شرایط اجباری شدن سواد در ایران چگونه است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بنا به اطلاع مرکز آمار در شهر تهران از حدود 10 میلیون نفر ساکن این شهر 5.1 درصد افراد بی سواد هستند. همچنین بیشترین آمار بی سوادی تهران مختص مناطق 19 (10.2 درصد) و 17 (10.4درصد) است. لازم به ذکر است کم ترین آمار بی سوادی هم در منطقه 3 تهران است که جزو مناطق مرفه تهران محسوب می شود.

بنابر آمار بیشترین تعداد آمار افراد بی سواد و کم سواد در نقاط محروم و مستضعف قرار گرفته اند. کارشناسان و برخی از مسئولین معتقدند رسیدگی به افراد بی سواد باید با توجه به شرایط، سن و سال و امکانات آن ها صورت گیرد. به عنوان مثال افراد بالای 60 سال چندان توان، انگیزه و اشتیاقی برای باسواد شدن ندارند و از طرفی با سواد شدن برای آن ها فایده ای هم در بر ندارد. بنابراین به نظر می رسد طرح های تشویقی برای افراد بالای 50 الی 60 سال و طرح های جدی تر و سخت گیرانه تر برای افراد کم سن تر مفید واقع خواهد شد.

مهرداد ویس کرمی

مهرداد ویس کرمی ، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس در مورد میزان بی سوادی در برخی مناطق کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: اکنون نهضت سواد آموزی در کشور، کارآمدی خود را از دست داده است و این موضوع کاملاً مسلم است. افرادی که بی سواد هستند نیز باید بر اساس سن و شرایط شان تقسیم بندی شوند، چرا که همه یکسان نیستند. مثلاً فردی که بالای 60 سال سن دارد، با توجه به این که سنی از آن گذشته است و شغل و شرایطش به گونه ای است که داشتن سواد برایش فایده ای ندارد، اینگونه نیست که اگر این فرد را باسواد کنیم تغییرات خاصی در زندگی فرد و اطرافیانش رخ دهد. با این حال عده ای از افراد بی سواد و کم سواد نیز جوانان و کودکانی هستند که بر حسب کمبود امکانات و ضعف در یکسری مسائل محیطی از فراگیری دروس و باسواد شدن محروم ماندند.

رسیدگی به بی سوادان بر حسب شرایط و موقعیت شان

ویس کرمی با اشاره بر اینکه افراد بی سواد را باید بر حسب شرایط و موقعیت شان مورد بررسی قرار داد، افزود: در سطح کلان نمی توان برای همه افراد نسخه ای یکسان پیچید، همچنین باید دانست که نمی شود برای افراد بالای 60 سال و بی سواد انرژی و برنامه ریزی آن چنانی انجام داد، اگر بتوانیم افراد بی سواد زیر 60 سال را پیدا کنیم و به این نتیجه برسیم که بهترین روش باسواد کردن آن ها کدام روش است، می توانیم تاثیرات خوبی در این زمینه داشته باشیم. لازم به ذکر است اکنون یکسری اقدامات سوری در این رابطه انجام می شود، بعضی اوقات دانش آموزی در خارج وجود ندارد، پرونده سازی می شود و متاسفانه در کشور این مشکلات ایجاد می شود و هزینه و بودجه ای هم برای این موضوع تعلق می گیرد، بنابراین باید در بودجه این حوزه بازنگری جدی شود، زیرا قسمت عمده ای از آن صرف مسائل بیهوده می شود.

لزوم ارائه برنامه های تشویقی به جای تنبیهی

نماینده خرم آباد در مجلس در مورد اقدامات مجلس و دولت در راستای رسیدگی به افراد بی سواد در مناطق محروم افزود: به نظر می رسد برای با سواد شدن و حمایت از افراد محرومی که بی سواد نیز هستند، باید طرح ها و برنامه هایی تشویقی ارائه شود. بنابراین باید تکالیفی از مردم خواسته شود تا در ازای باسواد شدن به یکسری خدمات دسترسی پیدا کنند. اکنون می توان با حمایت های تشویقی که از نظر معیشتی، معنوی و تقدیرگونه موجب تقویت افراد برای باسواد شدن می شود، استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای افراد بالای 50 سال همواره طرح های تشویقی اثرگذاری بیشتری دارد و اجرای برنامه های تنبیهی هیچ گاه اثر مفیدی به بار نیاورده است. اگرچه در سنین پایین می توانیم با یکسری سخت گیری ها و طرح های موثر نوجوانان، جوانان و افراد زیر 50 سال را به سمت باسواد شدن هدایت کرد.

مهرداد ویس کرمی با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در نهضت سوادآموزی تحصیل کرده اند، بعضاً تا مقطع دکتری پیش رفته اند، افزود: کسانی که در نهضت سواد آموزی تا مقطع دکتری هم جلو رفته اند و در جاهای خوب مشغول به کار و فعالیت شدند، شرایطی برایشان مهیا شده بود که بتوانند بدون دغدغه به ادامه تحصیل بپردازند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 642149 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟