روش درست عاشقی / چگونه عشق ورزی را به فرزندان بیاموزیم؟

یکی از نیازهای افراد جامعه که اکنون کمبودش قدری بیشتر حس می شود، محبت کردن و عشق ورزی به یکدیگر است. علاوه بر این شیوه های عشق ورزی و محبت کردن به یکدیگر از نکته هایی است که باید در جامعه بیشتر به آن پرداخته شود. خانواده ها، رسانه ها و نهاد های اموزشی و امثالهم در ترویج این امر می توانند تلاش های خوبی به عمل آورند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهناز محرابیان، کارشناس روان شناسی بالینی در خصوص عشق ورزی خانواده ها در مسائل زناشویی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: عشق ورزی در رابطه زناشویی یکی از نیازهای اصلی زوجین است، همه انسان ها 5 نیاز اصلی دارند، نیاز به بقا، نیاز به عشق و محبت، نیاز به قدرت و پیشرفت، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح که همه این موارد لازم است تا برآورده شوند. در این بین نیاز به عشق و محبت نیازی است که لزوماً در ارتباط بین افراد برآورده خواهد شد. اگر افراد در ارضای این نیازها شرکت نداشته باشند، تبادلی بین شان صورت نمی گیرد. در کل این نیاز همانطور که گفته شد یکی از نیاز های مهم و اساسی همه انسان هاست و خانواده ها در این میان نقشی موثر دارند.

کودکان از والدین شان محبت ورزی را الگوپذیری می کنند

محرابیان در خصوص نقش خانواده ها در الگوپذیری فرزندان و یادگیری عشق ورزی و ابراز محبت از آن ها افزود: خانواده ها بر اساس اصل یادگیری مشاهده ای می توانند تاثیر بسیار زیادی بر فرزندان شان بگذارند. هنگامی که فرزندان، کودکان و نوجوانان رفتار های والدین شان را می بینند از آن الگوبرداری می کنند و آن را یاد می گیرند. نکته حائز اهمیتی که وجود دارد آن است که والدین همواره دعواها و جر و بحث های خود را جلوی چشم بچه ها انجام می دهند، اما ابراز عشق و محبت خود را مخفیانه و در خفا انجام می دهند. کودکان در کمتر مواردی پیش می آید که ابراز محبت والدین شان با یکدیگر را از نزدیک ببینند، مثلاً بعضی خانواده ها خجالت می کشند یا حیا می کنند که از الفاظ محبت آمیز استفاده کنند و یا پیشانی همسرشان را به عنوان تشکر ببوسند. این موضوع در جامعه کنونی بسیار بهتر شده است اما لازم است تا والدین هم در روابط دو نفره با همسرشان و هم ارتباط با فرزندان شان تلاش بیشتری کنند تا عشق و محبت بیشتری ابراز کنند.

ارضای نیاز محبت، سلامت روان جامعه را تامین می کند

این کارشناس روان شناسی در مورد محبت دوجانبه والدین و فرزندان گفت: پدری که به دختر و پسر خود ابراز علاقه و عشق می کند، خودش نیز این احساس مثبت و خوشایند را متقابلاً دریافت می کنند. والدین با عشق دادن و عشق گرفتن لذت این کار را به فرزندانشان می آموزند. نکته دیگری که در لزوم محبت کردن به یکدیگر حائز اهمیت است آن است که برآورده شدن نیاز محبت کردن بین افراد، سلامت روانی جامعه را تامین می کند، چرا که بنا به گفته های پیشین انسان ها موجواتی اجتماعی هستند و هیچکس نمی تواند به تنهایی و در انزوا زندگی کند و نیازهایش را برآورده نماید. این موضوع در روابط زناشویی اهمیت بیشتری پیدا می کند، زن و شوهری که به یکدیگر عشق ورزی می کنند، حرف هایشان را مسالمت آمیز به یکدیگر می زنند و با استفاده از حل مسئله مشکلات شان را به خوبی حل می کنند و در مورد موضوعات مختلف با یکدیگر گفت و گو می کنند سلامت روانی خود و فرزندان شان را نیز تامین می کنند.

با طلاق زندگی افراد به اتمام نمی رسد

محرابیان در مورد نقش خانواده ها و کودکانی که در خانواده های از هم جدا شده و یا خانواده هایی که از نظر عاطفی سرد هستند و به نوعی از هم طلاق عاطفی گرفته اند، ابراز داشت: هر اتفاقی که در خانواده ها بیوفتد یکسری تبعات خود را دارد، وقتی خانواده ای طلاق بگیرد یا طلاق عاطفی بین والدین یک فرزند به وجود آید، تبعاتی در زندگی آینده افراد ایجاد می شود، اگرچه این اتفاقات به این معنا نیست که زندگی یک خانواده با این مسئله نابود خواهد شد. افرادی که والدین آن ها از هم جدا شده اند و یا با یکدیگر به مشکل برخورده اند، با آگاهی و دانش از این که اتفاقی خاص در زندگی شان افتاده است یا الگوی مناسبی نداشته اند، می توانند از متخصص و روان شناس کمک بگیرند و یکسری مهارت ها را در این زمینه در زندگی خود بکار ببرند. یکی از مهارت ها مهارت ارتباط موثر است، افراد می توانند با فراگیری این مهارت، با خانواده، دوست و آشنای خود ارتباط خوبی برقرار کنند. افراد می توانند با محیط خود همچون حیوانات و گیاهان نیز مهربانی کنند و ارتباط بگیرند.

لزوم یادگیری مهارت های ده گانه زندگی

این روان شناس بالینی با اشاره به لزوم یادگیری مهارت های ده گانه زندگی و مهارت ابراز علاقه به خانواده، همسالان و دوستان افزود: افراد با مطالعه، شرکت در یکسری کارگاه ها و راهنمایی از مشاور و متخصص روان شناس ارتباط موثری با افراد داشته باشد و به ابراز محبت و علاقه بپردازند. افراد با حضور در جامعه و تعامل با افراد به صورت آگاهانه می توانند از ضعف های خود آگاه شوند و به یادگیری مهارت های مهم و موثر در زندگی بپردازند. بنابراین وقتی افراد آگاهی زیادی از مشکلات شان ندارند نمی توانند در راستای گسترش مهارت ها و کسب ویژگی های ارزشمند خود قدم بردارند. علاوه بر این ارتباطات اجتماعی همواره با سلامت روانی افراد در ارتباط بوده و انزوا طلبی نقطه ای مقابل این موضوع است.

به جای تمرکز بر نمره به سلامت روان بچه ها تمرکز کنیم

مهناز محرابیان در مورد نقش رسانه ها در ترویج افزایش ابراز علاقه و عشق ورزی بین خانواده ها گفت: رسانه ها، آموزش و پرورش، خانواده ها و... همگی دست به دست هم می دهند تا این مسئله را ترویج کنند، ضمن اینکه شخصیت افراد صرفاً وابسته به خانواده نیست، بچه ها باید از سنین پایین یاد بگیرند که چگونه با دوست خود ارتباط موثر و سازنده برقرار کنند و چگونه محبت کردن و محبت دیدن را فرابگیرند. بهتر است خانواده ها و آموزش و پرورش به جای تمرکز بر نمره های درسی کودکان بیشتر به سلامت روان بچه ها تمرکز کنند تا احساس ارزشمندی بیشتری در آن ها در زندگیشان داشته باشند. در این خصوص می توان به شهرداری ها نیز پیشنهاد داد تا با ارائه یکسری بروشور ها مهارت های زندگی و آموزش هایی از این قبیل را به خانواده ها ارائه دهد.

نیازهای جامعه دگرگون شده، والدین خود را بروز کنند

محرابیان در پایان تاکید کرد: پدر و مادرها باید توجه باشند که لازم است تا همیشه اطلاعات خود را بروز کنند، اکنون نیازهای جامعه تا حدی دگرگون شده است، ما زمانی که یک یخچال می خریم، دفترچه آن را مطالعه می کنیم، حال باید بدانیم که روش های خوب و موثری در ابراز علاقه و عشق و محبت در زندگی وجود دارد که می توانیم آن ها را فرا بگیریم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648144 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟