کاهش ۸/۸ درصدی همسرآزاری و ۳/۳ درصد کودک آزاری در کشور /افزایش خودکشی زیر ۱۸ ساله‌ها

تقی رستم‌وندی، در نشست خبری با اشاره به این که تبعات مشکلات سیاسی و اقتصادی را می‌توان در حوزه اجتماعی دید، گفت: در آمار ۹ ماهه امسال در حوزه همسرآزاری ۸/۸ درصد و در کودک‌آزاری ۳/۳ درصد کاهش داشته‌ایم.

به گزارش رکنا ،‌معاون وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره افزایش آمار خودکشی در یک سال گذشته گفت: در چند سال گذشته با روند صعودی در خودکشی مواجه بودیم و سالانه ۴ الی ۵ درصد به آمار خودکشی افزوده می‌شد و امسال هم به همین میزان شاهد افزایش خودکشی‌ها بوده‌ایم. اما نکته جالب توجه این است که تغییر معناداری در بازه سنی افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند مشاهده می‌شود.

به گفته رستم‌وندی، در یک سال اخیر خودکشی در سنین زیر ۱۸ و بالای ۶۰ سال افزایش داشته است.

رستم‌وندی به شیوع کرونا در جهان هم اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا در یک سال اخیر، صد میلیون نفر به تعداد فقرای جهان افزوده شد و میزان استرس، اضطراب و افسردگی در دوران کرونا ۳۰ درصد رشد داشت.

وی با اشاره به این که در یک سال گذشته تغییرات شدید سلامت روان در کشور نداشتیم اما باید به هشدارهای روانشناختی اهمیت داد گفت: شیوع کرونا در ایران همبستگی و انسجام اقشار مختلف و پویش‌های مردمی را بیشتر کرد اما این بیماری آثار نامطلوب اجتماعی هم دارد که شامل کاهش روابط اجتماعی، گسترش فردگرایی و کاهش نشاط اجتماعی است.

معاون وزیر کشور با اشاره به جمعیت کیفری کشور هم گفت: از سال ۹۰ تاکنون ۲۵ درصد جمعیت کیفری یعنی جمعیت زندانیان کاهش پیدا کرده که پیرو سیاست حبس‌زدایی یا جایگزین کردن مجازات حبس بوده است.

رستم‌وندی درباره ازدواج و طلاق گفت: در ۵ تا ۶ سال اخیر میزان طلاق روی ۱۷۵ هزار طلاق ثابت مانده البته در سال ۹۶ آمار ۱۸۰ هزار نفری هم ثبت شد اما در سه تا چهار سال اخیر تعداد طلاق سالانه ۱۷۵ هزار مورد بوده است.

وی به آمار ازدواج هم اشاره کرد و گفت: از سال ۸۹ تا ۹۸ با کاهش سالانه ۵ تا ۶ درصد ازدواج‌ها روبه‌رو بودیم اما شواهد نشان می‌دهد احتمالاً در سال ۹۹ با کاهش ازدواج مواجه نباشیم و حتی شاید با آمار افزایشی را هم نشان بدهد.

معاون وزیر کشور با اشاره به این که در دهه جاری تعداد فوت‌شدگان در تصادف کاهش ۲۳ درصدی داشته است، گفت: در دهه ۹۰ قتل در کشور ۱۰ درصد کاهش داشته و به رغم افزایش جمعیت اما انضباط اجتماعی خوبی داشتیم.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور درباره اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: در حوزه جمعیت مشکل اصلی ما مهاجرت و ایجاد سکونتگاه‌های غیر رسمی است و به دلیل کمبود نیازهای اولیه و حاکم شدن فقر، میزان آسیب‌پذیری این مناطق بیشتر است و باید تلاش کنیم جمعیت روستایی در مبدا مستقر بوده و مهاجرت نکند و جمعیتی که مهاجرت کرده از حد استاندارد در این مناطق برخوردار بوده و با ایجاد مشوق‌هایی آن‌ها را تشویق به مهاجرت معکوس کنیم.

رستم‌وندی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم تأسیس دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی است که از سه سال پیش با همکاری وزارت راه هزار و ۵۰ محله حاشیه‌نشین در کشور شناسایی شده که در ۲۳۵ محله حاشیه‌نشین دفاتر تسهیلگری ایجاد شده‌اند. همچنین سه سال ۳ هزار و ۸۱۹ مدرسه در محلات حاشیه‌نشین تجهیز و تعمیر شده ۳۰۲ مرکز فنی و حرفه‌ای در این محلات تجهیز شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 659387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟