راستا مصوباتی درباره محدوده کن در شورای عالی شهرسازی وجود دارد و طبق آن حدود هزار هکتار فریز شده است.

گلپایگانی با اشاره به طرح محله کن، گفت: این طرح با توجه به خواست مردم بازنگری و به کمیسیون ماده پنج شهر تهران ارجاع شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: مطابق قانون، شهرداری‌ها به ۵ سال زمان احتیاج دارند تا فضاهایی که قرار است تبدیل به پارک شود را خریداری کنند و اگر این کار را انجام ندهند باید به مالکان اجازه ساخت و صدور پروانه داده شود.

وی ادامه داد: در گذشته این قانون اجرا نمی‌شد اما ما هم اصرار داریم که این قانون اجرا شود و در حال حاضر گفته شده است مالکانی که از دیوان عدالت اداری حکم دارند، بیاورند و بتوانند مجوز ساخت بگیرند.

گلپایگانی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری سعی کردیم بخشی از اشکالات طرح تفصیلی را اصلاح و درمان کنیم، گفت: در این دوره سیستم صدور پروانه هوشمند شده است و هم‌اکنون صدور پروانه خلاف ضوابط و مقررات امکان ندارد و نمی‌تواند صادر شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد: مورد هجمه قرار گرفتیم که چرا شهر را قفل کرده‌ایم، اما اجازه نمی‌دهیم خلاف قانون پروانه صادر و کار شروع شود.

وی با بیان اینکه در گذشته ساخت و سازهایی خلاف قوانین بوده است، اظهار کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ شکل قانونی دادن به تخلف را با جریمه رفع نمی‌کند و بیش از ۸۵ درصد تخلفات منجر به تخریب و بازگشت به حالت قبل شده و فقط ۱۵ درصد که تخلفات جزئی دارند طبق قانون با جریمه رفع شده‌اند.

گلپایگانی با بیان اینکه آماده دریافت گزارشات از تخلفات هستیم، گفت: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم با گزارش و کمک به ما، اجازه دهند که شهر به صورت مهندسی و قانونی ساخته شود؛ البته درآمد شهرداری در سال ۹۸ از محل ماده ۱۰۰ زیر یک درصد بوده است.

وی درباره منطقه جماران نیز گفت: قسمت اضافه ملک جماران ریاست جمهوری تخریب شد و نهاد هم به قانون تمکین کرد و از راه قانونی دنبال رفع مشکل است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته به سمتی رفته شد که دارایی‌های شهر فروخته شد البته در این میان اقدامات زیرساختی هم انجام شد، اما دارایی شهر فروخته و صرف مسائل روز شدند.

گلپایگانی با بیان اینکه هر فروش تراکمی به معنای شهرفروشی نیست، گفت: اگر ارزش‌های شهر فروخته شوند و ارزش دیگری به شهر اضافه شود، این به معنای شهرفروشی نیست؛ اما چیزی خارج از این موضوع یعنی قطعا شهرفروشی شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: میزان بودجه ۴۷ هزار میلیارد است که ۳۰ درصد آن از به بخش شهرسازی تعلق دارد. البته میزان عمده این بودجه برای زیرساخت‌های شهری هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد بودجه صرف ساخت مترو می‌شود و از آنجایی که بودجه محدود است، شهردار دائما از دولت می‌خواهد برای ساخت زیرساخت‌ها کمک کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 666348 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟