واکسن کرونای انگلیسی به ایران می رسد

به گزارش رکنا ، مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد کرونا با بیان این مطلب، اظهار داشت: به منظور تامین واکسن کرونا از شرکت های مطرح در خارج از کشور، برنامه هایی در نظر داریم. اگر موانعی که آمریکا ایجاد کرده است، بتواند مرتفع شو د به نظر نمی رسد مشکلی برای تامین واکسن از خارج داشته باشیم.

وی درباره تصمیمات نهایی وزارت بهداشت برای تامین واکسن آکسفورد- آسترازنکا، اظهار کرد: نشست مشترکی با مدیران ارشد شرکت آسترازنکا داشتیم که در پی آن روز گذشته تصمیماتی مبنی بر تهیه این واکسن گرفته و در تماس با این شرکت اعلام شد که جهت اقدام برای تهیه واکسن و انجام کارهای مقدماتی آن به سرعت پروپوزال خود را ارائه دهند.

رییس کمیته علمی ستاد کرونا در ادامه گفت: سازمان غذا و دارو دو نوبت به صورت رسمی اعلام کرده هر شرکتی از جمله آسترازنکا که قادر به تأمین واکسن کرونا باشد آمادگی خود را اعلام کند و تولید واکسن فقط منحصر به شرکت خاصی نیست. درحال حاضر هر شرکتی که توانایی تامین واکسن کرونا را داشته باشد می تواند در سامانه سازمان غذا و دارو آمادگی خود را اعلام کند و در نهایت شرکتی که بهترین، موثرترین و ارزان ترین واکسن را ارائه دهد، برگزیده خواهد شد.

وی با اشاره به حمایت ستاد توسعه زیست فناوری از شرکت های تولیدکننده داخلی واکسن، بیان کرد: فعالیت شرکت های تولیدکننده داخلی در زمینه تولید واکسن تاکنون به خوبی پیش رفته است ضمن آنکه مجلس و دولت نیز مصمم هستند تا حمایت های لازم را انجام دهند. همچنین میان معاونین، معاونت علمی، صندوق نوآوری شکوفایی هماهنگی بسیار خوبی وجود دارد تا شرکت های تولیدکننده داخلی واکسن را تا مرحله تزریق واکسن به انسان به ثمر برسانند.

رییس کمیته علمی ستاد کرونا همچنین افزود: چندین مصوبه در کمیته ملی واکسن برای حمایت از تولید داخل وجود دارد و خوشبختانه جهت تامین واکسن تولید داخل نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

وی درباره گفته برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تلاش در جهت ممنوعیت واردات واکسن خارجی تصریح کرد: منظور این نماینده شاید این بوده است که به دلیل حمایت از تولید داخل، کاری می کنیم که واکسن به صورت حداقلی وارد شود. اگر به صورت اورژانسی نیاز باشد که وارد شود که از گذشته برای آن سازوکاری تمهید شده است به همین دلیل هیچ فردی مخالف نیست؛ بعید می دانم این نماینده مجلس نیز برای تامین موارد اورژانسی در کشور چنین صحبتی کرده باشند بلکه صخبت وی این بود که در مقابل خارج از داخلی ها حمایت می کنیم.

قانعی در واکنش به اظهارات و رشته توئیت های سخنگوی کمیسیون بهداشت درباره واکسن معاهده کووکس و کاهش ۱۵ درصدی جمعیت جهان با واکسن کرونا، گفت: اگر این الزام وجود داشت که هر فردی برای اظهارات و ادعاهای خود مستنداتی نیز ارائه کند تقریبا بخش عمده ای از مشکلات حل می شد. پیشنهاد من این است افراد مدعی، مستندات مربوط به این اظهارات را ارائه دهند. مخالفت با واکسن سابقه ای دیرینه دارد و گروه های مخالف واکسن در ایران و کشورهای دیگر نیز حضور دارند؛ این گروه از گذشته بوده و درحال حاضر هم هستند و در آینده نیز خواهند بود.

مصطفی قانعی

رییس کمیته علمی ستاد کرونا در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که بشریت را از مرگ های بسیاری نجات داد، آنتی بیوتیک و واکسن بود این دو عامل از مرگ تعداد زیادی از مردم پیشگیری کرد. زمانی که ما می گوییم سرخک و فلج اطفال دیگر در جامعه وجود ندارد، نشان از یک موفقیت است. درحال حاضر یک نمونه از بیماری دیفتری در کشور مشاهده نمی شود که به طور نمونه یک دانشجوی پزشکی بخواهد با آن آشنا شود و این خود یک موفقیت به شمار می رود، من در دوران فوق تخصصی ریه ام، یک مورد سیاه سرفه هم ندیده ام که همه این موارد، مدیون وجود واکسن است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از واکسن های موجود در ایران، وارداتی هستند، بیان کرد: واکسن پنتاوالان که به کودکان تزریق می کنیم، وارداتی است. اگر نهاد یا دستگاهی بخواهد در مقابل واکسن و واردات آن شیوه ای اتخاذ کند، حتما باید به نهاد متولی اعلام کند ضمن آنکه نهاد متولی این کار، وزارت بهداشت است و این وزارتخانه در سازمان غذا و دارو موظف است سلامت دارو را ارزیابی کند. تا زمانی هم که از سالم بودن آن نیز اطمینان حاصل نکند اجازه تزریق آن را برای مردم صادر نمی کند؛ این امر سازوکار و روش دارد، لذا لازم است فردی که در این زمینه صحبت می کند با اطلاع از سازوکارهای کشوری صحبت کند.

قانعی همچنین افزود: اگر بخواهیم سندی در جهت کارآمدی واکسن در پیشگیری و ریشه کنی بیماری ها ارائه بدهیم این است که بگوییم که اولویت واکسیناسیون سازندگان واکسن در هر کشوری با مردم خود آن کشور است پس باید در اینگونه استدلالات شک کرد. چطور ممکن است کشوری بخواهد، مردم خود را هم از بین ببرد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟