گزارش تصویری عکاسان از مناطق زلزله زده سی سخت

زلزله سی سخت باعث آسیب به واحد های مسکونی زیادی در این منطقه شده است.

به گزارش رکنا، دنانشینان که همواره چون کوه در برابر عوامل انسانی و طبیعی از ذخیره گاه زیست کره دنا محافظت می کردند این روزها هم خانه و شغلشان را از دست داده اند و هم در برابر پس لرزه های پرتکرار و سرما و ویروس کرونا بی دفاع تر از همیشه شده اند.

با اینکه بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا به صورت صد در صد تخریب شده و ۲هزار و ۹۰۰ واحد نیز آسیب جدی دیده اند اما به نظر می رسد نسبت به وقایع این چنینی که در کشور اتفاق افتاده این حادثه مورد توجه قرار نگرفته است.

این بی توجهی نسبت به دنا نشینان دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما به باور حسن غفاری عکاس برجسته کشور عدم حضور و توجه عکاسان مطرح کشوری مهمترین دلیل است.

غفاری می گوید: وقوع زلزله در مرکز اداری شهرستان و کمبود فضا برای خدمت رسانی، سرما و برودت هوا ، محدودیت های تردد بین شهری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از جمله دلایلی است که باعث شد این حادثه بزرگ مورد توجه عکاسان مطرح کشوری قرار نگیرد.

اینکه چه رابطه ای میان حضور عکاسان و اطلاع رسانی حادثه وجود دارد نیز سوال دیگری است که غفاری در توضیح آن می گوید: مردمی که در کانون بحران نیستند به دیدن تصویر برای برانگیختگی عادت کرده اند و وقتی عکاسان نباشند عمق فاجعه نشان داده نمی شود در نتیجه توجه ها به حادثه جلب نمی شود.

وی ادامه می دهد : خوشبختانه این زمین لرزه تلفات جانی نداشت. اما متاسفانه گاهی ما حجم فاجعه انسانی را بر اساس تعداد کشته ها برآورد می کنیم در حالی که خسارات زمین لرزه به شهر سی سخت فراتر از تصور است مردم زنده مانده اند اما تمام آن چیزی که باید با آن زندگی کنند را از دست داده اند.

پس لرزه ها و صداهای گسل ها آرامش مردم را سلب کرده است.دمای هوا زیر صفر است و ویروس کرونا هر لحظه جان مردم را تهدید می کند.

حال سوال اینجاست وقتی یک هفته پس از حادثه بزرگ و خسارت بار نگاه ها به این سمت معطوف نشده ، چگونه می توان عمق حادثه را نمایاند و تا بحرانی دیگر در گوشه ای از کشور ایجاد نشده نگاه ها را به این سمت کشاند؟

غفاری می گوید: زمین لرزه سی سخت عجیب و پرتکرار است و مردم علاوه بر کمک های دولتی و نهادهای رسمی نیاز به کمک های انسان دوستانه دارند.

به همین منظور با تعدادانی از عکاسان برای عکاسی به سی سخت آمده ایم تا آخر هفته طوفان اطلاع رسانی مجازی برای نشان دادن مظلومیت شهر سی سخت ایجاد کنیم.

وی می گوید:با همراهی چهره های فرهنگی ، سلبریتی ها و انتشار تصاویر شهر سی سخت در شبکه های مجازی، تلگرام، توئیتر، واتساپ و استوری کردن تصاویر شرایطی را به وجود می آوریم که عکسها در سطح کشور پخش شوند و فضای انسان دوستانه برای همراهی با مردم سی سخت ایجاد شود.

غفاری یادآوری می کند مردم سی سخت همیشه میزبانان مهربانی برای همه گردشگران بوده اند از یک سال پیش و پس از شیوع ویروس کرونا گردشگری در این شهراز رونق افتاد و در این زمین لرزه هم خانه و زندگی و هم شغلشان را از دست داده اند.

او می گوید :دنا منطقه حفاظت شده جهانی است. ذخیره گاه زیست کره دنا متعلق به جامعه بشری است و کجان و زندگی و حال کسانی که در قرنهای متمادی از این ذخیره گاه حفاظت کرده اند نیز ارزشمند است و همه باید آنها را دریابیم.

سی سخت

سی سخت

سی سخت

سی سخت

سی سخت

سی سخت

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه شهر سی سخت را لرزاند و همچنان پس لرزه های آن ادامه دارد. تاکنون بزرگترین پس لرزه آن ۴.۵ ریشتر بوده است که ظهر چهارشنبه ۶ اسفندماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

ذخیره گاه زیست کره دنا دهمین ذخیره گاه ایران است.این ذخیره گاه با مساحتی معادل ۲۵۵ هزار ۵۳۷ هکتار در دل رشته کوه های زاگرس قرار دارد.رشته کوه دنا به طول ۸۰ کیلومتربا ۴۷ قله با ارتفاع بیشتر از۴ هزار متر در زمره نواحی ارزشمند کشور و منطقه است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 664989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟