درباره واکسن کرونا چه می دانید ؟ / از واکسن فایزر تا گران ترین واکسن

کرونا / به گزارش رکنا ؛ حالا که دانشگاه آکسفورد هم می‌گوید، تأثیرگذاری واکسن‌اش به ۹۰درصد رسیده، می‌توان امیدوار بود تا آخر سال بعد، بیش از یک‌میلیاردنفر در برابر این همه‌گیری واکسینه شوند.

موفقیت 90 درصدی واکسن فایزر

پس‌از فایزر که از موفقیت ۹۰درصدی واکسن‌اش گفته بود، ۲۶آبان شرکت داروسازی مُدرنا، دیگر شرکت آمریکایی هم نتایج امیدوارکننده واکسن کرونای‌اش را اعلام کرد؛ با ۹۵درصد موفقیت.

داده‌های اولیه از واکسن آکسفورد هم نشان داده تأثیرگذاری این واکسن تا ۷۰درصد بالا رفته و محققان این دانشگاه گفته‌اند با تغییر دوز، می‌تواند به ۹۰درصد هم برسد.

البته کفه ترازوی واکسن مدرنا هنوز سنگین‌تر است. چرا که این واکسن روی سال‌مندان و “گروه‌های خطرپذیر در برابر کرونا” آزمایش شده و نشان داده حتی می‌تواند از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها محافظت کند.

چرا واکسن مدرنا گران تر است

واکسن مدرنا از فایزر گران‌تر است اما مزیت خیلی مهمی دارد: اگر واکسن فایزر برای انتقال باید در دمای منفی ۷۰ تا منفی ۸۰نگه‌داری شود تا سالم بماند؛

واکسن مدرنا در دمای منفی ۲۰درجه برای شش‌ماه و در دمای دو تا هشت درجه سانتی‌گراد برای یک‌ماه قابل استفاده است.

واکسن انگلیسی کرونا از هر دو گزینه آمریکایی به مراتب ارزان‌تر و انتقال‌اش ساده‌تر است و آن‌را هم می‌توان در دمای دو تا هشت درجه سانتی‌گراد نگه داشت.

مدرنا اعلام کرده می‌تواند تا آخر سال ۲۰۲۱–آذر ۱۴۰۰- یک میلیارد دوز بسازد و به آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی که فایزر گفته بیفزاید. هر واکسنِ فایزر و مدرنا، دو دوز است.

واکسن کرونا

 

واکسن های آمریکایی از مرز این کشور خارج می شوند ؟

البته خبر بد برای ما که خارج از آمریکاییم این‌که؛ انتظار نمی‌رود واکسن مدرنا تا سال آینده، بیرونِ آمریکا توزیع شود.

آن طور که این شرکت اعلام کرده، پیش از پایان سال ۲۰۲۰–تقریبا یک ماه دیگر- ۲۰میلیون دوز واکسن برای توزیع در آمریکا آماده می‌شود و شاید تا سال آینده بتواند ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد دوز جهانی تولید کند.

جز آمریکا که در مجموع ۵۰۰میلیون دوز از این واکسن را خریده، تا الان ژاپن، کانادا، سوئیس، قطر و اسراییل قراردادهایی با این شرکت بسته‌اند و کمیسیون اروپا هم به‌عنوان خریدار بالقوه، برای ۸۰ تا ۱۶۰میلیون دوز با مدرنا قرارداد بسته.

هزینه هر دو دوز واکسن مدرنا چیزی بین ۳۸ تا ۴۵پوند درمی‌آید که اگر هر پوند، ۳۵هزار تومان باشد برای ما ایرانی‌ها، بین یک میلیون و ۳۳۰ تا یک میلیون و۵۷۵هزار تومان درمی‌آید.

اگر هزینه انتقال و نگه‌داری آن در کشور را هم حساب کنیم قطعا قیمت این واکسن در ایران از این هم بالاترخواهد بود. البته واکسن مدرنا از دیگران گران‌تر است.

فایزر هم هر دو دوزش را۳۰ پوند –یک میلیون و ۵۰ هزار تومان- فروخته.

دانشگاه آکسفورد برای هر دوز واکسن‌اش سه پوند- ۱۰۵هزار تومان- قیمت گذاشته و احتمالا تا نهایی‌شدن مراحل تولیدش، به هشت پوند -۲۸۰هزار تومان- افزایش پیدا کند.

البته آکسفورد اصرار دارد با دیگران رقابتی ندارد چون واکسن‌های زیادی لازم است تا به نیاز جهان پاسخ دهد و می‌گوید بنابر فهرست اضطراری بهداشت جهان، محصول‌اش را به کشورهایی با درآمد کم‌تر می‌فرستد.

واکسن دو دوزی مدرنا این طور کار می‌کند که یک سری مواد ژنتیکی به نام mRNA را وارد بدن می‌کند.

سلول‌ها از این مواد، برای تولید سریع پروتئین‌هایی استفاده می‌کنند که ویروس کرونا هم برای حمله به سلول‌ها از آن تغذیه می‌کند.

این پروتئین‌ها، سطح ویروس را می‌پوشاند و سپری مهم می‌سازند تا سیستم دفاعی بدن برای از میان‌بردن عفونت وارد عمل شود. شیوه کار دو واکسن دیگر هم تقریبا همین شکل است.

به قول آنتونی فائوچی، رییس سازمان بیماری‌های عفونی آمریکا، این همان «نوری است که در انتهای تونل» همه را امیدوار می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 632068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟