چرا شکاکیم؟ /  مهارتی که اگر بیاموزیم دیگر شکاک نخواهیم بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در بعضی از خانواده ها اختلافات و تعارضاتی به وجود می آید که اگر افراد راه حل مناسب و راهکار خوبی نداشته باشند در ذهنشان با بدبینی و بی اعتمادی نسبت به یکدیگر واکنش نشان می دهند.

دکتر فهیمه قبیتی، روان شناس اجتماعی و مشاور خانواده در خصوص عوامل ایجاد شکاکیت و بدبینی در بین اعضای خانواده به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در ابتدا باید دریابیم که علت بدبینی و شکاکیت موضوعی ژنتیکی و درونی است یا مربوط به عوامل بیرونی مثل تربیت می شود. واقعیت این است که خوشبینی ممکن است ژنتیکی باشد ولی بسیاری از رفتارهای افراد اگرچه ریشه ژنتیکی دارند اما در سطح تربیتی اثر بیشتری داشته اند. به عبارتی اگر فرد زمینه ژنتیکی رفتاری را داشته باشد ولی نظام تربیتی اش آن را تقویت و تشدید نکند تا آخر عمر اثری از رفتارهای ژنتیکی دیده نخواهد شد. بنابراین در کم و زیاد کردن میزان ویژگی هایی مثل بدبینی و شکاکیت می توانیم از موضوعات تربیتی بهره مند شویم.

باورهای غالبی جامعه باعث بدبینی خواهد شد

قبیتی در خصوص عملکرد نظام تربیتی در رفتار افراد ابراز داشت: نظام تربیتی در نوع افکار ما تاثیر بسزایی می گذارد. مفهومی مثل باورها موضوعاتی از قبل تعیین شده هستند مثل باور به این که مردها افرادی تنوع طلب هستند، در این باور هیچ دستاورد و پشتوانه پژوهشی در دسترس نیست ولی باوری اجتماعی است که در جامعه وجود دارد، وقتی این باورها در جامعه باشند طبعاً برخی زنان هم به دنبال کنکاش و جست و جوی مسئله ای که به آن باور دارند خواهند رفت. علاوه بر این در خصوص زن ها نیز ممکن است باوری وجود داشته باشد مبنی بر اینکه زنان مورد اعتماد باید در ساختار نظام خانواده دارای ویژگی های خاصی باشند که نحوه پاسداری از خانواده ها هم باید به همان صورت باشد.

اعتماد افراد به یکدیگر نوعی مهارت است

استاد دانشگاه تهران در مورد کاهش آسیب های ناشی از بدبینی و شکاکیت در خانواده ها به کمک نظام تربیتی گفت: برای کاهش آسیب های ناشی از بدبینی افراد خانواده از یکدیگر، باید به اعتماد اجتماعی و تربیت یک خانواده که برای تقویت اعتماد بین اعضایش تلاش می کند تمرکز کنیم. اکنون لازم است تا خانواده ها را از مهارت آموزش اعتمادسازی و تربیت کودکان معتمد بهره مند کنیم. اعتمادسازی بین اعضای خانواده به مهارت خانواده ها برمی گردد که بتوانند حالت تعادل و میانه روی را در تربیت و آشنا ساختن کودکان شان با این مفاهیم جا بیندازند، با این حال متاسفانه بسیاری از خانواده ها و پدر و مادرها خودشان در این موارد و مهارت ها مشکل دارند. افراد یکدیگر را تهدید به خیانت کردن می کنند در حالی که موضوعاتی از این قبیل ممکن است اعتماد بین خانواده ها را خدشه دار کند، حتی بیان کردن و تهدیدات ساده هم می تواند در لکه دار شدن اعتماد افراد آسیب زننده باشند.

رفتار والدین می تواند روی بی اعتمادی فرزندان در آینده موثر باشد

قبیتی در مورد داشتن تجربه های قبلی و شکاکیت در بین افراد گفت: داشتن تجربه های منفی و قبلی و دیدن یکسری ظواهر و اتفاقات مختلف در زندگی فرد، باعث می شود تا فردی که در گذشته مرتکب اشتباهی شده است، از نظر طرف مقابلش مورد بدبینی قرار گیرد. علاوه بر اشتباهات قبلی در زندگی، تربیت نادرست مثل چگونگی رفتار پدر و مادر با یکدیگر و القای این بی اعتمادی به فرزندان، باعث بدبینی در افراد می شود.

میزان بدبینی زنان بیشتر از مردان است

این روان شناس اجتماعی در مورد شیوع بدبینی های معمولی و بدبینی هایی که منجر به اختلالات روانی مثل پارانوئید می شوند، افزود: میزان شیوع بدبینی های بیمارگون مثل پارانوئید در بین زنان و مردان با توجه به آمار موجود در کتاب های قدیمی در زنان بیشتر است. بیماری پارانوئید دارای زمینه های افسردگی است، افسردگی هم بیماری است که شیوع آن در بین زنان بیشتر است، به دلیل آن که زنان در نظام تربیتی شان و یا از سبک های مختلف دیگر برای زندگی استفاده می کنند. به طور کلی رفتارها، گله مندی ها و بدبینی های زنان بیشتر از مردان است.

مهارت گفت و گو کردن راه حلی برای حل تعارضات و بدبینی ها

فهیمه قبیتی در مورد راه حل های موجود در حل تعارضات و بدبینی های افراد گفت: بر اساس دیدگاه روان شناسی مثبت نگر که روی ویژگی های ارزشمند و رفتارهای توانمندسازی و توان افزایی کار می کند، بر اساس آن اعتماد افراد زیاد می شود و افراد از حقوق یکدیگر حمایت می کنند، بسیاری از مواقع خیانت ها و تهدیدات به دلیل نداشتن مهارت گفت و گوی افراد با یکدیگر رخ می دهد. گاهی اصلاً فرد در باورهایش نمی گنجد که چه راه حلی باید برای حل تعارض و بدگمانی اش داشته باشد و یا مهارت گفت و گو را بلد نیست و به تهدید کردن می پردازد، این در حالی است که تهدید کردن ریشه اش اضطراب است و طبعاً این موضع می تواند به اختلالات اضطرابی نیز منجر شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 647053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟