تبدیل شدن تهران به پارکینگ! / نمره مدیریت ترافیک صفر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دامن ترافیک نه از اسفند که از روزهای قبل آن در خیابان ها، کوچه ها، بزرگراه ها اتوبان های تهران گسترده شده است. ماشین های رنگارنگ پشت سر هم می ایستند و برای فرار از این شرایط اعصاب خرد کن از هر سویی می روند شاید یک خیابان خلوت تری پیدا کنند. صدای بوق ها که گاهی گوشخراش می شود و ممتد. دستفروشان و حالا عمو نوروزهایی که صورتشان را سیاه کرده اند تا کسی آنها را نشناسد هم لا به لای ماشین ها برای لقمه نانی پرسه می زنند. پربیراه نیست اگر بگوییم ترافیک این روزها را تهران هرگز تجربه نکرده است. علت این ترافیک عجیب و غریب پایتخت چیست؟

کوروش جدی ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: هر ساله از اوایل بهمن ماه مردم به سمت برگزاری نمایشگاه ها و خرید عید نوروز می روند.

وی در پاسخ به این سوال که امسال وجود کرونا و محدودیت های ناشی از آن رخ چرا با این ترافیک روبرو هستیم؟ تاکید کرد: در گذشته از ظرفیت حمل ونقل عمومی به صورت کامل استفاده می شد. اما امسال استفاده از حمل ونقل عمومی کمتر شده و شهروندان بیشتر به سمت استفاده از خودروهای شخصی رفته اند. دومین نکته این است که ساعت محدودیت هایی که از 21 شروع می شود اعمال می شود.

کوروش جدی ثانی درباره تاثیر محدویت های کرونایی در ترافیک تهران افزود: چند پیک برگشت به خانه را داریم. پیک ترافیک برگشت به خانه کارمندان، کسبه و مشاغل است. پیک مربوط به ساعت 21 تا 23 سرریز شده روی پیک های 17 تا 19 و 19 تا 21. خیابانهای تهران و ترافیک آن در ساعت 19 تا 21 فول ظرفیت شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: ضمن آن که طرح ترافیک را نیم بند اجرا می کنیم. یعنی 8 تا 14:30 اجزا می شود و شهروندان در این ساعت ها نیز می توانند یکبار وارد طرح ترافیک شوند و محدوده های طرح ترافیک نیز پر از خودرو شده است. بنابراین محدودیت ها سفرها را از سمت پیک هایی که داشتیم به سمت پیک های عصر سوق داده است.

وی در پاسخ به این سوال که این محدویت ها از آذرماه وجود داشته چرا ترافیک به یکباره افزایش پیدا کرد؟ گفت: بله محدویت ها از آذرماه شروع شد اما بخش کارمندان تا یک سوم ظرفیت به محل کار مراجعه می کردند. اما در حال حاضر تا 70 درصد ظرفیت کارمندان به محل کار می روند. مشاغل در آذرماه با محدویت 60_70 درصدی فعالیت می کردند اما اگر در بازار ها و معابر حرکت کنید پر از جمعیت است. اخبار از بازار نشان می دهد که مملو از جمعیت بود که برای خرید به بازار مراجعه کرده بودند و مطمئنا این افراد لا وسیله نقلیه جا به جا می شوند. ضمن اینکه در زمانی این سفرهای درون شهری صورت می گیرد که مشاغل 21 به بعد تعطیل هستند و منع تردد ساعت 21 است.

کوروش جدی ثانی تاکید کرد: همه افرادی که برای خرید مراجعه نمی کنند. کارمندان معمولا در طول هفته اقدام به خرید شب عید نمی کنند بلکه آخر هفته به این خریدها اقدام می کنند. اما در طول هفته خریدهای روزمره خود را انجام می دهند.

وی افزود: دانش آموزان هنوز مدرسه نمی روند با این وجود ترافیک حجیم شده است. تغییر زمان سفر گاهی درون شهری و این که افراد برای رسیدن قبل از ساعت 21 به خانه و جریمه نشدن در ایام پایانی سال تشدید شده است. دورکاری هم در حال حاضر اعمال می شود. اما سفرها به قصد شغلی، سلامت، خرید، بهداشت و... در دنیا الکترونیکی شده است. وقتی افراد را در خانه نگه می دارید سفرها به سمت سفرهای تفریحی و خرید سوق پیدا می کند. یعنی سفرهای معمول الکترونیکی یا حذف شده است.

با بیان این که ما مردم را نمی توان در خانه نگه داشت، افزود: مگر آنکه محدودیت های شدیدی اعمال شود. با وجود اینکه هشدارهای زیادی داده می شود اما مردم حرکت خود را دارند. ما به عنوان متولیان ترافیک در شهر از مردم تقاضا می کنیم حداقل برای سلامت خودشان رعایت کرده و تردد های غیر ضروری خود را حذف کنند. ولی سرریز شدم سفرهای تفریحی و خرید بیشتر شده است. یعنی ما دورکاری، آموزش الکترونیکی، خرید اینترنتی و... را اعمال کردیم ولی سفرها بیشتر شده است. بنابراین شاهد تراکم زیاد ترافیک هستیم.

کوروش جدی ثانی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد برخی از اعضای شورای شهر برای تغییر ساعت محدودیت ها به ساعت 23 می تواند این مشکل را حل کند؟ گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا باید چنین تصمیمی را گرفته و ابلاغ کند. اما اگر این تغییر ساعت ایجاد شود، پیک ترافیک ساعت 21 تا23 که به پیک های قبل سرریز شده است و تراکم ترافیک را افزایش داده حالت نرمال خود را پیدا می کند. در آخر از شهروندان عزیز خواهش می کنیم که پروتکل های کرونا را جدی بگیرند و حداقل برای سلامت خود و خانواده شان سفرهای غیرضروری را کاهش دهند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 665321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟