آخرین خبر از واکسن ایرانی کرونا

به گزارش رکنا ، در شرایطی که از ماه‌های گذشته ۱۲ شرکت دانش بنیان ایرانی ‌ کار برروی واکسن کرونا را آغاز کرده بودند، از میان آنها چهار شرکت توانستند مراحل ساخت واکسن را با موفقیت‌ طی کنند، حالا به گفته سعید نمکی یکی از آن شرکت‌های ایرانی مجوز تست واکسن کرونا را بر روی انسان را از سازمانی جهانی بهداشت (who) دریافت کرده است. البته وزیر‌بهداشت از خرید واکسن کرونا نیز برای ۲۱ میلیون نفر در آینده نزدیک خبر داد. اما همان‌طور که کارشناسان به این موضوع اذعان دارند که تا پایان سال ۹۹ نباید روی این واکسن حسابی باز کرد. این روزها و با گذشت شش روز از اعمال محدودیتهای صنفی در پایتخت و ۱۵۹ شهر دیگر مسئولان وزارت بهداشت از کاهش هجوم مردم بیمار پایتخت به بیمارستانها خبر می‌دهند و براین باورند که این محدودیت‌ها تا حدودی موثر بوده، هر چند که کارشناسان و معاونان وزیر بهداشت اعلام کردهاند که باید ۱۴ روز بگذرد تا بتوان نتایج این محدودیت‌ها را مشاهده کرد.

البته آمار رسمی روزانه‌ که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود، نشان نمی‌دهد که آمار کاهش چندانی داشته باشد. طبق آمار چند روز گذشته از سه‌شنبه (چهارم آذر) تا چهارشنبه (پنجم آذر) ۱۳ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۷۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۴۶۹ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید. ۵۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در عین حال، دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران گفته: «خوشبختانه روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها طی چند روز اخیر افزایشی نداشته است.» در آماری که او براساس آمار کل مراجعین سرپایی به بخش‌های درمانی (یعنی مراجعین به درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و اورژانس‌های تهران) ارائه داده، میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در تهران، دو درصد است. اما رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نظر دیگری دارد و در طرف مقابل گفته است: «تعطیلی و محدودیت‌ها هنوز تغییر خیلی شگرفی در میزان مبتلایان و جان‌باختگان ایجاد نکرده و روز سه‌شنبه ۹۲ نفر در شهر تهران جان باختند.» زمانی‌که آمار علیرضا زالی را در کنار آمار روزگذشته سخنگوی وزارت بهداشت قرار می‌دهیم که گفته بود «۴۶۹ نفر» در کل کشور قربانی شیوع کرونا شدند، ۳۷۷ نفر در روز سه شنبه در ۳۰ استان دیگر جان باخته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که در استان‌های دیگر به‌طور میانگین ۱۲.۵ نفر در یک روز فوت کرده‌اند و در استان‌هایی با وضعیت زرد نارنجی (هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان) به طور میانگین شش نفر، که این موضوع از وخامت شرایط پایتخت در شیوع کرونا حکایت دارد.

پرسه بمب‌های متحرک در شهر

اما نکته قابل تامل در صحبت‌های رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در رابطه با پرسه بیماران مبتلا به کرونا در شهر تهران است، زالی توصیف ترسناکی از تردد بیماران در شهر دارد و گفته است: «شمار زیادی از مبتلایان به کرونا به مناطق مرکزی و دیگر نقاط شهر تهران سفر کرده‌اند» و برای این ادعا مثالی نیز ذکر کرده است:«روز ‌سه‌شنبه ۱۵۱ نفر از مبتلایانی که تست‌ PCR مثبت شده بود به فرودگاه مراجعه کرده و قصد سفر داشتند که بازگردانده شدند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در طول سه روز اخیر میزان شکستن قرنطینه توسط افراد دارای آزمایش PCR مثبت ادامه دارد و این افراد در ترددها به خصوص ترددهای درون شهری و مناطق مرکزی شهر نقض قرنطینه کرده‌اند و این آمار عدد قابل توجهی است.» سخنگوی دولت نیز روز گذشته این ادعای ترسناک را تایید کرد و گفت: «بیش از ۲۰ درصد از مبتلایان محدودیت‌ها را رعایت نکرده و در قرنطینه نماندند. به گفته ربیعی، «ظرف چند روز گذشته ممنوعیت سفر برای هزار و ۶۰۰ مورد اعمال شده است.» ستاد ملی مقابله با کرونا، از هفته پیش اعلام کرده بود که همه مسافران هواپیما و قطار بین شهری با بانک اطلاعاتی مبتلایان به کرونا تطبیق داده می‌شوند و از جابه‌جایی مبتلایان جلوگیری می‌شود.

تهیه ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا

در حالی که بسیاری از جمعیت دنیا و کشور ما در انتظار واکسن کرونا هستند، روز گذشته وزیر بهداشت برای این افراد خبرهای خوبی را ارائه کرد، به گفته سعید نمکی «به‌زودی ایران، ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌ کشور خریداری می‌کند.» این گفته وزیر بهداشت نشان می‌دهد واکسن کووید-۱۹ باید در دو مرتبه تزریق شود، اما پیش‌تر کارشناسان دیگر گفته بودند کهاین واکسن‌ها چهاردوزه است و باید به هر فرد چهار مرتبه تزریق شود. طبق ادعای بالاترین مسئول وزارت بهداشت ایران از سه طریق در حال خرید واکسن کرونا است، نخست از مجموعه «کووکس سازمان بهداشت جهانی» ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا می‌گیرد که این میزان حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد، همچنین حدود ۵.۵ میلیون دوز را در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب‌نام دنیا تامین می‌کند. به گفته نمکی: «حدود ۲۰ میلیون دوز را از کمپانی دیگری در دنیا داریم می‌خریم و نهایتا ما بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینیم. البته واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.» او همچنین به آخرین وضعیت واکسن ایرانی نیز اشاره‌ای داشت و خاطرنشان کرد: «یکی از واکسن‌های ایران اجازه تست روی انسان را گرفت و از هفته آینده کار روی انسان را بعد از گذراندن تست‌های حیوانی آغاز خواهیم کرد و امیدوارم مژده ساخت واکسن کرونا را در کشور تا چند ماه دیگر به عنوان یکی از پیشتازان واکس سازی جهان به استحضار مردم برسانیم. وزیر بهداشت همچنین از ایجاد صف و تجمع برای خرید مرغ دولتی انتقاد کرد و گفت: توزیع مرغ در بازارهای روز و تره‌بار بود که انبوهی از مردم آنجا جمع شده بودند و تمام ریتم ما بهم ریخت که آقای رئیس جمهور به دو وزیر جهاد کشاورزی و صمت دستور اکید دادند که این مورد را هم در اسرع وقت ساماندهی کنند تا دیگر شاهد چنین تراکمی نباشیم.

کاهش ساعات کارمندان دولت

محدودیت‌های کرونایی اول آذر ماه علاوه بر اصناف در اداره‌ها نیز در حال اجراست و در حال حاضر کارکنان اداره‌های دولتی با یک سوم نیرو فعال هستند این در حالیست که بر اساس مشاهدات میدانی، وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس و حتی خیابان‌ها تا قبل از ساعت ۲۱ چندان خلوت نشده است. موضوعی که به نظر می‌رسد منجر به احتمال کاهش حضور حداکثری کارمندان شود. بر اساس اعلام استانداری تهران، تاکنون ۱۵ درصد کارمندان دولت در استان تهران مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. با این اوصاف به دستور رئیس جمهور باید به حضور کارمندان غیرضروری از یک‌سوم کمتر شود. دکتر روحانی به شلوغی در وسایل حمل و نقل عمومی اشاره و این موضوع را نقطه ضعف محدودیت‌های کرونایی خواند. او در ادامه گفت: دستور داده شد به همه وزرا که از شنبه هفته آینده یک‌سوم کارمندان اگر حضور آنها ضرورت ندارد، هرچه می‌‍شود کمتر شود.»

ابلاغیه مهم برای کارمندان

قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، در اطلاعیه شماره ۳ خود اعلام کرد:‌ بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا و به منظور کاهش تردد کارکنان و شهروندان در طول دوره اجرای محدودیت‌ها، به جز مراکز درمانی، انتظامی و اضطراری، فعالیت تمامی ادارات و دوایر رسمی و اجرائی در صف و ستاد، باید به‌گونه‌ای سامان یابد که با تقویت ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک و ضمن عدم بروز خلل و وقفه در ارائه خدمات ضروری به مردم، متناسب با وضعیت هشدار اعلام شده در شهرهای قرمز، شهرهای نارنجی و شهرهای زرد، حضور کارکنان خود را متناسب با بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور، کاهش دهند. بر این اساس به کلیه مدیران و صاحبان مسئولیت در ادارات مختلف تأکید می‌شود، هرگونه اتخاذ تصمیم و صدور دستور در هر سطح که مانع از اجرای این مصوبه و تحقق بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور در این خصوص باشد، خلاف صریح مقررات و ضوابط جاری کشور است و با متخلفین برابر قانون اکیداً برخورد می‌شود؛ در این خصوص، کارمندان و کارکنان هر یک از دوایر در بخش‌های دولتی و یا عمومی که شاهد کوتاهی در اجرای این مقررات هستند، می‌توانند مراتب را به بازرسی وزارت کشور و استانداری‌ها و یا سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کنند./آرمان ملی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 632530 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟