افزایش 6 برابری قیمت داروهای خارجی / ترفند وارد کنندگان برای گرانی دارو

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دو سال آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که تنش به بازار دارو آمد و قیمت های سر به فلک کشید. در آن روزها آنقدر بازار دارو آشفته بود که دلالان سیاه دارو از لانه امن در ناصرخسرو بیرون آمده و روبروی داروخانه های مرجعی همچون هلال احمر و 13آبان آمده و داروهای تقلبی را به بیماران می فروختند. درست سال 92 و در بهبوهه انتخابات شعار "مهندسی سلامت ایران" از سوی حسن روحانی، کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شد. شعاری که بسیاری را به طمع نوشتن نام روحانی بر کاغذهای رای انداخت تا حداقل در جامعه ای سالم زندگی کنند. قاضی زاده هاشمی، وزیر اولین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی پس از رای اعتماد مجلس، اعلام کرد در قدم اول افسار بازار دارو را می کشد و قیمت های دارو را به قیمت های سال 90 و ثبات خواهد رساند. او با 5 روز تاخیر قول خود را عملی کرد. اما در سال آخر ریاست جمهوری روحانی نیز بازار دارو دوباره آشفتگی را به خود تجربه می کند و افسارگسیختگی قیمت ها را.

بازگشت آشفتگی بازار دارو از دوران احمدی نژاد

داروهای خارجی این روزها یکی پس از دیگری گران می شوند، درست مانند آخرین سال های ریاست جمهوری احمدی نژاد و اعتراضات فقط با یک پاسخ روبرو می شوند: "تولید داخل داریم و ارز داروهایی که تولید داخل دارد، حذف شده است." این در حالی است که برخی بیماران به داروهای داخلی حساسیت نشان می دهند یا پزشکان داروهای ایرانی را تجویز و روند بهبود بیماری را با داروهای ایرانی تضمین نمی کنند. چه کسی باید بر قیمت دارو نظارت داشته باشد به جز سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؟ چرا باید برخی قیمت داروهای خارجی در عرض دو ماه 6 برابر شود؟

افزایش قیمت دارو با تغییر نرخ ارز

سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: افزایش شش برابری را مستند ارائه کنید، هیچ وقت چنین افزایشی وجود نداشته است.

وی افزود: با توجه به مشکل ارزی و محدودیت در منابع، اگر داروی نمونه داخلی داشته باشد، یا اجازه واردات آن را نمی دهیم یا نرخ ارز آن را آزاد می کنیم. اگر دارو با ارز 4200 وارد می شود اگر مشابه تولید داخل داشته باشد به آن ارز آزاد می دهیم تا دارو با قیمت واقعی عرضه شود. هر دارویی که وابسته به ارز بوده و ماده اولیه، موادجانبی یا کل آن وارداتی باشد. نرخ ارز نیز تغییر دارد پس افزایش قیمت دارو به دلیل تغییر نرخ ارز است.

سید حیدر محمدی در پاسخ به این سوال که چرا پزشکان داروی خارجی تجویز می کنند؟ گفت: مسئول پزشکان من نیستم، از خود پزشکان این سوال را بپرسید. وظیفه من تامین داروست نه تجویز آن.

قطع اتوماتیک واردات دارو

اما منصور آرزومند، داروساز و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا پرده از مسائل دیگری برمی دارد که شاید ربطی به افزایش قیمت ارز و وجود داروی مشابه تولید داخل و... نداشته باشد. وی درباره گرانی داروها گفت: تولید دارو تابع سیاست ملی کشوری است. سیاست این است که وابستگی به داروهای خارجی قطع شود. نه تنها دارو بلکه در تمام بخش های اقتصادی نیز این پیش بینی شده که در تمام موارد وابستگی به خارج قطع شود. هر زمان که کارخانه ای در داخل کشور اعلام می کند: "می توانم داروی خارجی را تولید کنم." به صورت اتوماتیک واردات آن دارو قطع می شود. ارزی که به آن اختصاص می شود نیز لغو می شود.

روش احتکار داروهای خارجی در ایران

وی افزود: با تولید داخل برخی داروها، مجوز شرکت های وارد کننده داروها قطع می شود. البته بخشی از شرکت های واردکننده دارو به سمت خلاف و زیاده خواهی می روند و داروها را احتکار می کنند. سیاست جدیدی هم راه اندازی کرده اند. شرکت های وارد کننده داروها را در انبار مرکزی تهران نگهداری می کردند. اما این روش برای آنها دردسرساز شد به همین دلیل این شرکت های متخلف مجوز خروج داروها را به کل کشور صادر می کنند و به وزارت بهداشت نیز اعلام می کنند که داروها توزیع کشوری شده است. اما به انبارهای استانی اجازه توزیع دارو به داروخانه را صادر نمی کنند. با بهانه های منع فروش، افزایش قیمت، سهمیه بندی باید بشود و... دارو را در انبارهای سراسر کشور نگه می دارند. این روش برخی شرکت های وارد کننده ای است که یا به صورت انحصاری دارو وارد کنند یا داروهایی را وارد می کردند که به تازگی تولید داخل آن شروع شده است. با این سبک و سیاق داروها را گران می کنند و قیمت دارویی که 60هزار تومان بود به یکباره 270هزار تومان می شود. بخشی از افزایش قیمت دارو به عدم نظارت وزارت بهداشت بر توزیع داروهای خارجی است و بخش دوم سودجویی است که برخی شرکت ها دارند. در حالی که آنها با دلار دولتی این دارو را وارد کرده اند. انسانی نیست که دارو را نگه می دارند تا مردم محتاج شده و داروخانه به داروخانه بگردند، اما برخی شرکت ها دارو را در انبارهای داخلی نگهداری کنند.

چرا داروهای برخی شرکت ها اثر خوبی ندارد؟

منصور آرزومند درباره تفاوت داروهای خارجی و داخلی گفت: کارخانه های تولید داخل موظف هستند که استانداردها را رعایت کنند. هیچ دارویی از کارخانه بیرون بدون استانداردهای مورد تایید نمی آید. اما در عمل کیفیت شرکت های تولید دارو متفاوت است. شرکتی داروهایش اثر خوبی دارد و شرکتی اینگونه نیست. معلوم است شرکتی که داروهایش اثر خوبی ندارد یا در فرمولاسیون مشکل دارد یا در مواد اولیه. نشاسته ای که از آلمان می آید را در دارو استفاده کنید بهتر است یا نشاسته هند یا چین؟ بنابراین مواد اولیه باعث می شود کیفیت ها متفاوت باشد. وقتی بیماری قرصی می خورد، باید در معده اش متلاشی شود و نشانه باعث می شود که این قرص متلاشی شده و مواد دارویی جذب بدن شوند. اگر نشاسته دارو خوب باشد این دارو زودتر متلاشی می شود و داروها سریع تاثیر می گذارد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که تحریم ها نیز در عدم واردات مواد اولیه تاثیر به سزایی دارد، تاکید کرد: اما یکی از علت های دیگری که در کیفیت داروها تاثیر دارد، قیمت گذاری است. در سیستم دارویی کشور با قیمت گذاری، رقابت از بین رفته است و تولیدکننده نیازی به افزایش کیفیت دارو نمی بیند و ارزان ترین مواداولیه را تهیه می کند.

روابط ناسالم بین پزشک و داروخانه ها

منصور آرزومند افزود: متاسفانه آنچه در عمل اتفاق می افتد پزشکان این موضوعات را بیان نمی کنند، بلکه درباره موضوعاتی صحبت می کنند که در داخل کشور مشکل نداریم. ضمن آن که روابط ناسالمی بین برخی از پزشکان و داروخانه ها وجود دارد و دنبال داروهای خارجی هستند. به عنوان مثال کلسیم ایرانی چه مشکلی دارد که کلسیم خارجی را تجویز می کنند؟ در حقیقت تجویز برخی داروهای خارجی و مکمل ها توسط پزشکان درمانی نیست. البته نباید افزایش قیمت ارز را از یاد ببریم. بین گرانی و گران فروشی فرق وجود دارد. داروخانه ها گرانفروشی نمی کنند بلکه دارو گران به دست شان می رسد. باید طبق ارزی که به شرکت های واردکننده پرداخت می شود، قیمت گذاری انجام شود و کنترل ها در حوزه بازرسی و نظارت را افزایش دهند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟