تولد 800هزار کودک در دوره کرونا / 5 میلیون کودک فقیر از تحصیل جا ماندند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بحران کودکی به "کودکان کار" ختم نمی شود. کودکانی که در بحران کرونا به دنیا چشم گشوده اند یا آنهایی که مجبورند همراه خانواده هایشان مشکلات اقتصادی را به دوش بکشند و فقر را مزه مزه کنند، کودکی خود را به دنیای بزرگان می بازند. انجمن حمایت از حقوق کودکان در این راستا مجموعه نشست‌هایی برگزار کرده و به تحلیل شرایط و نقد عملکرد دولت، نقش مردم و رسانه و نقد عملکرد ان‌جی‌اوهای حوزه کودکان پرداخته است.

8میلیون کودک زیر سن مدرسه در کشور

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: قریب به ۸۰۰ هزار کودک در دوران کرونا تا کنون متولد شده‌اند.

وی افزود: این کودکان در استرس (به‌خصوص استرس مادران) زاده شده‌اند و بدون حمایت‌های عاطفی معمول ماه‌های اولیه زندگی خود را گذرانده‌اند. این در حالی است که هیچ دستورالعمل و برنامه مشخصی برای حمایت از این کودکان تدوین نشده است. این کودکان با مخاطره سلامت جسم و روان مواجهه اند و نیاز به برنامه‌ای حمایتی و تعریف نقش خانواده و ارایه خدمات مشاوره‌ای برای مادرانشان دارند.

وی با اشاره به این که حدود ۸ میلیون کودک زیر سن مدرسه در کشور زندگی می‌کنند که شرایط کرونایی آنها را با انواع مخاطرات مواجه کرده است، تاکید کرد: این مخاطرات جسمی، روانی و شناختی است. حدود ۱۶ میلیون کودک در سن مدرسه داریم که حدود ۵ میلیون آنها به واسطه فقر از آموزش جا مانده‌اند. برنامه‌ای برای آنها نیز تدوین نشده است. مناسبات فردی و اجتماعی کودکان به‌شدت در حال آسیب دیدن و تغییر است که لازم است به آن پرداخته شود. کرونا اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی بر کودکان باقی می‌گذارد که باید به این موضوع بیندیشیم. دولت به واسطه یک توجیه اولیه مبنی بر اینکه کودکان مصون از کرونا هستند کلا آنان را به فراموشی سپرده است. تقریبا کودکان جایی در سیاست‌ها و گفتمان‌های اخیر دولتی‌ها نداشتند. آموزش و پرورش هم با آغاز سال تحصیلی با اعلام حضور کودکان در مدارس نشان داد به عنوان یکی از مهمترین متولیان کودکان در کشور، از کمترین برنامه‌ای برخوردار نیست و با بی‌اعتنایی با موضوع برخورد می‌کند.

نرخ بیکاری جوانان 25 درصد است

سعید مدنی، جامعه‌شناس نیز در نشست بررسی و نقد عملکرد نهادهای مسئول در وضعیت بحرانی حقوقی کودک در ایران در بررسی شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد: مهم‌ترین شاخصی که در واقع می‌خواهم به آن اشاره کنم نابرابری است‌‌ و این نابرابری ساختاری باعث وجود مشکلات و ... است. تشکیل سرمایه‌ ثابت نیز منفی بوده است. نرخ تورم امسال اخیر بیش از یک درصد برآورد می‌شود. نرخ بیکاری در ایران سالهاست بالا است. ۱۲ درصد نرخ بیکاری و در میان جوانان حدود ۲۵ درصد است.

وی با اشاره به این که تاثیر شغل فقط شامل درآمد نمی‌شود، افزود: شغل سبب افزایش عزت نفس، روابط خانوادگی و... می‌شود. در نتیجه نبود شغل به معنی خشونت در خانواده است. به ویژه افرادی که در معرض آسیب هستند. به خاطر وجود این نابسامانی‌ها به خصوص در دو دهه‌ اخیر کودکان و زنان پیش از کرونا کودکان وضعیت مطلوبی نداشتند. در دوران کرونا هم عدم مدیریت علمی باعث تشدید این بحران‌ها شده است‌.

این جامعه شناس گفت: خانواده‌ قشر فقیر به سختی از پس هزینه‌‌های خورد و خوارک بر می‌آیند چه برسد که دورهم جمع شوند یا مهمانی بگیرند که باعث توزیع کرونا شود.

سعید مدنی با بیان این که فقدان آموزش برای ورود به حوزه‌ فضای مجازی برای کودکان مشکلاتی را تشدید می‌کند، تاکید کرد: در واقع کودکان در سیاستگذاری‌های دولت در اولویت نیست و باعث شده که آنها فراموش شوند.

وی با اشاره به این که کرونا پیامد‌های سخت‌تری برای گروه‌های نابرخوردار دارد، افزود: تاثیر و پیامد کرونا بر زنان بیشتر از مردان و در دختران بیشتر از پسران است. بیشتر حمایت کشور‌های پیشرفته روی حوزه زنان و دختران متمرکز شده و این‌ نگاه جنسیتی باید در دوران کرونا لحاظ شود. کودکانی که قبل از کرونا شرایط سخت داشتند، شرایط بدتری پیدا کرده اند و بیشتر هم شدند مثل کودکان کار، کودکان مهاجر‌ و کودکان دارای معلولیت. کرونا یک بار دیگر نشان داد بدون اصلاح ساختار، سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ها امکان توجه به مصالح عمومی با نگاه انسانی وجود ندارد. با تغییر رویکردها و سیاست‌ها می‌شود وضع فاجعه‌بار کنونی را بهبود بخشید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 632205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟