مصطفی قانعی : هوای تهران از گازهای شیمیایی پر شده است

آلودگی هوا معضلی است که این هفته ها در کنار ویروس کرونا، گریبان گیر ساکنین کلان شهر ها شده است و تنفس آن ها را تنگ کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های اخیر و در کنار بیماری کرونا، یکی از معضلات و دغدغه هایی که نفس شهروندان برخی کلانشهرها را تنگ کرده است، موضوع آلودگی هوا بوده است. به گفته دکتر قانعی، فوق تخصص ریه، ذرات و مواد شیمیایی موجود در هوا می تواند به اعضای بدن آسیب برساند و در نهایت موجب بیماری های سرطانی و ریوی شود.

دکتر مصطفی قانعی

دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در مورد آسیب ها و عوارض آلودگی هوا بر سلامتی افراد جامعه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در خصوص آسیب های آلودگی هوا بحث های فراوانی شده است و تردیدی در آن نیست که هر کدام از مولکول های شیمیایی وقتی از آستانه عبور می کنند و در سیستم تنفسی ما استنشاق می شوند، به دلیل اینکه بیشترین گردش خون بدن در ریه وجود دارد و دریایی از خون است، هر چه که در ریه وارد شود، وارد خون می شود، وقتی هم که وارد خون شد، در دسترس همه اعضا قرار می گیرد و همه اعضای بدن از آلاینده هایی که اجازه پیدا کردند به خون دسترسی پیدا کنند، متاثر می شوند. بنابراین وقتی اعلام می شود که وضعیت هوا در حالت بنفش قرار گرفته، یعنی یک شهر در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفته است و وسعت این موضوع در این حد است. همینطور وقتی وضعیت هوا قرمز اعلام می شود، یعنی اوضاع دیگر قابل تحمل نیست. به طور کلی این وضعیت ها در معیار آلاینده ها عدد و رقمشان ذکر شده و کمیته اضطرار هوا بر این اساس وضعیت رنگ را معلوم می کند. در هر صورت مردم چندان دنبال عدد نیستند و به این وضعیت ها دقت می کنند.

توصیه به شهروندان ساکن در کلانشهرهای آلوده

قانعی در توصیه به شهروندان ساکن در کلانشهرهای دارای هوای آلوده برای جلوگیری از آسیب های ناشی از آلودگی هوا، گفت: مردم باید ماسک بزنند، اگر کاری ضروری ندارند، در وضعیت های اضطراری و خطرناک از خانه هایشان بیرون نیایند و از غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان است، استفاده کنند.

میزان بیماری های ریوی و سرطانی در شهرهای آلوده بیشتر است

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد میزان کیفیت زندگی و طول عمر افرادی که در شهرهای دارای آلودگی هوا زندگی می کنند، ابراز داشت: تا کنون در مورد طول عمر افراد ساکن در شهرهای آلوده محاسبه و تحقیقی انجام نشده، اما در مورد بیماری های حاصل از این موضوع نشان داده شده که میزان بیماری های ریوی و سرطانی در بین ساکنین این شهرها بیشتر است. به طوری کلی می توان نتیجه گرفت که به تبع افزایش بیماری های حاصل از آلودگی هوا، طول عمر نیز کاهش می یابد.

حدود 86 درصد از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند

مصطفی قانعی در خصوص شبهه ای منوط بر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط بخشی از جامعه و پایین آمدن آمار مبتلایان و فوتی های کرونا اظهار داشت: بر خلاف چیزی که عده ای اعلام می کنند، حدود 86 درصد از افراد جامعه در هفته های اخیر نکات بهداشتی را رعایت کردند و این آمار و ارقام عدد مطلوبی است. علاوه بر این ها امسال به طور واضحی خبر چندانی از آنفلوآنزا و سرماخوردگی نبود و این نتیجه رعایت نکات بهداشتی توسط مردم است. به طور کلی رعایت پروتکل های بهداشتی در کاهش آمار کرونایی ها و سایر بیماری های ویروسی بسیار بسیار موثر است.

اگر افرادی که مشکوک به کرونا هستند به دورهمی ها نروند، 50 درصد از آمار کرونا کاسته می شود

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در مورد کاهش آمار مبتلایان و دو رقمی شدن تلفات کرونایی در کشور و سهل انگاری تعدادی از افراد جامعه در پی کاهش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا افزود: آنچه که در انتقال کرونا در ایران تا حد 50 درصد سهیم است، این است که ممکن است در خانواده ای، فردی مبتلا به کرونا باشد اما با این وجود به دورهمی ها و دید و بازدید های خانوادگی بپردازند، بنابراین اگر این 50 درصد توجیه شوند که هرگاه مشکوک به کرونا بودند، با فرد مبتلا به کرونا ارتباط نزدیک داشتند و یا علائمی از علائم کرونا داشتند، به هیچ وجه در جمع های خانوادگی حاضر نشوند و تا 14 روز در قرنطینه بمانند، این موضوع، موثرترین راهکار در کاهش حداقل 50 درصدی از آمار مبتلایان به کروناست.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟