640 هزار افغانستانی در ایران باسواد شدند / 19 درصد ساکنان سیستان و بلوچستان بی سواد هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اما این سد شکسته شد و در سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی (ره) مشکل مردم را در مناطق محروم دید و دستور داد سازمانی برای آموزش سواد خواندن و نوشتن در مناطق محروم تاسیس شود. این سازمان "نهضت سوادآموزی" نام گرفت. از آن سال تاکنون چند درصد مردم ایران که از حداقل سواد محروم بودند، حالا سواد دارند؟

شاپور محمدزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، به این سوال پاسخ داده و با درود بر روح شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد: در سالگرد چهل و یکمین سازمان نهضت سوادآموزی قرار داریم. 7دی سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) این نهاد پا گرفته و تاسیس شد.

شاپور محمدزاده،رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت و گو با رکنا مطرح کرد،

آمار باسوادی ایران بیش از 96 درصد است

وی با تبریک روز "نهضت سوادآموزی" به همکاران خود، افزود: خوشبختانه در 4دهه گذشته نهضت سوادآموزی دستاوردهای خوبی به دست آورده است. براساس آخرین سرشماری سال55 در گروه سنی 10 تا 49 سال ملت ایران 48.8درصد باسواد بودند. در حقیقت 51.2 درصد از داشتن سواد محروم بودند. براساس آخرین سرشماری در سال 95 درصد باسوادی به 94.7درصد رسید. آمار با سوادی کشور در سال 99 به بیش از 96درصد رسیده است.

برقراری عدالت جنسیتی در سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به عدالت جنسیتی، گفت: در 4 دهه گذشته فعالیت خوبی داشتیم. 80درصد فعالیت نهضت سوادآموزی اختصاص به زنان و دختران در مناطق روستایی و عشایری دارد. ضمن آن که فاصله سواد بین زنان و مردان قبل از انقلاب 26.2 درصد بود، خوشبختانه براساس سرشماری آمار سال 95 این آمار به کمتر از 2.8درصد رسیده است. این در راستای عدالت جنسیتی، زنان ما باسواد شده و اختلاف بین آنها کم شده است. 55 درصد فعالیت نهضت سوادآموزی به روستاها اختصاص داشته و هنوز هم دارد. فاصله اختلاف سواد بین شهرنشینان و روستانشینان 38درصد بوده است و خوشبختانه این آمار به کمتر از 7درصد رسیده است.

تثبیت سواد در سوادآموزان ابتدایی

شاپور محمدزاده با بیان این که فعالیت های سوادآموزی را به دو دسته تقسیم کرده ایم. گفت: 50درصد فعالیت های نهضت سوادآموزی به بی سوادان اختصاص دارد و 50درصد آن نیز به تثبیت، تعمیق و تحکیم سواد اختصاص دارد تا آنها که باسواد شده اند از رجعت مجدد آنها به بی سوادی پیشگیری شود.

وی با بیان این که کشور را به 3 دسته تقسیم کرده ایم، افزود: استان هایی که میانگین باسوادی آنها بالاتر از میانگین کشوری براساس سرشماری سال 95 است. در استان هایی مانند اصفهان، تهران، مازندران، یزد، سمنان، گیلان و... بی سواد کمتر داریم و فعالیت ما بیشتر به تعمیق و تثبیت سواد اختصاص و فقط 20درصد به بی سوادان صرف اختصاص یافته است. در دوره اول باسوادی، افراد 400 تا 500 ساعت آموزش می بینند و ما از آنها آزمون می گیریم و پس از قبولی مدرکی معادل سوم ابتدایی به آنها می دهیم. اگر این افراد درس نخوانند، پس از مدتی سواد را فراموش می کنند به همین دلیل دوره های تحکیم را راه اندازی کردیم تا آموزش ها به آنها ارائه شود و سواد را از یاد نبرند. به همین دلیل رجعت به بی سوادی وجود ندارد.

اختلاف باسواد و بی سواد در کردستان

شاپور محمدزاده با اشاره به این دومین دسته بندی استان ها، تاکید کرد: فعالیت ما در استان هایی که باسوادی شان نزدیک به میانگین کشوری است، 50درصد برای بی سوادان صرف مختص می شود و 50درصد دیگر به تثبیت سواد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: آمار بی سوادی در برخی استان ها بیشتر است. این افراد معمولا از میانگین کشوری پایین تر بوده و بارزترین آن سیستان و بلوچستان است. براساس آخرین سرشماری در سال 95 نزدیک به 18-19درصد ساکنان سیستان و بلوچستان بی سواد هستند. با اختلاف بیشتر استان هایی مانند کرمان، آذربایجان غربی، کردستان و... سهم بیشتری در بی سوادی دارند. در استان کردستان نیز اختلاف زیادی بین باسوادی و بی سوادی وجود دارد. در این استان ها 70-80درصد فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی به افرادی اختصاص دارد که بی سواد صرف دارد. در استان هایی مانند کردستان، کرمان، آذربایجان غربی... سواد کمتر از میانگین کشوری است.

اختصاص 10درصد فعالیت های نهضت سوادآموزی به اتباع خارجی

شاپور محمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا در سیستان و بلوچستان و استان هایی مانند آن افراد بی شناسنامه نیز می توانند از خدمات نهضت سوادآموزی استفاده کنند؟ گفت: صرف نداشتن شناسنامه نمی توان آنها را از آموزش محروم کرد. در کنار این که مردم کشور را مورد آموزش قرار می دهیم، اتباع خارجی که 80 درصد آن افغانستانی ها هستند نیز از آموزش های ما استفاده می کنند. از ابتدا تاکنون 800هزار اتباع خارجی را مورد آموزش قرار دادیم. در حقیقت 680هزار افغانستانی توسط نهضت سوادآموزی باسواد شده اند. 10درصد فعالیت های نهضت سوادآموزی به اتباع خارجی اختصاص دارد.

افراد زیر10 سال نهضت سوادآموزی نمی روند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: طبق قانون نهضت سوادآموزی نمی تواند افراد زیر 10سال تحت پوشش آموزش قرار دهد. ما کسانی را مورد آموزش قرار می دهیم که شرایط آموزش های روزانه را از دست می دهد. البته سال 65 تا 79 نهضت سوادآموزی به کمک آموزش و پرورش آمد و حدود یک و نیم میلیون دانش آموزان را تحت پوشش قرار داد.

تهران بیش از 98درصد باسواد دارد

وی با اشاره به استان تهران گفت: در استان تهران به جهت گرانی مسکن و... به شهرستان های اطراف تهران کشیده می شوند و درصد باسوادی بین شهر تهران و استان تهران اختلاف فاحشی دارد. براساس سال 95 درصد باسوادی بالای 96درصد بوده است در حالی که میانگین کشوری 96.7 بوده است. شهر تهران بیشتر 98درصد باسواد دارد. اما در استان تهران چند درصد کمتر از شهر تهران است.

تامین هزینه های زندگی مهم تر از سوادآموزی

شاپور محمدزاده با اشاره به حاشیه نشینی اظهار کرد: آموزش دانش آموزان تقاضای مردم است اما در سوادآموزی کار ما عرضه محور است و ما باید سراغ بی سوادان برویم. در حاشیه شهرها اینقدر بحث مشکلات اقتصادی که خانواده ها فکر و ذکرشان به تامین هزینه های زندگی است، پس از آن به آموزش فرزندانشان فکر کنند و اگر وقتی ماند به خودشان اختصاص دهند. بنابراین حاشیه شهرها به جهت مشکلات اقتصادی درصد بی سوادی بیشتر است.

استخدام 24هزار نفر در آموزش و پرورش

وی با بیان این که آموزش یاران پس از 5 سال فعالیت در نهضت سوادآموزی به استخدام آموزش و پرورش در می آمدند، تاکید کرد: پس از سال 90 به موسسات واجد شرایط آموزشی سپرده شد. هر چند براساس مصوبه مجلس کسانی که تا قبل از سال 92 با ما همکاری می کردند، در چرخه استخدام آوردیم. در تیر 99 آزمونی برگزار شد که 24هزار نفر می توانستند در این آزمون شرکت کنند و بیش از 23هزار نفر در آن شرکت کردند. بیش از 17هزار نفر در این آزمون قبول شدند. برای افراد باقی مانده تا 23هزار نفر، مجلس قانونی در کمیسیون آموزش مطرح کرده است که این افراد از آزمون معاف شوند. اگر این طرح در مجلس تصویب نهایی شود کل 24هزار نفر استخدام خواهند شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 644487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟