شیوع بلوغ زودرس در کرونا /  افزایش روابط موزائیکی

بلوغ زودرس در کودکان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خانواده ها در دوره کرونا از بلوغ زودرس کودکان خود نگران شده اند و نمی دانند با این معضل چه باید بکنند. آنها رفتارهایی نشات گرفته از این موضوع را شاهد هستند. کودکان در این دوره یکسال که از شیوع کرونا می گذرد فعالیت کمتری داشته و انرژی خود را تخلیه نکرده اند. کارشناسان و جامعه شناسان دسترسی آنها را به فضای مجازی و وادادگی خانواده با نام "روشنفکری" را بیشترین عامل بلوغ زودرس در کودکان می دانند.

دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بر این دلایل صحه گذاشته و تاکید کرد: بلوغ زودرس دو نوع است؛ بلوغ زودرس فکری و بلوغ زودرس جسمی. هر دوی این بلوغ ها به دلیل جستجو در اینترنت و فضای مجازی، دیدن سریال ها، فیلم ها و برنامه های مختلف که در فضای مجازی و ماهواره پخش می شود، تشدید می شود.

فضای مجازی دلیل بلوغ زودرس در کودکان

وی با اشاره به سریال های ماهواره ای، افزود: بیشتر این سریال ها به ویژه سریال های ترکیه ای بیشتر مسائل جنسی را به تصویر می کشد و حریم ها در آنها معنایی ندارد و باعث تحریک جنسی می شود که بلوغ زودرس جنسی و سپس جنسی را به وجود می آورد. فضای مجازی و ماهواره چشم و گوش کودکان را باز کرده است.

این جامعه شناس با بیان این که نباید از تاثیر همسالان در بلوغ زودرس چشم پوشید، گفت: کودکان در ارتباط های فضای مجازی با همسالان خود در ارتباط هستند و فیلم ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. حتی بعضی از مواقع شنیده های خود از فضای مجازی را با یکدیگر در میان می گذارند. کودکان این شنیده ها، گفته ها و فیلم ها را از همسالان خود می گیرند و به دوستان (هم سن خود) ارسال می کنند. بنابراین این موضوعات به صورت شبکه ای بین کودکان توزیع می شود.

افزایش بلوغ زودرس در روستاها

امان الله قرایی مقدم با اشاره به این که بلوغ جنسی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است، افزود: بلوغ زودرس نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز افزایش یافته است.

این جامعه شناس با اشاره به این روشنفکری خانواده ها، تاکید کرد: متاسفانه روابط درون خانواده موزائیکی شده است. یعنی زیر یک سقف زندگی می کنند ولی همدیگر را درک نمی کنند و ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده وجود ندارد. خواهر از برادر خبر ندارد و مادر از دختر. مادر آشپزی می کند و پدر روزنامه می خواند، فرزندان (دختر و پسر) در اتاق های خود هستند. رفتار والدین به ویژه مادر در این زمینه بسیار مهم است. وقتی مادر رعایت شئونات خانواده و مادر را نمی کند، تاثیر مستقیم بر رفتار فرزندان می گذارد چون او یک الگوست برای فرزندان.

تاثیر شوخی های نابهنجار والدین بر بلوغ زودرس

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مادر می تواند نقش مثبت یا منفی پررنگی در زندگی فرزندان داشته باشد. بنابراین اعتقادات دینی نقش بسیار زیادی در این نقش آفرینی دارد. وقتی مادر یا پدر ارتباط تلفنی برقرار می کند یا شوخی های نابهنجار تلفنی و چتی می کند، فرزندش هم این موضوعات را یاد می گیرد و این رفتارهای والدین باعث بلوغ زودرس فرزندان شان می شود.

راه پیشگیری از بلوغ زودرس

امان الله قرایی مقدم در ارائه راه حل برای کاهش بلوغ زودرس در کودکان گفت: وظیفه مدار و مسئولیت پذیر بار آوردن فرزندان از مهم ترین مسائلی است که می تواند فرزندان را نسبت به مسائل اطرافشان حساس کند. در حقیقت کودکانی که مسئولیت پذیر هستند، کمتر در فضای مجازی به مسائلی می پردازند که در سن و سال خودشان نیست. از دیگر مواردی که والدین باید رعایت کنند این است که خودشان الگوی خوبی باشند و سعی کنند حریم ها را در خانه رعایت کنند. اما نباید از تاثیر گروه همسالان غافل ماند. به همین دلیل والدین باید آنقدر با کودکان شان دوست باشند که فرزندانشان مسائل مطرح شده در گروه همسالان را با آنها در میان بگذارند. از سوی دیگر باید به طور نامحسوس کودکان خود را کنترل کنند. برخی از کودکان برای آن که از گروه همسالان خود عقب نمانند با هر مسئله ای کنار می آیند و والدین باید این حس را در فرزندان خود از بین ببرند. اقتدار مشروع خانواده به ویژه مادر در حال حاضر ضعیف شده است. بنابراین یکی از راه های پیشگیری از بلوغ زودرس باید اقتدار با محبت مادران به جایگاه خود برگردد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 664291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟