دکتر محرز :بیمارستان های شمال شهر تهران دوباره از کرونایی ها پر شد/ واکسیناسیون نیروهای امدادی همزمان با کادر درمان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال گذشته دقیقا آخرین روز بهمن کیت تشخیص کرونا به ایران رسید و اولین آزمایش ها دو بیمار شناسایی شد و سعید نمکی، وزیر بهداشت به صورت رسمی ورود کرونا را به ایران اعلام کرد. انتقادها به سوی وزارت بهداشت و مسئولان آن هجوم آورد. منتقدان بر این عقیده بودند که "کرونا از دی ماه وارد ایران شده بود اما آن را پنهان کردند تا جشن 22 بهمن برگزار شود!" حالا یکسال از اعلام رسمی ورود کرونا می گذرد و تا 29 بهمن مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر رسید و کرونا ۵۹ هزار و ۱۸۴ بیمار را به کام مرگ فرستاد و یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۶۱۲ بیماران از دوام آورده و بهبود یافتند.

این مدت کرونا فقط در جوامع شیوع پیدا نکرد بلکه جهش های آن به دلیل چرخش در جوامع مختلف باعث شده که این ویروس رفتارهای متفاوت تری از خود نشان دهد و کرونای انگلیسی، کرونای آفریقایی، کرونای برزیلی و... پا به جهان گذاشتند و سرعت انتقال و مرگ و میر ویروس های جهش یافته هر روز بیشتر از روز گذشته می شود.

واکسیناسیون نیروهای امدادی همزمان با کادر درمان

از سوی دیگر محققان در صدد کشف واکسن کرونا بودند و برخی کشورها توانستند واکسن کرونا را در کمتر از یک سال به تولید انبوه رسانده و با مجوز اورژانسی سازمان جهانی بهداشت. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در پاسخ به این سوال که نیروهای امدادی (هلال احمر و آتش نشانی و...)، کارکنان آرامستان ها، کارگران شهرداری و... جزو اولویت ها هستند؟ تاکید کرد: نیروهای امدادی نیز جزو اولویت های اول قرار گرفته اند و واکسیناسیون آنها همزمان با کادر درمان شروع خواهد شد. مشاغل خاص مانند نیروهای امدادی همزمان با کادر درمان واکسینه خواهند شد.

واکسن زیادی نداریم

وی افزود: در حال حاضر واکسن زیادی در دسترس نیست. در کشورهای دیگر مشاغل اولویت اول با کادر درمان شروع شده و پس از مدت کمی واکسیناسیون افرادی که با بیماران یا مرگ و میر بیماران کرونایی درگیر بودند مانند تدفین، پلیس و... نیز شروع شد. این افراد با مردم ارتباط زیادی داشتند. اما در کشور ما اینقدر واکسن در دسترس نداریم که بخواهیم واکسیناسیون گسترده داشته باشیم. همه فکر می کنند سریع نوبت به شما می رسد. تعداد واکسنی که در دسترس هست را برای واکسیناسیون کادر درمان استفاده می کنیم.

های ریسک های کرونایی چه کسانی هستند؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره اولویت بندی گفت: افرادی که در معرض بیماری شدید قرار دارند در لیست اولویت های واکسیناسیون قرار گرفته اند. در حالی که احتمال دارد افراد معمولی، به کرونای خفیف یا حتی بدون علامت مبتلا شوند. افرادی در اولویت قرار گرفته اند که های ریسک هستند و با ابتلا به کرونا تخت بیمارستان را اشغال کرده و مرگ و میر را افزایش می دهند. همه جای دنیا اولویت ها به همین صورت است. سن بالا (65 سال به بالا)، افرادی که شیمی درمانی می شوند، سرطان دارند، پیوند عضو شده اند، بیماری زمینه ای دارند، نقص ایمنی، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، افراد چاق های ریسک هستند.

50ویروس جهش یافته در ایران

مینو محرز با اشاره به تحقیق درباره جهش کرونا در ایران تاکید کرد: تعداد ویروس های جهش یافته در ایران وجود دارد که همه ویروس هایی است که در تمام دنیا وجود دارد. ولی نوع انگلیسی نیز در ایران وجود دارد و بسیاری از استان ها به این بیماری مبتلا شده اند. ویروس کرونای انگلیسی که سرعت انتقال و بیماری زایی بسیار بالایی دارد و خیلی سریع در حال انتشار در ایران است. اما آثاری از جهش کرونای آفریقای جنوبی و برزیل در ایران وجود ندارد. این دو جهش شدیدتر از کرونای انگلیسی است و همه کشورها مراقب هستند که این دو جهش به کشورشان وارد نشود. خوشبختانه ما با این مناطق رفت و آمد نداریم. اما اگر همه جا سخت گیری نکنند، هر جهشی مثل برق منتقل می شود. گزارشی که داده شد حاکی از آن است که ما تمام ویروس هایی که در جهان وجود دارد در ایران هم هست. ما جهشی در ایران نداریم. در آخرین گزارشی که به ما ارائه شد ویروس جهش یافته انگلیس به ایران آمده است وگرنه کووید-19 در ایران جهش نداشته و تمام ویروس هایی که در کشورهای دیگر هست در ایران نیز وجود دارد. در حال حاضر ویروس جهش های بسیار زیادی داشته است.

وی افزود: جهش های کوچک بسیار اتفاق افتاده است اما جهشی مهم است که در قدرت انتقال و بیماری زایی تاثیر داشته باشد. کروند در خردادماه جهشی داد که سرعت انتقال آن افزایش یافت و بار دیگر با کرونای انگلیسی سرعت انتقال و بیماری زایی آن بیشتر شده و جهش یافت. جهش های بیشتری مانند جهش برزیلی و آفریقایی نیز وجود دارد که خوشبختانه هنوز به ایران وارد نشده است. این دو جهش که قدرت بیماری زایی و کشندگی بیشتری نسبت به کرونای انگلیسی دارند. سرعت ویروس کرونای انگلیسی بسیار زیاد است و مردم نباید فکر کنند که همه چیز تمام شده و دوباره دورهمی بگیرند چون باز هم چیزی شبیه به مهر و شهریور را تجربه خواهیم کرد.

برخی جوانان بدون علائم از کرونا جان می بازند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که درست است که بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی سه روز بیشتر دوام نمی آورند؟ گفت: نمی دانم این را چه کسی از قول من گفته است. موضوع این است که اخیرا دیده شده بعضی از جوانان بدون هیچ زمینه ای در عرض سه روز از بین رفته است. هنوز بررسی نشده که نوع این کرونا چیست ولی اخیرا سرایت بیشتر می شود و بعضی موارد بیماران در جوانان بدون زمینه از بین می روند. این نشانه ها هشدار دهنده است که مراقب باشیم و دوباره دور هم جمع نشویم. این نوع بدی که وجود دارد بیشتر نشود.

اولین رصد ویروس در ایران انجام شد

مینو محرز با اشاره به اولین گزارش ژنوتایپینگ انجام شده است، افزود: از این به بعد باید بیماری در ایران به صورت هدفمند رصد شود. انگلیس تنها جایی در دنیاست که مرکز ژنوتایپینگ دارد و معمولا ویروس های اپیدمی را مرتب تاپینگ و رصد می کند. ولی کشورهای دیگر به آن شدت اقدام به رصد ویروس ها نمی کنند. در ایران برای اولین بار مطالعه ای انجام شد. از ابتدا نیز به صورت هدفمند مرکز ویروس شناسی دانشکده بهداشت ویروس را رصد کردند و افرادی که بدحال بودند یا فوت کرده اند را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که همان کرونای معمولی بوده است. سازمان جهانی بهداشت از کشورها می خواهد که توالی یا رصد ژن هایشان را تحویل دهند. به ویژه در مواردی که انواع شدید و کشنده دارند نمونه گرفته و این نمونه مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود شرایط ویروس که در جهان می چرخد چگونه است. کشورها هدفمند باید ویروس را رصد کنند. امکانات رصد را در ایران داریم و این بررسی ها انجام می شود. بنابراین ویروسی که وارد ایران شده و اگر دقت نکنیم همه جا منتشر می شود، ویروس جهش یافته انگلیسی است.

بیمارستان های شمال شهر تهران پر شده اند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در واکنش به قرنطینه بندرامام خمینی اظهار کرد: اگر شیوع کرونای انگلیسی شدید شود مجبوریم که شهرها را قرنطینه کنیم. در حال حاضر شدید شده است و همه جای ایران دارد به تدریج قرمز می شود. بعضی از شهرستان که خیلی بد شده و شیوع کرونا در تهران نیز شرایط بدی دارد و در منطقه شمال شهر تهران تقریبا بیمارستان ها پر است.

چرا آمار مبتلا بالا و مرگ و میر پایین است

وی در پاسخ به این سوال که چطور تعداد مبتلایان ایران افزایش یافته و تعداد مرگ و میر همچنان پایین است؟ گفت: بیماران زود به مراکز درمانی مراجعه می کنند. با درمان هایی که به موقع و تجربه مراقبت بهتر می شود مرگ و میر بالا نیست. اما اگر بخواهد دوباره شرایط مانند شهریور و مهر شود، بیمارستان ها جا نخواهند داشت. شهریور و مهر بیمارستان ها جا نداشتند بیماران بخواهند و بیماران بد حال شده و از بین می رفتند. ما در بیمارستان ها شاهد هستیم که تعداد بستری ها زیاد است اما تعداد مرگ و میر آنقدر بالا نیست چون بیماران خود را به موقع به مراکز درمانی می رسانند.

دلیل اعلام دیرهنگام ورود کرونا به ایران

مینو محرز در پاسخ به این سوال که سال گذشته برخی معتقد بودند که ورود کرونا به ایران را بعد از برگزاری جشن 22 بهمن اعلام کردند. آیا این موضوع صحت دارد و مسئولان بهداشتی از ورود کرونا در دی ماه خبر داشتند؟ گفت: گزارشی که سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها قبول می کند گزارش بیمار با آزمایش مثبت است. بهمن پارسال درست در اپیدمی آنفلوآنزا ویروس کرونا وارد ایران شد. آنفلوآنزا و کرونا بسیار شبیه به هم هستند و در آن زمان ما کیت آزمایشگاهی برای تشخیص کرونا نداشتیم. دقیقا 30 بهمن آزمایش دو بیمار مثبت شد و بلافاصله گزارش آن را وزیر بهداشت اعلام کرد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟