11 عمل مردانه که می‌توانند مانع خشونت علیه زنان شوند / سیاستمداران اهل متوقف کردن خشونت نیستند!

به گزارش رکنا ، امروز 5 آذر؛ مصادف با 25 نوامبر روز جهانی علیه خشونت بر زنان است . خشونت علیه زنان چیست؟ چه مردانی علیه زنان خشونت اعمال می کنند؟ قانون های بازدارنده چقدر در کاهش خشونت موثر هستند؟ فرهنگسازی تا چه میزان در کاهش خشونت اثر دارد؟ مسائل اقتصادی چقدر اثر گذار است؟ در این گزارش نگاهی به خشونت علیه زنان و پاسخی برای این سوالات داریم؟

خشونت علیه زنان چیست؟

طبق تعریف سازمان ملل متحد،خشونت علیه زنان عبارت است : هر گونه عملی که شامل خشونت‌های مبتنی بر جنسیت است، انجام شود یا حتی تصمیم به انجام آن گیرند، مثل اعمال فیزیکی، جنسی، آسیب روحی و هر چه که باعث رنج کشیدن زنان شود مانند تهدید و اجبار، محرومیت از آزادی چه در زندگی خصوصی و چه در جامعه.

مردان در کاهش خشونت علیه زنان اثر پررنگی دارند. بخشی از اعمال خشونت های نسبت به زنان، زنانه است و بخش اعظم آن مردانه و وقتی مردان به این باور برسند که خشونت علیه زنان مجاز نیست و این فکر به باورهایشان مخابره شود و بخشی از فرهنگ رفتاری و فکری آنها شود می توان امید داشت که مسیرهای اعمال خشونت علیه زنان بسته شود.

سهم مردان در پایان دادن به «خشونت علیه زنان» چیست؟

معمولاً خشونت علیه زنان به عنوان مشکلی مختص به زنان محسوب می‌شود، اما از آنجایی که اکثر خشونت‌های جنسی و درون روابط از سوی مردان صورت می‌گیرد، موضوع «خشونت علیه زنان» به همان اندازه مشکلی برای مردان هم ‌می‌باشد.

ما آگاهیم که خیلی از مردان دست به خشونت نمی‌زنند و عمیقاً نسبت به سلامت روان زنان زندگی‌شان ارزش قائل‌اند. طبق آمارهای به دست آمده، خشونت علیه زنان متوقف نشده است.در این زمینه پیشرفت‌های زیادی حاصل شده ولی هنوز راه طولانی برای رسیدن به برابری جنسیتی و پایان دادن به خشونت علیه زنان پیش رو داریم؛ این مشکل حل نخواهد شد تا زمانی که مردان هم دریابند این موضوع مشکل آنها هم هست، زیرا اکثراً مردان مرتکب خشونت می‌شوند.

عوامل موثر در اعمال خشونت علیه زنان در ایران

عوامل زمینه‌ای: همچون سن، تعداد فرزندان، محل تولد.

عوامل اجتماعی: همچون میزان تحصیل، اعتیاد و نوع شغل همسر.

عوامل فرهنگی: همچون قومیت زوجین، اعتقادات و باورهای دینی، فرادست‌انگاری مرد، تربیت خانوادگی، فرهنگ محل زیست.

عوامل خانوادگی: همچون پدرسالاری در خانواده همسر، مشاهده خشونت در خانواده همسر، تجربه خشونت در خانواده همسر.

عوامل اقتصادی: همچون میزان درآمد، میزان ثروت و دارایی، مسکن.

پیشنهاد کارشناسان برای کاهش خشونت علیه زنان

افزایش آگاهی زنان نسبت به حقوق‌شان، به‌ویژه حقوق زنان در روابط خانوادگی و اجتماعی، طرح راهکارهای موثر با سنت‌های ناپسند و مردسالاری، زمینه‌سازی برای استقلالیت مالی زنان، افزایش نقش زنان در سیاست‌گذاری‌های کلان ملی، تقویت دادگاه مبارزه با خشونت علیه زنان، تقویت زنان در صفوف نیروهای امنیتی، تعدیل قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان برای تعیین و تشخیص مصداق‌های آزار و اذیت، تعدیل قانون منع خشونت علیه زنان، فراهم‌آوری تسهیلات لازم برای ثبت ازدواج و طلاق در سراسر کشور و ایجاد خانه‌های امن بیش‌تر از مواردی است که  کارشناسان برای کاهش خشونت علیه زنان، پیشنهاد کرده اند.

قوانین بازدارنده علیه خشونت نسبت به زنان همچنان بلاتکلیف

قوانین بازدارنده می توانند مانع برخوردهای خشونت آمیز علیه زنان باشند زیرا تجربه نشان داده بخشی از جامعه با تعیین مجازات و قانون سعی می کنند که خود را به دام قانون و جرم نیاندازند و البته همراه با تعیین قوانین بازدارنده نیاز به فرهنگسازی است، زیرا بخش اعظمی از اعمال خشونت نسبت به زنان تربیتی است و برگرفته از آنچه مرد در خانه پدر آموخته است پس جلوتر از تصویب قانون آموزش های فرهنگی است .

 پس در کنار قوانین و ابزار بازدارنده باید بسترسازی فرهنگی نیز انجام شود و همین کار باعث می‌شود تا زنان و مردان هم به حقوق خود و هم به حقوق دیگران آشنا شوند و همین مسئله امنیت و انضباط اجتماعی را ایجاد می‌کند.

همچنین در کنار آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی باید مباحث حقوقی به زنان آموزش داده شود تا به تکالیف و حقوق خود آشنا شوند و بدانند در هر کجا حق و تکلیف آنها چیست. در این صورت کمتر با ناهنجاری‌های اجتماعی مواجه می‌شویم .

گفتن از منع خشونت علیه زنان تنها در شعارهای انتخاباتی

با تمام آمار بالای خشونت علیه زنان در ایران ، اما ما نه شاهد فرهنگسازی گسترده ای هستیم و نه قانون بازدارنده خشونت علیه زنان در مسیر تصویب و اجرا قرار دارد و سال ها است که از این اتاق و آن اتاق از این میز و آن میز می چرخد و خبری از تصویب نیست و در این ماه های آخر باقی مانده از دولت فعلی نیز امیدی به تصویب این قانون نمی توان داشت و به حتم در شعارهای انتخاباتی که به زودی آغاز می شود باز از تلاش ها برای منع خشونت علیه زنان و تصویب قوانین خواهیم شنید...

 و  در پایان  مردان اگر بخواهند چه می توانند انجام دهند تا خشونت علیه زنان کمتر شود؟

11 عملی که مردان می توانند انجام دهند تا موجب توقف خشونت علیه زنان شوند:

1-بپذیرید که مسئولیت خشونت خانگی علیه زنان بر عهده مردی‌ست که پرخاشگری کرده.

2-وقتی می‌بینید که مردان دیگر در حال خشونت هستند، تنها یک مشاهده‌گر ساکت نباشید.

3-مردانی که حرف‌های جنسیت زده میزنند و درباره‌ی زنان جک‌های نامناسب می‌گویند را به چالش بکشید.

4-از زنان دیگر درباره‌ی تاثیر خشونت بر زندگی‌شان سوال کرده؛ خوب به حرف‌هایشان گوش دهید و اطلاعات کسب کنید.

5-به این فکر کنید که چگونه نگرش‌ها و طرز صحبتتان، در مسئله‌ی خشونت علیه زنان سهم دارند.

6-اگر شاهد خشونت خانگی بودید به مراکز مربوطه تماس بگیرید، با خود نگویید که این به ما ربطی ندارد و موضوع شخصی یا خانوادگی است.

7-عکس‌های رسانه‌ای از زنان که آنان را تحقیر می‌کنند، در واقع نوعی از خشونت‌اند، آن‌ها را تشخیص دهید.

8-مجلات، فیلم‌ها یا موزیک ویدیوهایی که خشونت علیه زنان را تشویق می‌کنند، خریداری نکنید.

9-با پسران و مردان جوان درباره‌ی داشتن روابط سالم صحبت کنید و الگوی خوبی برایشان باشید.

10-اگر فکر می‌کنید دارید مرتکب سوءاستفاده‌ی عاطفی، کلامی یا جنسی می‌شوید، کمک بخواهید و به متخصصین مراجعه کنید.

11-از فعالیت‌ها و گروه‌های ضد خشونتی حمایت کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 631897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟