کسب درآمد پرسود از بیغوله نشینی فقرا / تخریب ویلاها از دماوند تا شهرری + فیلم
حجم ویدیو: 48.79M | مدت زمان ویدیو: 00:07:40

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، ساخت و سازهایی که گاهی به بیغوله تبدیل می شود و گاهی به ویلاهای آنچنانی که نه سر دارد و نه ته. یکی از سر شکم سیری به جان کوه ها و رودخانه ها می افتد تا به محض بیدار شدن چشمش به منظره ای بی نظیر بیفتد و هوای خوب استنثشاق کند و آن دیگری دنبال یک اتاق است که سرپناه خود و خانواده اش باشد.

اطراف پایتخت تبدیل شده اند به خانه اوقات فراغت پولدارهای تهران و آنجاهایی که به چشمشان حقیر است می شود بیغوله برای بی پناهان. اما به گفته برخی از مسئولان محلی، مصونیت هایی برای برخی از این ساخت و سازهای عجیب و غریب وجود دارد. آیا مراودات سیاسی پشت پرده این ساخت و سازها خفته است؟

الهام فخاری، رئیس شورای استان تهران در گفتگو خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داد و چنین گفت:  این مشکلات در گذشته هم وجود داشته اما طی چند سال اخیر و به ویژه با تاکید دستگاه قضایی و اجرایی، فرمانداری ها و استانداری با در نظر گرفتن پیامدها و ملاحظات اجتماعی پیگیر تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است. سعی شده کسی در حاشیه امن قرار نگیرد. آنچه در اخبار و فضای مجازی منتشر نمی شود ،  نمونه هایی از تخریب ویلاهای غیرمجاز است نه همه تخریب ها.

بحث سیاسی پشت تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز نیست

وی افزود: باید فکری برای جلوگیری از ساخت وسازها کرد زیرا ساخت و ساز های غیرمجاز از تخریب ها بیشتر است .دستگاه های مختلف باید پیشگیرانه عمل کند چرا که تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز نوعی اتلاف منابع ملی است. فکر می کنم بحث سیاسی پشت این موضوع نیست. سرعت مسائل بیشتر از اقدامات پیشگیرانه و تخریبی است، وگرنه دستور تخریبی توسط فرمانداران دنبال می شود.

سخت شدن ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز در مواجهه با تعارضات قانونی

رئیس شورای استان تهران در پاسخ به این سوال که شاهد هستیم همچنان  یکسری از ساخت و سازهای غیرمجاز انجام می شود. شهرداری ها چرا اقدام پیشگیرانه با توجه به تاکید بر جلوگیری از این ساخت ها ، صورت نمی دهند؟ گفت: تعارض هایی بین حقوق ملک شخصی وجود دارد. ورود به ملک اجازه قضایی نیاز دارد و در این پروسه مسئله روان تر شود. البته مجتمع قضایی فعالانه عمل کرده اند. سعی کردیم در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز بحث ملک کوچک و بزرگ، کم تر برخوردار و برخوردار مطرح نباشد. عملیات تخریب برخی از ساخت و سازهای غیرمجاز از دماوند تا شهرستان ری صورت گرفته است. تلاش بر این است که پیامدهای اجتماعی تخریب ها برای افراد کم برخوردارند به حداقل برسد و بحث حمایتی داشته باشد اما کاری خلاف قانون انجام نشود.

پشت پرده بیغوله نشینی اطراف تهران

چندی پیش رکنا از شهرک امام خمینی (ره) نزدیک به پردیس گزارشی  تهیه کرد. این شهرک نه آب دارد، نه گاز، نه حتی یک مخزن زباله. خانه های یک روزه ای در این شهرک ساخته شده که با یک زلزله دو، سه ریشتری فرو می ریزند. این شهرک در املاک متعلق به بنیاد مستضعفان بنا شده است و مدیریت شهری درباره این موضوع اعلام کرد که بنیاد مستضعفان پای میز مذاکره ساماندهی نزدیک به 300-400 خانواری که در این شهرک زندگی نشسته است.

رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینی تکلیف ملی و اجتماعی است

الهام فخاری درباره این بیغوله نشینی های اطراف تهران و ساماندهی آنان  به خبرنگار رکنا گفت: زندگی این افراد نیز مصداق حاشیه نشینی است، مالک بنیاد باشد یا خصوصی مداخله در ملک غیر انجام داده اند و سکونت غیرمجاز دارند. رسیدگی به این که بخشی از قشر ضعیف که به حاشیه نشینی روی آورده اند تکلیف ملی و اجتماعی است.

وی تاکید کرد : اما در مسیر برررسی ها در حوزه حاشیه نشینی با این معضل مواجه شدیم که تنها معضل ایران نیست و در اکثر کشورهای  دنیا چنین گروه هایی وجود دارند. گروه هایی که سود زندگیشان در زاغه نشینی و بیغوله نشینی جمعی فقیر است.آنها گروه های ضعیف جامعه  را به  سمت زاغه نشینی هل می دهند. این حتی از نظر پدافند غیرعامل نیز مشکل است و باید تکلیف محل مسکونی، خدمات عمومی، شناسنامه دار و هویت دار بودن آن مشخص باشد. شکل گیری بیغوله ها در پیرامون کلانشهرها در سراسر دنیا از جمله مسائلی است که در اجلاس متروپلیس مطرح می شود.

مروج زاغه نشینی برای ارتزاق برخی

وی در خصوص این گروه های سودجود اینگونه توضیح داد : بیغوله نشینی  پیامد اجتماعی دارد. حلقه هایی وجود دارد که مهاجر نابرخوردار و کمتر برخوردار را به سمت زاغه نشینی  سوق می دهند. البته در جلسات هماهنگی این موضوعات مطرح می شود و بنیاد مستضعفان باید مدیریت بهتری بر اراضی خود داشته باشد. طرح در دست بررسی است تا با همراهی مجمع خیرین این مناطق را ساماندهی کنیم.  البته  حلقه و لایه های مروج و یا ارتزاق کننده این زاغه نشین ها به حتم در برابر این طرح و ساماندهی این افراد ،مقاومت می کنند.

الهام فخاری در پاسخ به این سوال که چه ارتزاقی از زاغه نشینی می شود؟ گفت: این گروه های سودجو، از حاشیه نشین ها به عنوان کارگرها استفاده می کنند و حقوق کامل کارگر را به آنها نمی دهند و از این قشر ضعیف سوءاستفاده کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟