5 درصد ساکنان تهران بی سواد هستند / افزایش آمار بی سوادی با شیوع کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بنا به اطلاع مرکز آمار در شهر تهران از حدود 10 میلیون نفر ساکن این شهر 5.1 درصد افراد بی سواد هستند.

همچنین بیشترین آمار بی سوادی در تهران مختص مناطق 19 (10.2 درصد) و 17 (10.4) است. لازم به ذکر است کم ترین آمار بی سوادی هم در منطقه 3 تهران است که جزو مناطق مرفه تهران محسوب می شود.

ساکنان بومی تهران کمتر بی سواد هستند

امیر طاهرخانی، عضو سابق کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص آمار بی سوادی در تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: این صحیح است که تهران به عنوان پایتخت کشور جمعیت زیادی را در خود جای داده است اما مطابق امکانات خود و جمعیتی که دارد به نظر می رسد نسبت به بعضی از شهرها و شهرستان های دیگر از امکانات کمتری برخوردار است، بهرحال تهران نماد ایران است چرا که همه مردم از نقاط مختلف کشور برای رفع مشکلات خود به آن رجوع می کنند. بنابراین جمعیتی زیاد از مناطق مختلف کشور و حتی خارج به تهران آمده و در آن جا ماندگار می شوند. باید توجه داشت که جمعیتی که در آمار میزان بی سوادی در تهران ثبت شده چندان مربوط به ساکنان بومی و قدیمی تهران نمی شود و بیشتر شامل مهاجرین و افرادی که از سایر نقاط کشور به آن جا مهاجرت کرده اند، می شود. موضوع بی سوادی را همچنین از این جنبه می توان بررسی کرد که چون مشکلات کاری و درگیری ها در تهران بیشتر است، بسیاری از افراد توان و فرصت رسیدگی به تحصیلات و مسائل فرهنگی را ندارند و این آمار که نزدیک به واقعیت هم هست کاملاً طبیعی به نظر می رسد.

مسئولیت آموزش و پرورش در رسیدگی به بی سوادی سنگین است

طاهرخانی با تاکید بر اینکه رسیدگی به مسائل آموزشی و سواد و تحصیلات افراد بر عهده آموزش و پرورش است، افزود: موضوع بی سوادی 5 درصدی جمعیت تهران، رسالت و مسئولیت آموزش و پرورش را دوچندان می کند و بایستی به لایه های زیرین اجتماع بیشتر توجه کند تا قشری که بازمانده از تحصیل هستند از آن بازنمانند. ضمن اینکه آمار مربوط به مناطق تهران که دارای بیشترین و کمترین بی سواد هستند نیز چندان نکته قابل تاملی نیست چرا که پراکندگی افراد در تهران زیاد است، بنابراین این موضوع در عصر حاضر که عصر تکنولوژی، پیشرفت و سرعت و... است دردناک است و زیبنده نیست که در پایتخت ایران چنین وضعی موجود باشد.

کرونا یکی از دلایل بی انگیزگی در ادامه تحصیل

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تاثیرات منفی بحران ها و حوادث غیرمترقبه مثل کرونا اشاره کرد و گفت: طبیعی است که با شیوع بیماری کرونا در کشور، جمعیت زیادی به سمت بی علاقگی نسبت به ادامه تحصیلات کشیده شدند و تحصیلات در این وضعیت در همه جای دنیا تا حدودی مورد بی توجهی قرار می گیرد، بنابراین به هر ترتیب ممکن باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

وضعیت به گونه ای است که فقط افراد مرفه به دنبال تحصیل می روند

امیر طاهرخانی درمورد علل کاهش انگیزه افراد به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر مثل کارشناسی ارشد و دکتری گفت: این موضوع به دلیل آن است که تحصیل در مقاطع بالاتر هزینه سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند و خروجی چندانی هم ندارد، به عبارتی فردی که فارغ التحصیل می شود، نمی تواند با مدرکی که گرفته از نظر معیشتی زندگی خود و خانواده اش را اداره کند، بنابراین اکنون کسانی به دنبال ادامه تحصیل می روند که از نظر رفاهی و اقتصادی تامین شده باشند و یا به دلیل ارتقای شغل و درآمد پس از مدت ها به فضای آموزشی و تحصیلی باز می گردند. این صحیح است که نباید به تحصیلات و باسواد شدن به هدف درآمد و پیدا کردن شغل نگاه کنیم اما ارتباط بسیار تنگاتنگی در این حوزه ها وجود دارد، زمانی که مشکلات و دغدغه های جامعه به سمت مسائل مالی و معیشتی برگردد، گرایش به سمت تحصیلات عالیه فروکش خواهد کرد یا در اهمیت بعدی افراد قرار می گیرد، پس نتیجه این وضع آن است که تعداد زیادی از صندلی های دانشگاه ها مثل اکنون خالی می ماند، ضمناً باید در نظر داشت که پیشرفت جامعه از جوانب مختلف پیگیری می شود، این گونه نیست که با حل مشکلات اقتصادی یا معضل بی سوادی و کم سوادی، پیشرفت در جامعه حاصل شود، باید در ابعادی گسترده و همه جانبه به این حوزه توجه شود.

اموال مجلس را بذل و بخشش نکنید!

 

دولت برای جلوگیری از افزایش بی سوادی وارد میدان شود

در این راستا علیرضا سلیمی نماینده مجلس که سابقه حضور در کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده دارد به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در مورد آمار بی سوادی به چند نکته باید اشاره کرد ، اول اینکه در پوشش تحصیلی در چند حوزه باید تغییراتی را ایجاد کنیم که همه این تغییرات بر می گردد به تغییرات کلان و تصمیمات کلان دولتی، اکنون در بسیاری از حوزه ها دچار مشکلات مالی هستیم که طبعاً بحث آموزش و سواد آموزی هم از آن مستثنا نیست. با این حال می دانیم که مدیریت این موضوع بر عهده دولت است و همه ارگان ها باید به بهترین وجه به مسئولیت خود عمل کنند، همچنین در بحث بی سوادی باید به موضوع فقر فرهنگی نیز اشاره کنیم چرا که ارگان های فرهنگی هم در این حوزه کم کاری کرده اند. بهرحال برای ریشه کن کردن این موضوع و جلوگیری از افزایش آمار مربوط به بی سوادی نیازمند اقدامی جدی و جهادی توسط دولت هستیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 640400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟