از زباله های تهران چقدر برق تولید می شود؟ / امکان سوزاندن  1000 تن زباله در ایران و تولید برق

خاموشی های شبانه تهران از اتوبان ها شروع شد و به معابر و خیابان های اصلی نیز سرایت کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ابتدا قرار بود این خاموشی های شبانه تهران محدود به اتوبان ها باشد و در ساعات ممنوعیت تردد (21 تا 4 صبح) اما خاموشی ها به خیابان های اصلی و برخی معابر فرعی رخنه کرد و ساعتی برای آن در نظر نگرفتند. با تاریک شدن چراغی روشن نمی شد که خاموش شود.

از سوی دیگر با سوزاندن مازوت تولید برق هم برای شهروندان به صرفه نبود چرا که ریه هایشان را به مازوت می باختند. در این شرایط تنها راه برد-برد استفاده از دستگاه های زباله سوزی تولید برق است. دستگاهی که در اواخر مدیریت دوره چهارم شورای شهر تهران در پایتخت راه اندازی شد و قرار بود برق قابل توجهی را برای تهرانی نشینان تولید کند. در شرایطی که خاموشی ها شهر را تحت سیطره خود قرار داده است چقدر برق از پسماند تولید می شود؟ حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: ظرفیت فعلی تولید برق و تنها زباله سوز مجتمع آرادکوه د ر حال حاضر 3مگاوات ساعت است. کل پسماندها اگر به برق تبدیل شوند حدود 50 تا 60مگاوات برق تبدیل می شود و نمی تواند برق کلانشهر تهران را پوشش دهد.

تحریم ها ژاپنی و فرانسوی ها را از همکاری با ایران منصرف کرد

وی با بیان این که بعد از دوره قالیباف به دلیل تحریم ها نتوانستیم ظرفیت زباله سوزی را افزایش دهیم، افزود: چون اکثر سرمایه گذاران و شرکت هایی که دانش فنی، تخصصی و احداث و بهره برداری را دارند به دلیل تحریم ها نتوانسته در ایران حاضر شوند. با چند شرکت فرانسوی و ژاپنی هم تا مرحله تفاهمنامه پیش رفتیم اما متاسفانه نتوانستیم جلوتر از آن برویم و کار متوقف شد.

حسین حیدریان با اشاره به این که نمی توان همکاری در حوزه تولید برق از پسماند را پنهان کرد، اظهار کرد: تنها فقط می توانیم با چین کار کنیم. چون این کشور به ایران بدهی نفتی دارد. در حال حاضر پروژه ای را پیش می بریم که بتوانیم زباله سوز 800تنی جدیدی را برای تهران احداث کنیم. این موضوع در مراحل اولیه است. با راه اندازی این زباله سوز دوم برق بیشتری تولید می شود و زباله بیشتری امحا خواهد شد. برآورد سرمایه گذار برای تولید برق این زباله سوز حدود 8مگاوات است.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره مشارکت بخش خصوصی چینی با شهردار گفت: بخش خصوصی راهبری این دستگاه را برای حداقل 10سال به عهده می گیرد و براساس درصدی که سرمایه گذار کرده است، برق می فروشد تا سرمایه اش برگردد. پس از 10 سال راهبری این دستگاه به شرکت دیگر یا سازمان مدیریت پسماند داده می شود.

وی در پاسخ به این که 3مگاوات تولید روزانه شما کجا توزیع می شود؟ گفت: طبق قانون همه تولید کنندگان برق باید تولیدات خود را از طریق شبکه تحویل وزارت نیرو بدهند. تولید کننده نمی تواند راسا درباره توزیع تولید برقش تصمیم بگیرد. برقی که از زباله ها تولید می شوند نیز مانند برق نیروگاه ها به شبکه برق تزریق می شود.

اختصاص بخشی از مالیات قبض های برق به ساماندهی پسماند

حسین حیدریان 3مگاوات را توضیح داده و تاکید کرد: 3مگاوات در حدود 3هزار کیلووات یا 3میلیون وات است. این حجم از تولید اگر با لامپ 100واتی مقایسه کنیم 3میلیون وات تقریبا 3هزار لامپ 100واتی را روشن می کند.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره تولید 3مگاوات برق در آرادکوه گفت: 5 سال قرارداد سرمایه گذار بوده است. تمام درآمد تولید و فروش برق تا فروردین 1401 به شرکت خصوصی اختصاص می یابد. بعد از آن این دستگاه زباله سوز به سازمان مدیریت پسماند واگذار می شود. در حال حاضر برق در کلانشهرها 1100 تومان خریداری می شود.

حسین حیدریان در پایان با اشاره به مشکل پسماند در سراسر کشور به ویژه تهران و استان های شمالی ایران، تاکید کرد: در تهران به دلیل حمایت های اخیر پیشرفت بیشتری داشتیم اما در استان های شمالی معضل داریم. اواخر سال گذشته در مجلس قانون جدیدی برای ساماندهی پسماند عادی شهرها به تصویب رسید که طبق این مصوبه از محل مالیات های قبوض برق بودجه های شهرداری ها تامین شود.

300 تن پسماند را سوزانده و برق تولید می کنیم

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره قرارداد تولید برق از پسماند تاکید کرد: زباله سوز هزینه گزافی دارد و باید به دلار خریداری شود. برق نیز با قیمت بالا خریده نمی شود. با سرمایه گذاری ساخته شده و باید اقساط وام اولیه تسویه شود. قرارداد اولیه بهره برداری سرمایه گذار 5 ساله بود اما به دلیل افزایش قیمت دلار و تغییر نکردن قیمت انرژی در ایران، یک سال و نیم به قرارداد اضافه کردیم تا مبلغ پرداخت شده توسط سرمایه گذار سر به سر شود.

وی افزود: در این میان اتفاق خوب دیگری نیز برای شهر تهران رقم می خورد. به جای دفن، 300 تن پسماند را سوزانده و به از آن برق تولید کرده، از مشکلات محیط زیستی جلوگیری می شود و اقتصاد محیط زیست را رونق می دهد. ضمن آن که پس از اتمام مهلت سرمایه گذار می توانیم خودمان از این دستگاه زباله سوز بهره برداری کنیم و درآمدزایی برای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: تلاش در مدیریت پسماند باید این باشد که از مبدا تفکیک انجام شود. ولی درصدی زباله می ماند که قابل بازیافت نیست که در کشورهای توسعه یافته در زباله سوز ریخته و از آن انرژی حاصل می شود. اگر بتوانیم این زباله سوزها را بیاوریم، 1000 تن زباله را در ایران می توان سوزاند و از آن 14-15 مگاوات برق تولید کرد. این ظرفیت را مقایسه کنید با نیروگاهی که در نزدیکی تهران مازوت می سوزاند تا 20 یا 30 مگاوات برق تولید کند. اگر این کار را با بخش خصوصی و وام های خارجی راه اندازی کنیم گام خوبی خواهیم داشت. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655485 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟