یک و نیم میلیون زن در تهران مرد خانه هستند / منطقه 7 و 22 پایتخت دارای بیشترین سرپرست زن

زنان سرپرست خانوار سهم یک ششمی خانوار را به خود اختصاص داده اند و از هر 6 خانواده یک زن سرپرست خانوار است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گزارش مرکز آمار ایران در سرشماری‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٥ از مجموع دو میلیون و ٩٠٣ هزار و ٤٣٥ خانوار معمولی ساکن در شهر تهران، دو میلیون و ٤٤٥ هزار و ١٦ خانوار (۸۴.۲ درصد) دارای سرپرست مرد و ٤٥٨ هزار و ٤١٩ خانوار (١٥.٨ درصد) دارای سرپرست زن بوده‌اند. بیشترین نسبت خانوارهای دارای سرپرست زن در منطقه هفت (٢٢.٣ درصد) و کمترین نسبت این نوع از خانوارها در مناطق ١٩ و ٢٢ تهران (۱۰ درصد) مشاهده شده ودر مقایسه با سال ١٣٩٠، فراوانی نسبی خانوارهای دارای سرپرست زن در شهر تهران اندکی افزایش یافته و با ٠.٤ درصد افزایش از ١٥.٤ درصد به ١٥.٨ درصد رسیده است.

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران و فعال حوزه زنان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: از هر 6خانوار یک نفر توسط زن اداره می شود. این آمار نشان می دهد که یک ششم شاغلان را زنان تشکیل می دهد. زنان در حوزه تامین درآمد و هزینه های خانواده فعال هستند. این نشان دهنده گستردگی سطح مشارکت زنان در اقتصاد است.

اجاره بهای ارزان در منطقه 7

وی با اشاره به پراکندگی زنان در سطح شهر تهران، افزود: معقوله توزیع نسبی در سطح زندگی زنان صورت گرفته است. منطقه 7 متوسط نشین بوده و در مرکز شهر قرار گرفته و به مراکز شغلی نزدیک تر است. برخی از محلات منطقه 7 بافت فرسوده بوده و قیمت هزینه زندگی در این بافت ارزان تر است. این منطقه نیمه قدیمی دارد و تمام منطقه 7 بافت نوساز نیست. نیمی از این منطقه بافت قدیمی و اجاره بهای مسکن ارزان تر است. اجاره بها بیشتر هزینه های خانوار را به خود اختصاص می دهد. از نظر امنیت نیز این منطقه برای زنان سرپرست خانوار بهتر است چرا که آنها در ساعت های مختلف فعالیت دارند و تک نفره زندگی می کنند.

زهرا نژاد بهرام / عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی گفت: دسترسی به اتوبوس، مترو و BRT وجود دارد بنابراین مورد استقبال زنان است. حضور زنان در مناطق مرکزی شهر تهران پراکنده است. زنانی که تنها زندگی و هزینه های خود را تامین می کنند، ترجیح می دهند کمتر از سوی افکار عمومی اطراف خود مورد سوال قرار گیرند. سوال هایی مانند تنهایی؟ مطلقه ای؟ شوهرت فوت کرده؟ دختر مجردی؟ و... در منطقه 7 در مورد این موضوع هم شرایط بهتری دارد. مناطق بالای شهر گرانقیمت هستند و تامین هزینه های آن سخت است. مناطق 7 و 8 قیمت اجاره بها و حمل و نقل ارزان تر است.

نژاد بهرام با اشاره به علت سکونت زنان مطلقه در منطقه 22 اظهار کرد: زنان منطقه 22 کمتر مورد سوال قرار می گیرند.

تمام زنان تنها مطلقه نیستند

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: من فکر می کنم زنان و دختران به این سمت حرکت کرده اند که روی پای خود بایستند و هزینه های خود را تامین کنند. به همین دلیل روی پای خود می ایستند. زنان سرپرست خانوار فقط زنی نیست که شوهرش فوت کرده یا مطلقه است. بسیاری از دختران و زنان هستند که به تنهایی زندگی کرده و هزینه های زندگی را تامین می کند. البته زنانی که شوهر یا پدرش بیمار یا معتاد دارند و شاغل هستند تا منابع زندگی را تامین کنند. به همین دلیل است که باید یکبار دیگر معنای زنان سرپرست خانوار را تعریف کنیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 640143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟