واکسن کرونا تغییر ژنتیکی ایجاد می کند؟ / متخصص ویروس شناسی پاسخ داد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شیوع ویروس کرونا گردش آن در جامعه، تغییر رفتار کووید-19 در طول یکسال گذشته را در پی داشته است. از سوی دیگر محققان به دنبال واکسنی هستند که بشریت از شر این ویروس نجات دهند. ویروسی که مردم را از یکدیگر جدا، بسیاری از کسب و کارها را تعطیل و صاحبان آن را ورشکست کرده است. هر کدام از واکسن ها که به مرحله انسانی می رسند با هجمه ای از ایرادات روبرو می شوند. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا درباره ایرادات وارد شده به واکسن ها اعلام کرد: "این موضوع به دلیل رقابتی است که برخی شرکت ها با هم دارند." البته که واکسن ایرانی نیز از این هجمه ها بی نصیب نماند. واکسن در این میان اولین شرکتی که توانست تاییدیه اضطراری (مجوز اورژانسی) را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرد. اما آخرین شایعه این است که واکسن فایزر تغییرات ژنتیکی را در پی خواهد داشت.

دکتر طلعت مختاری، ویروس شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره استفاده از واکسن کرونا، تاکید کرد: ویروس اصلی نیز وقتی در بدن یک بیمار تکثیر پیدا می کند هزاران MRNA در بدن تولید می شود. اگر قرار بود MRNA واکسن باعث تغییرات ژنتیکی کند، ویروس هم این تغییرات را ایجاد می کرد. این برداشت اشتباه است. منتهی بسیاری از مردم عادی و حتی افرادی که تحصیلات عالی دارند متوجه این موضوع نمی شوند که MRNA نمی تواند داخل DNA شود.

چرا تزریق واکسن کرونا اجباری نیست؟

وی با اشاره به این که قبل از کرونا نیز عده ای ضد واکسن بودند، افزود: مثلا می گفتند واکسن سرخک اوتیسم را به وجود می آورد. مسئله این است که واکسن اجباری نیست. در تبلیغات هم می گویند: "من واکسن می زنم شما چطور؟" هیچ واکسنی نمی تواند صد در صد اشکالی نداشته باشد اما شما باید به فایده و ضرر آن توجه کنید. هیچ واکسنی نیست که زدن آن صد برابر نزدنش فایده نداشته باشد. شما فردی را می بینید که فلج باشد؟ چون همه واکسن فلج اطفال استفاده کرده اند. یک سال است که به دلیل واکسیناسیون سرخک در کشور وجود ندارد. اما عکس العمل ها به واکسن کرونا به دلیل جدید بودن این بیماری است. اما استفاده از واکسن کرونا باعث افزایش ایمنی جامعه در مقابل ویروس کووید-19 می شود و ویروس کمتر در جامعه بچرخد.

عوارض واکسن کرونا

طلعت مختاری در پاسخ به این سوال که چرا پزشکان می گویند حداقل 5 تا 10 سال طول می کشد تا عوارض یک واکسن مشخص شود؟ گفت: این عدد را از کجا آورده اند؟ شاید 20 سال طول بکشد که عوارض یک دارو مشخص شود احتمال هم دارد که در سه ماه اول تمام عوارض خود را نشان دهد. نه این که حرف شان اشتباه باشد اما این عوارض در بیماری ها نیز صدق می کند. به عنوان مثال یک فرد می گوید من کرونا گرفته و بعد از 6-7 ماه ریزش مو پیدا کرده ام. این اظهار نظر پزشکان، کلی است و مخصوص کرونا نیست. بنابراین دلیل نمی شود که واکسن را تزریق نکنیم. یعنی بعد از 10 سال واکسن بزنیم؟ وظیفه ماست علاوه بر این که حقیقت را می گوییم شایعات و التهاب جامعه را کنترل کنیم. بسیاری از اظهار نظرها واقعیت ندارد و خیلی سخت است که یک شایعه را از ذهن جامعه دور کنیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648140 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟