جهانپور : وزیر بهداشت نیازی به واکسن کرونا ندارد ولی می زند ! / وزارت بهداشت نباید مستندات واکسن کرونای روسی را منتشر کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سازمان نظام پزشکی و پزشکان بسیاری در مقابل واکسن کرونای روسی جبهه گرفته و آن را تایید نکردند. نامه های سرگشاده ای که برای حسن روحانی، رئیس جمهور نوشتند یکی از دلایل شروع به کار هشتک "نه به واکسن روسی" شد و نسبت به تزریق این واکسن تردیدهایی در جامعه قوت گرفت.

در این میان اعضای شورای شهر دوره پنجم تهران که باید به مسائل شهری بپردازد حالا می خواهد به واردات واکسن کرونا قدم بگذارد و این حوزه را هم قبل از اتمام دوره مدیریت شان تجربه کنند.

دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح ابعاد مختلف واکسن کرونا روسی پرداخت. اما قبل از آن در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر تهران می تواند در حوزه واردات واکسن کرونا فعالیت کند؟ گفت: هر شخصیت حقیقی و حقوقی که بخواهد واکسن وارد کند، می تواند اطلاعات آن را در سازمان غذا و دارو به ثبت برساند.

واکسن کرونا برای ورود باید مجوز مصرف اضطراری داشته باشد

جهانپور افزود: قبل از این دو بار فراخوان زده شده تا شرکت هایی که توانایی واردات واکسن کرونا را در خود می بینند مستندات فنی واکسن مورد نظرشان را به سازمان ارائه کنند. در حال حاضر مواردی از این مستندات فنی به سازمان غذا و دارو ارائه شده و در حال تکمیل و بررسی است. اگر جای دیگری هم فکر می کند که می تواند واکسن کرونا را وارد کند، اطلاعات فنی واکسن مورد نظر برای واردات را در اختیار سازمان غذا و دارو بگذارند. در صورت کسب مجوز آن واکسن کرونا با هماهنگی هیئت امنای صرفه جویی ارزی و بخش خصوصی وارد کشور شود. ممانعتی برای واردات واکسن کرونا وجود ندارد. واکسن برای ورود باید مجوز مصرف اضطراری در کشور داشته باشد. تا امروز یک واکسن کرونا مجوز گرفته و شرکت ها اطلاعات فنی یکی دو واکسن دیگر را ارائه کرده اند و در دست بررسی سازمان غذا و داروست. منعی برای واردات وجود ندارد و ما از این موضوع استقبال می کنیم. اما افراد فکر نکنند که می توانند به صورت چمدانی و بدون مجوز مصرف وارد کشور کنند. چنین رویکردی در حوزه دارو به ویژه مواد بیولوژیک مثل واکسن اتفاق نمی افتد.

واکسن رایگان نمی خواهیم، واکسن تایید شده وارد می کنیم

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی.سی.یو در بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار کرد: "جلالی، سفیر ایران در روسیه ماه ها قبل برای واردات واکسن روسی به صورت رایگان برای کادر درمان و افراد در اولویت اقدام کرده بود اما وزارت بهداشت اجازه این واردات را در آن زمان صادر نکرد. این روزها چه اتفاقی رخ داده که می خواهند همان واکسن کرونای روسی که تایید نکرده بودند را وارد ایران کنند؟"

بنا به این اظهارنظر اگر واکسن کرونای روسی آن زمان به ایران می رسید شاید تعداد کمتری از هموطنان ما جان خودشان را از دست می دادند و خانواده هایشان عزادار نمی شدند. کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که چرا واکسن کرونای روسی را رایگان و مدتها قبل وارد کشور نکردید؟ گفت: همین الان که می خواهیم پول بدهیم و واکسن بخریم، واکسن کرونای روسی برای خارج از روسیه 500هزار تا هم تولید نشده است. در حال حاضر 500هزار نفر تعداد کادر درمان ایران است. بنابراین با تخیل صحبت نمی کنیم و با واقعیات روبرو هستیم. اگر اینگونه صحبت بشود با شیوع کرونا در یک سال پیش واکسن کرونا به صورت آزمایشگاهی تولید شده بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو  افزود: اگر قرار بود واکسن ها مراحل خود را طی نکنند در اردیبهشت حتما خریداری می شدند. آن زمان صحبت از واردات واکسن زودهنگام بود چون اطلاعات فنی این واکسن ها وجود نداشت. بنابراین سازمان غذا و دارو طی یک اقدام درست صبر کرد تا اطلاعات فنی واکسن ها تکمیل شود. واکسنی وارد کشور خواهد شد که در کشور مبدا بعد از طی سه مرحله کارآزمایی بالینی استفاده عمومی از آن شروع شده باشد نه واکسنی که مرحله بالینی خود را طی نکرده است. بنابراین تایید نکردن واردات 6 ماه پیش واکسن کرونا توسط سازمان غذا و دارو اقدام قابل دفاع و تقدیر است و بعید می دانم که هیچ دستگاه دولتی چنین اقدامی را خارج از ضوابط انجام دهد. کسی که ممکن است افرادی که با ساز و کارهای تایید و واردات واکسن و فرآورده های بیولوژیکی آشنا نیستند تصورات اینچنینی داشته باشند. سازمان غذا و دارو به عنوان تنها مرجع ملی و مرکزی که به صورت حرفه ای فرآورده های بیولوژیک و تجهیزات پزشکی مجوز واردات واکسنی که تازه اجازه استفاده همگانی گرفته را شش ماه قبل صادر کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ما نیازی به واکسن کرونای رایگان از هیچ کشوری نداریم. ما واکسنی که تایید شده باشد را خریداری می کنیم و واکسن تایید نشده را نه تنها رایگان حتی با یک پاکت پر پول قبول نمی کنیم.

تاریخ دقیق ورود واکسن را اعلام نمی کنیم

وی در پاسخ به این سوال که هر روز مسئولان اعلام می کنند که به زودی واکسن کرونای روسی به ایران می آید. چرا تاریخ مشخصی را به مردم اعلام نمی کنید تا استرس جامعه را کاهش دهید؟ گفت: چون کشورهایی مانند کشورهای اروپایی که به مردم اعلام کردند تاریخ شان هفته ها و ماهها به تعویق افتاد. با توجه به تقاضای بالای کشورهای جهان برای دریافت واکسن و کمبود تولید، قصد تعیین تاریخ نداریم. شاید برخی کشورها بخواهند جداول زمان بندی ارائه کنند. مانند کشورهای اروپایی که اعتراضات مردم را در پی داشته و اختلافاتی بین کشورها بروز کرده است. برنامه ای ارائه شد که کسری از آن هم به لحاظ زمان بندی محقق نشده است. ما چنین برنامه هایی که احتمال خلف وعده دارد را به مردم ارائه نخواهیم کرد.

چرا وزیر می خواهد واکسن کرونای روسی بزند

کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که وزیر بهداشت اعلام کرد اول خود و خانواده اش واکسن کرونای روسی را مصرف می کنند. اگر مسئولان بخواهند اول واکسن را بزنند، واکسنی برای کادر درمان و مردم می ماند؟ تاکید کرد: این تناقضی است که افراد با رفتارهای ناهنجار و غیرحرفه ای در پیش گرفته و موجب تشویش اذهان عمومی می شوند. طبق پروتکل ها باید تزریق واکسن کرونا با اولویت انجام شود. مسلما من و دکتر نمکی در اولویت قرار نداریم. اما ما با پدیده ای روبرو هستیم که خلاف سلامت عمومی جامعه و امنیت آرامش افکار عمومی به مباحث حاشیه ای غیرفنی دامن می زنند و با زیر سوال بردن اصل واکسن یا واکسن تولید کشورهای دیگر می خواهند به کمپین واکسیناسیون همگانی که به زودی باید راه بیفتد خدشه وارد کنند. برای آن که افکار عمومی ببینند مسئولان سلامت عمومی را بر سلامت خود مقدم می دانند دکتر نمکی و بنده گفتیم ما این واکسن را در انظار عمومی تزریق می کنیم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!

وی افزود: متاسفانه مسائل حاشیه ای انتخاباتی، تجاری، صنفی و حتی تعارضات منافع، سلیقه و تمایلات شخصی را وارد مبحثی کرده اند که با جان آدم ها مرتبط است. من معتقدم که اگر به دلیل این مسائل یک نفر هم در کشور دیر واکسن بزند و خسارتی غیرقابل جبران ببیند، در مقابل آن مسئول هستند و باید در مقابل وجدان خود و افکار عمومی پاسخگوی رفتارهای غیرحرفه ای، غیرعلمی و حاشیه خود باشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چرا مستندات دارو را به پزشکان ارائه نمی کنید که اعتماد سازی شود؟ گفت: نام این مستندات چیست؟ شرکت سازنده فناوری، نوع ورژن ویروس و مراحل بالینی یک (عوارض) و دو (ایمنی) را در مجلات منتشر کرده است. اطلاعات تکنیکال دو- سه واکسن کرونای ایرانی نیز منتشر نشده اما در سازمان غذا و دارو موجود است. سازمان غذا و دارو که اطلاعات تکنیکال شرکت ها را منتشر نمی کند، شرکت های سازنده این اسناد را منتشر می کند. شرکت سازنده واکسن کرونای روسی این اطلاعات خود را به EMA اروپا و WHO ارائه داده تا کوواکس قرار گرفته و توسط سازمان جهانی بهداشتی توزیع خواهد شد. اما پشت پرده مخالفت با این واکسن چیز دیگری است. مرجع تایید واکسن های دیگر نیز سازمان غذا و داروست و من فکر نمی کنم برای واکسن کزاز، هپاتیک یا فلج اطفال کسی اطلاعات فنی و تکنیکال آن را طلب کند.

دنبال مسائل حاشیه ای هستند نه سلامت جامعه

وی در پاسخ به این سوال که این مطالبه به دلیل نگرفتن تاییدیه سازمان جهانی بهداشت برای واکسن کرونای روسی است؟ تاکید کرد: مگر واکسن های دیگری که ما می زنیم در لیست سازمان جهانی بهداشت بوده است؟ اغلب واکسن هایی که در ایران من و شما استفاده کرده ایم و برای فرزندانمان هم استفاده می کنیم هیچ کدام در فهرست ارزیابی WHO نیست. از سوی دیگر ایران می تواند واکسن ها را از طرف WHO تایید کند. چون برخی کشورهای دیگر هم این واکسن را استفاده کنند. واکسن هایی در ایران تولید و مصرف می شود، صادر هم می شود. اصرار، تاکید و باور دارم مخالفان واکسن کرونای روسی دنبال موضوع سلامت و واکسن جامعه نیستند. با توجه به شناخت، تخصص و آشنایی که از این افراد داریم می دانیم به دنبال مسائل حاشیه ای دیگر هستند که ربطی به سلامت جامعه ندارد.

استفاده یک میلیون و 500هزار نفر از واکسن کرونای روسی

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: امروز واکسن، واکسیناسیون و سلامت جامعه قربانی گرایش ها، تمایلات، سلایق و علائق افرادی می شود که ربطی به حوزه سلامت ندارند یا انگیزه های خاصی را دنبال می کنند. وگرنه واکسنی که مراحل بالینی را طی کرده و یک میلیون و 500هزار نفر آن را در کشور مبدا بدون عارضه جدی دریافت کرده اند و بیش از 344 هزار نفر تا روز گذشته در آرژانتین واکسن کرونای روسی را دریافت کرده اند و این ویروس در خط مقدم مقابله با کرونا در آرژانتین قرار گرفته است. واکسن کرونای روسی در 15 کشور مجوز مصرف دریافت کرده و در25 کشور دیگر مجوز مصرف این واکسن در حال بررسی است. 50 کشور نیز درخواست دریافت واکسن کرونای روسی را دارند. در چند کشور از جمله الجزایر، مصر، ترکیه، کره جنوبی و ایران این واکسن به تولید مشترک خواهد رسید. در اتحادیه اروپا نیز کشور مجارستان به عنوان اولین کشور پذیرای واکسن کرونای روسی بوده است.این بحث ها حاشیه ای حساب می شود. از یک و نیم میلیون مصرف کننده در دو سه ماه اخیر این واکسن صحبت می کنیم نه 300نفر که در فاز 3 آن داوطلب شده اند.

کیانوش جهانپور با بیان این که این واکسن به ایران می آید و امیدواریم که بتوانند به تعداد کافی تولید شود تا به کشورهای متقاضی برسد، تاکید کرد: برای ما شروع و حجم واکسیناسیون مهم است. ما به هر حال در ماههای اول و تا قبل از آن که واکسن ایرانی در دسترس قرار گیرد به بیش از 40 تا 50 میلیون دوز واکسن کرونا نیاز داریم. ولی پیش بینی ها نشان می دهد که فعلا شرکت ها در دنیا توانایی تولید این حجم از واکسن را ندارند. امیدوارم در فاصله 3-4ماه تا تولید واکسن ایرانی، واکسن مورد نیاز خودمان را از طریق خرید مستقیم یا کوواکس تهیه کنیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟