آژیر بلوغ زودرس برای کودکان، از 9 سالگی / والدین فضای مجازی را زیر ذره بین بگیرند

مریم نجابتیان، مدیرگروه روانشناسی وزارت ورزش و جوانان و سازمان ملی جوانان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره علائم بلوغ زودرس و تاثیرات گسترش فضای مجازی در این زودرسیدن به بلوغ در کودکان تاکید کرد: به دلیل تغییرات فرهنگی در تمام جوامع، با بلوغ زودرس روبرو هستند. دنیای ارتباطات و اطلاعات انبوهی که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می گیرد. نحوه رفتار و ارتباط والدین جلوی بچه هایشان نیز در بلوغ زودرس کودکان تاثیرگذار است.

بچه ها بچه ها را کنجکاو نکنند

وی افزود: خانواده باید بر اطلاعاتی که در اختیار بچه ها قرار می گیرد نظارت داشته باشد و اطلاعاتی متناسب با سن شان به آنها داده شود و بدانند که کودکان چه برنامه هایی از تلویزیون یا احیانا ماهواره تماشا می کنند. اگر گوشی به بچه ها می دهد نظارت داشته باشند که بچه ها در چه گروه هایی وارد می شوند. ضمن آن که باید حواسشان به رفتارهای خودشان هم باشد که چه صحبت هایی جلوی بچه ها می کنند. چرا که بچه ها دچار کنجکاوی می شوند.

علائم بلوغ زودرس در کودکان

مدیرگروه روانشناسی وزارت ورزش و جوانان و سازمان ملی جوانان تاکید کرد: کودکی که زودتر از سن خود به بلوغ جنسی رسیده است علائم خاص خود را دارد. بچه ها کنجکاوی هایشان زیاد است و سوالاتی می کنند. حتی گاهی رفتار پدر و مادر باعث می شود که بچه ها کنجکاو شوند، احتمال دارد که بچه هایشان را پشت در اتاق شان بکشاند. شاید که کودکانی که به شبکه ها و گروه های اینترنتی دسترسی دارند، در این زمینه سرچ می کند. این موارد نشاندهنده کنجکاوی های بچه هاست.

اقدامات والدین در مقابل بلوغ زودرس کودکان

مریم نجابتیان در پاسخ به این سوال که برای کاهش بلوغ زودرس کودکان چه اقدامی باید انجام شود؟ گفت: اگر مستقیما به کودکان بگوییم نباید سراغ این موضوعات بروید، اتفاقا کنجکاوی شان را به سمت این موضوع سوق می دهیم که فکر کنند؛ "حتما چیزی است که من نباید سراغ آن بروم." اگر مستقیم بگوییم این موضوعات ممنوع است بازخورد برعکسی می گیریم. اگر کنجکاوی بچه ها برانگیخته شد، بهتر است آنها را به سمت دیگری سوق دهیم که متناسب سن آنهاست. یکی از پیشنهادات خوب این است که آنها را به سمت ورزش سوق دهیم. ورزش به سلامت جسمی آنها کمک می کند و ورود کودکان به فضای رقابت ورزشی حواسش از آن مسئله پرت می شود و انگیزه های او به سمت رقابت جویی می رود.

وی به دوستان کودکان نیز اشاره کرده و افزود: سختگیری در تربیت بعضی از کودکان صورت نگرفته و خانواده ها راحت با برخی مسائل برخورد می کنند. به همین دلیل باید کودکانمان را مقداری کنترل کنیم که با چه کسانی رفت و آمد می کنند و حلقه دوستان شان چه کسانی هستند. والدین با احترام متقابل و محبت باید با کودکان رفتار کرد چرا که سختگیری کودکان را در ضد آموزش و اهداف پدر مادر قرار می دهد.س

تاثیر همسالان بر کودکان

مدیرگروه روانشناسی وزارت ورزش و جوانان و سازمان ملی جوانان گفت: تاثیر هم سن کودکان بسیار مهم و زیاد است. در هر مرحله رشدی کودکان موضوعی مورد توجه است. در سنین 2تا5 سالگی کودک بیشتر از پدر و مادر اطاعت می کند اما روانشناسان می گویند سنین 7 تا 9 سال دوره نه گفتن است. یعنی به پدر و مادر نه می گویند. در سنین 9 تا 14 سالگی بچه ها به سمت تعاملات اجتماعی گرایش دارند. آنها می خواهند که دوستانی پیدا کنند و از طرف گروه دوستان شان مورد قبول واقع شوند. ممکن است که دوستان از کودکان خواسته هایی داشته باشند که متناسب با فرهنگ و دیدگاه خانواده نباشد. بنابراین باید روی دوستی ها دقت کنیم و به صورت نامحسوس بدانیم که بچه ها با چه گروه هایی دوست هستند. نقش پذیری کودکان از گروه دوستان بسیار زیاد است.

بلوغ زودرس کودکان در فضای مجازی

وی با اشاره به فضای مجازی تاکید کرد: همه ما می دانیم که فضای مجازی تاثیر بسیاری دارد و رسانه ها می دانند کجا را نشانه بروند. دقیقا می دانند که یک جوان 18ساله، یک نوجوان 14 ساله و یک کودک 10 ساله چه نیازهایی دارد و برای آنها برنامه ریزی می کنند. اگر این برنامه ریزی متناسب با سن کودکان نباشد بر بلوغ زودرس آنها تاثیر به سزایی دارد.

مریم نجابتیان با بیان این که بلوغ زودرس ربطی به اختلالات روانی ندارد، گفت: هر مرحله از زندگی یکسری مسائلی خاص خود را دارد که وقتی این مسائل در جا و سن خود تجربه نشود، می گوییم بلوغ زودرس اتفاق افتاده است. مثلا در سنین 9 به بعد از جسمی دختر تغییراتی در جسم خود شاهد است و هورمون هایش شروع به فعالیت می کنند و به تدریج به بلوغ می رسد. اگر زیر سن 9سالگی این تغییرات صورت گیرد یعنی بلوغ زودرس رخ داده و قبل از آن که اندام های جسمی و هورمونهای یک دختر تغییر کند، کودک ممکن است به بلوغ زودرس دچار شود. قطعا این موضوع کودکان را از نظر روحی بهم می ریزد. مثل این است که کاری را بخواهیم انجام دهیم اما ابزار آن را در اختیار نداشته باشیم. کودکان در بلوغ زودرس از نظر ذهنی به حد بلوغ رسیده است اما هورمون هایشان ترشح نشده است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645740 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟