رفتگران پیر نماد کامل بی عدالتی بیمه هستند / ظلم آشکار با قراردادهای سفید امضا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تورم روزانه اقلام اساسی و میزان پایه حقوق و دستمزد کارگران را هر روز یک پله فقیرتر می کند. با اجاره خانه ها و تورم حالا این کارگران هستند که برای زنده ماندن تلاش می کنند و ارتقا کیفیت زندگی به شوخی یا حسرتی دست نیافتنی برایشان تبدیل شده است. محسن باقری، فعال کارگری و نائب رئیس کانون کارگری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: افرادی که از شهرستان ها برای دستیابی به شغل به تهران می آیند در مشاغل پست و ساده به کار و حقوق شان نادیده گرفته می شود

بنیان های اشتغال از بین رفته است

وی در تشریح مشاغل ساده و پست افزود: در حال حاضر مشاغلی هستند که کارگران ایرانی به سختی به آن می پردازند. این مشاغل مانند حفاری ها، کارگزاری لوله های فاضلاب، حمل و نقل زباله، فضاهای سبز و... است که این روزها می بینیم افرادی که از شهرستان ها به تهران می آیند در فعالیت می کنند و عموما بنیان های اشتغال از بین رفته و بحث حداقل های قانون کار (بیمه اجتماعی، حداقل مزد و ساعت کار) اعمال نمی شود و استثمار می شوند. آنها کار اجباری می کنند برای گذران معیشت خود مجبور هستند به این شغل ها تن دهند.

قراردادهای سفید امضای کارگران

نائب رئیس کانون کارگری تهران با بیان این که در عقد قرارداد نیز حاکمیت اراده کارگران وجود ندارد، گفت: کارگران مجبورند با قراردادهای سفید امضا یا حتی بدون قرارداد در مشاغل سخت مشغول به کار شوند. در این شرایط است که با بروز حادثه برای کارگران کارفرما می تواند شانه خالی کند و احراز رابطه کارگری و کارفرمایی بسیار مشکل است. زمان دادرسی برای رسیدگی به احراز رابطه کارگری طولانی می شود که دردی از کارگر دوا نمی کند. طبق قانون اگر فردی حتی یک روز در جایی مشغول به کار شود باید بیمه او رد شود و اگر حادثه ای رخ دهد تحت حمایت تامین اجتماعی قرار می گیرد. اما اثبات این که کارگر شاغل بوده؟ و حین کار حادثه رخ داده است؟ بسیار سخت است. اگر کارفرمایی مجبور شد قرارداد سفید امضا را ارائه کند می تواند همان تاریخ همان روز را بزند. ضمن آن که کارفرما می تواند با نوشتن تاریخ در این قرارداد سفید امضا پایان کار کارگر را اعلام کرده و او را اخراج کند.

این فعال کارگری با اشاره به حمایت دولت از بیکاران در دوره شیوع کووید-19 تاکید کرد: سه ماه اول شیوع کرونا (اسفند، فروردین و اردیبهشت) تعدادی برابر با 900هزار نفر نتوانستند از مزایای حمایتی ناشی از کرونا استفاده کنند. چون قرارداد نداشتند یا قراردادشان ثبت نشده است.

93درصد قراردادهای کارگران موقت است 

محسن باقری در تشریح بیمه کارگران تاکید کرد: بیش از 93درصد از کارگران دارای قراردادهای موقت هستند. درصد بسیاری هم فاقد قرارداد هستند. وقتی ایستگاه های مترو و اتوبوس را بررسی کنیم متوجه می شویم که از حاشیه شهرها تعداد بسیار زیادی به تهران می آیند. بنابراین حجم بسیار بالایی از نیروی کار تهران را حاشیه نشین تشکیل می دهند. ساکنان حاشیه نیز فاقد قرارداد هستند.علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 96 که اکنون سخنگوی دولت است اعلام کرد: میلیون ها کارگر در کارگاه های زیرزمینی مشغول به کار هستند. این آمار دولتی است.

محسن باقری نائب رئیس کانون کارگری

قانون قرارداد کارگری 30 سال مغفول مانده است

وی در پاسخ به این سوال که از سال 96 تاکنون برای احقاق حق میلیون ها کارگر که در کارگاه های زیرزمینی مشغول هستند چه اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: این موضوع فقط خبر رسانی شد و از سوی دیگر به اعتقاد گروه های کارگری باید آیین نامه انعقاد قرارداد در کارگاه های با ماهیت مستمر و غیرمستمر ابلاغ شود. سال 69 قانون نوشته شد اما دولت ها هیچگونه اقدامی برای ابلاغ آیین نامه آن نکرده اند. در حقیقت رای را دیوان عدالت اداری صادر کرد که در کارگاه هایی که حمایت مستمر داشتند انعقاد قراردادهای موقت را مجاز دانست. از همان سال ها بنیان های اشتغال از بین رفت.

حقوق کارگران باید از حسن انجام کار پرداخت شود

این فعال حقوق کارگری با اشاره به این که وجود پیمانکاری ها باعث سوءاستفاده از کارگرها می شود، افزود: اکثر کارگرانی که از شهرستان ها می آیند و در زاغه ها زندگی می کنند، در پیمانکاری ها کار می کنند. پیمانکاران نیز با سازمان ها و نهادها قرارداد می بندد اما حقوق کارگران را نمی پردازد و کارگر نیز نمی توانند حقوق خود را از جایی مطالبه کنند. قانون می گوید از محل حسن انجام خدمت باید حقوق کارگران پرداخت شود، بعد پیمانکار بتواند مفاصا حساب بگیرد. اما این موضوع اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال شهرداری ها تن به این موضوعات نمی دهند و پیمانکار حق و حقوق کارگران را می خورد و کسی نیست که به آنها رسیدگی کند. شکایات زیادی انجام می شود اما هیچ کدام از این هیئت ها اقدام به صدور رای علیه کارفرما مبنی بر استفاده از حسن انجام خدمت نمی کنند. کارگران محروم از حمایت های اولیه و قانونی هستند.

برای یک روز کار هم باید بیمه رد شود

محسن باقری در پاسخ به این سوال که قراردادهای موقت بیمه دارد؟ تاکید کرد: طبق قانون تامین کار حتی اگر کارگر یک روز در جایی فعال باشد کارفرما موظف است بیمه او را بپردازد. اما این اتفاق رخ نمی دهد. گواه مطلب ما هم افراد سالمندی 60-70 ساله است که مشغول جاروکردن گوشه و کنار خیابان یا رسیدگی به فضای سبز شهر هستند. نشان می دهد که سال های سال کار کرده اند اما بیمه برایشان رد نشده است. درخواست مشخص جامعه کارگری از دولت و مجلس حذف پیمانکاری ها از بازار کار است تا کارگران به حق واقعی خودشان برسند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639645 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟