منتظر هوای پاک نباشید / ادامه وضعیت قرمز در تهران /  یک کارشناس هواشناسی تشریح کرد

آلودگی هوا در گذشته ای نه چندان دور چند شهر مختص بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با اوج گرفتن سوخت های غیرسبز آلودگی به کلانشهرها حتی شهرهای کوچک نیز رسید. یک زمانی از بنزین های غیراستاندارد می گفتند و حالا از سوزاندن مازوت می گویند و سوزاندن مازوت مورد تایید مسئولان قرار گرفت. در این میان جالب است که مسئولان برای کشورهای آلوده و حتی سبز جهان کُری می خوانند و می خواهند آلودگی هوای آن کشورها را حل کنند یا تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارند اما به آلودگی هوای کشور که می رسیم، از مردم می خواهند دست به دعا بردارند تا شاید بارانی ببارد یا بادی بوزد و آلودگی را با خود ببرد. امیر سرکرده، کارشناس سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: برای امروز همچنان انباشت آلاینده های جوی را بر روی شهرهای صنعتی و پرجمعیت مانند تهران، کرج، قزوین، قم، مشهد، تبریز و اصفهان خواهیم داشت.

وی افزود: از فردا سامانه بارشی جدید وارد کشور می شود اما نباید توقع بارش آنچنانی داشته باشیم. بارش ها به طور پراکنده در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان و در جمعه علاوه بر این استان ها، استان های لرستان و برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری درگیر بارش خواهند بود. البته در شمال ایلام نیز بارش پراکنده باران خواهیم داشت.

بارش برف در ارتفاعات البرز

امیر سرکرده در ادامه گفت: پیش بینی شده در ارتفاعات البرز نیز در جمعه بارش برف به صورت پراکنده خواهیم داشت. بارش ها عمدتا در این مناطق به صورت برف و باران است و وزش باد نسبتا شدید خواهیم داشت. با توجه به این که رطوبت این بارش ها آنچنان زیاد نیست اگر شانس بیاوریم برای جمعه و شنبه وزش باد اندکی را شاهد خواهیم بود. این باد اندکی می تواند به کاهش آلودگی هوای شهرهای صنعتی کمک کند. پیش بینی می شود شمال غرب (تبریز) با توجه به وزش بادی که دارد از حجم آلودگی هوا کاسته شود. اما این وزش باد نمی تواند به طور کلی آلودگی را از شهرها کم کند. در کاهش موقتی این آلودگی هوا نقش به سزایی خواهد داشت.

امیر سرکرده کارشناسی هواشناسی

دریاهای ایران مواج است با موج های 1.5 متری

این کارشناس هواشناسی با اشاره به شهرهای مرکزی و شرقی کشور، تاکید کرد: در روز جمعه و شنبه انتظار می رود وزش باد در شهرهای مرکزی و شرقی رخ دهد، که به کاهش آلودگی در این شهرها کمک می کند. برای نواحی جنوبی پدیده خاصی را نداریم. با توجه به وزش باد در خلیج فارس و دریای عمان، دریا مواج خواهد بود و ارتفاع موج به 1.5متر می رسد. نواحی غربی دریای خزر نیز با توجه به وزش باد فردا و جمعه مواج است.

امید به کاهش آلودگی هوا در تهران

امیر سرکرده با اشاره به این که تهران طی 24 ساعت آینده آسمانی صاف و غبارآلود خواهد داشت، افزود: انتظار داریم برای آخر هفته هر چند اندک اما کمی میزان آلودگی هوا کاهش یابد. اما نباید توقع سالم شدن هوا را داشته باشیم. چند روز است که شاخص آلودگی هوای تهران بالای 150 و ناسالم برای تمام گروه هاست. اما با توجه به وزش باد اندکی که آخر هفته بر روی تهران داریم امیدواریم آلودگی هوا به شرایط ناسالم برای گروه های حساس تبدیل شود نه برای تمام گروه ها. نمی توانیم با توجه به باد اندکی که داریم بگوییم هوا پاک می شود و شهرهای صنعتی و پرجمعیت هوای سالمی خواهند داشت. دمای هوای تهران نیز طی 24 ساعت آینده بین حداقل یک و حداکثر 12درجه متغیر خواهد بود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟