پیامک های سردرگم "کشف حجاب" برای زنان و مردان شهر! / نگاه جرم شناسی به این پیام ها

حجاب /  این مصوبه مخالفان و موافقان بسیاری داشت اما به تصویب مجلس رسید. هنوز آتش انتقادات و تعریف و تمجیدهای این مصوبه نگذشته بود که برای بدحجابی در خودرو جریمه تعیین شد. جریمه هابعد از بی اعتنایی تذکر پیامکی پلیس امنیت اعمال می شود. پیامک های حجاب هر ساعت از شبانه روز ارسال می شود و احتمال خطای ارسال نیز دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گاهی این پیامک ها به افرادی ارسال می شود که در ساعت اعلام شده جای دیگری حضور داشته اند.

و اما این پیامک ها از سوی دیگر می تواند باعث متلاشی شدن کانون خانواده ها شود. چرا که رعایت درست حجاب در بسیاری از خانواده های ایرانی حائز اهمیت است. اما پیامک های اشتباه که به نظر می رسد تعدادشان کم نیست استحکام خانواده را نشانه گرفته و دلیلی برای اوج گرفتن دعوا و نزاع های خانوادگی و خانگی می شود و لکه هایی از شک و بددلی ایجاد می کند که پاک کردن آن سخت و ایجاد اعتماد دشوار است. نکته دیگر اینکه هر فردی در هر گوشه این کشور می تواند براساس مشکلات شخصی اش نسبت به سرنشینان یک خودرو ، با پلیس تماس گرفته و اعلام جرم کشف حجاب کند و صرف اعلام یک شماره پلاک، این اتهام ثبت و با پیامک به مالک خودرو ارسال می شود که خود موجب سلب آرامش است آنهم در جایگاهی که پلیس باید خود در صدد ایجاد آرامش در جامعه باشد.

اما مهم ترین مسئله این است که پلیس امنیت در پیامک ها به جای "بدحجابی" از کلمه "کشف حجاب" استفاده می کند. آیا ارسال این پیامک ها درست است؟ اتهام کشف حجاب برای زنان اتهام یک جرم است و ارسال و وارد کردن اتهام آن شرایط شرعی دارد ، آیا به راحتی می توان برای یک زن مسلمان اتهام کشف حجاب وارد کرد، تادیب و جریمه کرد بدون اینکه مستندات کافی در اختیار باشد ؟

در بحث حجاب به جای فرهنگسازی فقط تهدید شد و مجازات

علی نجفی توانا، استاد حقوق جزا و جرم شناسی، وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و گفت: بحث موضوع از چند بعد قابل ارزیابی و اظهار نظر است. اصولا تحمیل یک الگوی رفتاری به مردم از هر جهت، شیوه زندگی، تغذیه و یا بحث پوشش و... مستلزم فرهنگسازی و ایجاد بنیه روحی و روانی برای پذیرش قاعده اجتماعی است که حاکمیت یا مدیران جامعه براساس معیارها و شاخص ها تصور می کنند برای مردم یک جامعه می تواند مفید باشد. در این بخش متاسفانه کاری جز شعار دادن، تهدید، برخورد سلبی و مجازات اقدامی انجام نداده ایم.

نیروی انتظامی تعریف خاصی از حجاب ندارد

وی افزود: افرادی که به عنوان کشف حجاب یا عدم رعایت حجاب مورد تعقیب یا مورد مواخذه دستگاه های انتظامی و قضایی قرار می گیرند، عموما فرزندانی هستند که بعد از انقلاب متولد شده اند و در چارچوب این فرهنگ پرورش یافته اند. باید ابتدا از خود بپرسیم کجای آموزه های فرهنگی و دینی مشکل داشته است؟ چگونه ما توانمندی تربیت این فرزندان را نداشته ایم؟ جنبه دیگر تعریف حجاب و بدحجاب است. در موازین فقهی و در میان فقها تعاریف متفاوتی از حجاب ارائه شده است. در میان مسئولان کشور نیز بارها به صورت گفتمانی و الگویی نمودار متفاوتی از ویژگی های حجاب، کم حجابی و بی حجابی ارائه شده است. در این میان نیروی انتظامی در چارچوب تعریف خاصی که هماهنگ بوده و از قاعده خاصی تبعیت می کند، پیروی نکرده است. حجاب در نظام قضایی کشور نیز کماکان از ابهام برخوردار است. بدحجابی چیست؟ گوشه ای از دست، بخشی از صورت؟ ما با فقدان غیرمشخص درباره حجاب و بدحجابی و بی حجابی در کشور مواجه هستیم.

شیوه های مختلف کشورها با حجاب

علی نجفی توانا گفت: از جنبه فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضایی دچار نوعی انسداد و سرگردانی شده ایم. بسیاری از کشورها با شیوه های متفاوتی با بحث حجاب برخورد کرده اند که پاسخ داده است. در مصر و ترکیه شیوه مدیریت جامعه به گونه ای است که آنانی که به حجاب اعتقاد پیدا کرده اند، براساس یک اعتقاد دینی و ذهنی نه تنها حجاب را رعایت می کنند بلکه منادی حجاب هستند. افراد دیگری که به این اعتقاد نرسیده اند یا از لحاظ ملاک های شخصی معتقدند با لباس های دیگری در اجتماع ظاهر می شوند اما همان اطراف هم تا حد زیادی سعی کرده اند به جامعه اسلامی، آداب و سنن محیطی و اجتماعی احترام بگذارند.

علی نجفی توانا وکیل دادگستری

رفتار برخی مسئولان و فرزندانشان برعکس شعارهایشان است

این استاد حقوق جزا و جرم شناسی، وکیل دادگستری با بیان این که در ارزیابی کارآمد بودن واکنش های اجتماعی، رسمی و قضایی در برخورد بحث حجاب ما موفق نبوده ایم، اظهار کرد: ای کاش مسئولان به جای تهدید و بگیر، ببند و مواخذه جوانان از نظر روانشناسی و جامعه شناسی این شیوه را مورد بررسی و تحقیق قرار می دادند تا چرایی این عدم پذیرش مشخص شود. به نظر می رسد که برخی مسئولانی که خود و فرزندانشان هیچ تبعیتی از شعارها ندارند و به آن احترام نمی گذارند باعث کم باوری مردم شده اند .تنها دختران ما نیستند که در برخورد با ارزش ها اینگونه واکنش می دهند. بلکه پسران نیز با پوشش الگوبرداری شده خارجی در جامعه حاضر می شوند. علت اساسی این است که نه تنها در شعار افراط کرده ایم بلکه به جوان گفته ایم حجاب را رعایت کن اما الگوهای ملی و میهنی برای او ترسیم نکرده ایم. هر چند که در سال های اخیر در برخی از نمایشگاه های لباس، گروهی از افراد باذوق سعی کرده اند در راستای رواج ارزش ها در جامعه لباس های خاصی را طراحی کنند که مورد پذیرش قرار نگرفته است.

ارسال پیامک های اشتباه بد حجابی از سوی پلیس

وی با بیان این که رفتار جدید  پلیس با مبحث حجاب به واکنش هایی ختم شده است که  در تعقیب همان واکنش های تهدیدآمیز بوده است گفت:  مدتها پلیس اتومبیل هایی که حجاب در آن رعایت نمی شد را متوقف می کرد. بعد از مدتی با توجه به این که متوقف کردن اتومبیل نیاز به حکم قضایی دارد، نیروی انتظامی روش های جدیدی مانند ارسال پیامک به صاحب خودرو به اقدامات خود ادامه داد. از چند منظر این موضوع با اشکال مواجه است. اول این که در بسیاری از موارد حسب آنچه اعلام شده و در اطراف شنیده و دیده ایم برای افرادی پیامک فرستاده شده که اتومبیل آنها در حال تردد نبوده و خود در خیابان نبودند. یا داخل اتومبیل آنگونه بحث حجاب مطرح شده آن اقدام و حرکت وجود نداشته و این پیامک اشتباه ارسال شده است. از سوی دیگر این پیامک ها ،دارای اثر روانی منفی است  که بعضا بین افراد خانواده و حتی خود شخص احساس ناامنی و بی اعتمادی کرده است .در عمل نیز چندان توفیق لازم را به همراه نداشته است.

برای احضار افراد باید فرآیند قضایی طی شود

علی نجفی توانا تاکید کرد: نکته اساسی این است که برای احضار افراد، اعمال جریمه و انتصاب یک اتهام باید فرآیندی را در نظام قضایی طی شود. اگر پلیس با جرمی مواجه شد که به نظر او "جرم مشهود" است باید با تنظیم صورت جلسه و مراتب را با ارائه دلایل به مرجع قضایی اعلام کند یا این اقدام را به نوعی با طرح شکایت موضوع را مورد پیگیری قرار دهند. در این خصوص به ارائه ادله، شهادت و اقرار نیاز است.

پیامک پلیس برای مردان خانواده ابهام ایجاد می کند

وی افزود: در مجموع به نظر می رسد که این اقدام در این حد نه تنها اساس مثبت به همراه نداشته بلکه موجب واکنش منفی در بین خانواده ها می شود. نیروی انتظامی حق احضار افراد را ندارد مگر با حکم قضایی. بحث این است که بعضی از این پیام ها برای افرادی ارسال می شود که سرنشین اتومبیل هیچ وقت خانم نبوده است. این پیامک ها برای افرادی ارسال می شود که حجابشان را رعایت کرده اند. این پیامک ها اگر در حد تذکر و مستند باشد صرف نظر این که ارسال آن درست است یا خیر، قابل توجیه است. قانون احضار افراد بدون مستندات را مجاز ندانسته است. پلیس چگونه بدون حکم قضایی می تواند افراد را احضار کند؟ با این اقدام به نوعی نارضایتی و نقد را در جامعه ایجاد می شود و مطمئنا با این اقدامات نمی توانیم فرهنگ استفاده از حجاب را در بین جوانان عمومیت دهیم.

این استاد حقوق جزا و جرم شناسی، وکیل دادگستری تاکید کرد: هم جریمه ها و هم شیوه احضار افراد منطبق با قانون نیست. از لحاظ جرم شناسی و جامعه شناسی معمولا تحمیل رفتاری با تهدید و اعمال مجازات اثری زودگذر دارد و ماندنی نخواهد بود مگر آن که بسترهای آن را فراهم کنیم.

نمی توانیم راننده را مجازات کنیم ؛ خاطی باید مجازات شود

علی نجفی توانا در پاسخ به این سوال که افرادی که پیامک اشتباه دریافت کرده اند، چگونه می توانند ثابت کنند در خانه بوده اند؟ گفت: برای اثبات این موضوعات نیاز به ادله شرعی است. نیاز داریم که شرع مقدس اسلام (اقرار، علم قاضی، شهود) آن را پذیرفته است. چگونه می توان بدون اثبات جرم می توان اشخاص را مورد مجازات از نوع جریمه قرار داد یا اتومبیل شخص در پارکینگ برای هفته ها یا روزها متوقف کرد. در این مورد بحث "شخصی کردن مجازات" به مطرح می شود. پلیس باید با ارائه ادله و مستندات کافی زمینه را برای ارجاع پرونده به مراجع قضایی ایجاد کند. البته نمی توانیم راننده را مجازات کنیم بلکه کسی که معتقدیم جرم را مرتکب شده باید مجازات شود. راننده در داخل یک اتومبیل حتی نمی تواند سرنشینان خود را با اجبار وادار به انجام رفتاری بکند.

چه زمانی می توان از پلیس شکایت کرد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که پیامک اشتباه دریافت کرده اند می توانند شکایت کنند؟ تاکید کرد: به نظر من اگر چنین گزارشی برخلاف واقع ارسال شده باشد شخص می تواند با مستندات خود اعلام کند که پلیس دچار اشتباه شده و اگر نیروی انتظامی در ادامه این حرکت شخص را احضار یا ماشینش را توقیف کند شخص ذینفع می تواند با طرح شکایت در مراجع قضایی و حتی در دادگاه نظامی نسبت به تعقیب افرادی که اشتباها او را احضار کرده اند اقدام کند.

علی نجفی توانا در پایان افزود: ممکن است شخص به دلیل گزارش یا انتصاب خلاف واقع و یا تساحل و تسامح در انجام وظیفه، عدم رعایت وظیفه و دستور العمل ها مستوجب عناوین جزایی مختلف و متفاوتی شود که در نتیجه تحت آن عناوین مورد تعقیب قرار می گیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 660031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟