سازمان آب به خاطر جیبش مردم را روبروی سیل قرار می دهد

سیل/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساخت و سازهای کنار رودخانه ها سال گذشته درست زمانی که سیل آمده بود با مشکلات بسیاری دست به گریبان شدند و فیلم هایش فضای مجازی را برای مدتی به خود اختصاص داده بود. در همان زمان بود که قرار شد رودخانه ها ساماندهی شوند. سیدکمال محمدیان، رئیس شورای شهرستان شمیرانات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص اینکه ساماندهی منطقه به چه سرانجامی رسید تاکید کرد: به موجب مصوبه شورای تامین و امنیت، وزارت نیرو موظف به ساماندهی رودخانه ها بود که دیناری هم خرج نکرده است.

جمع شدن آب باران پشت سدهایی که دیگران ساخته اند

وی افزود: اگر وزارت نیرو اعلام می کند من متولی آب و رودخانه هستم باید وظایفی که به او محول شده را انجام دهد. ولی وزارت نیرو فقط می گوید: "باران بیاید و رودخانه ها پر آب شود و پشت سدهایی که دیگران ساخته اند جمع شود تا من آن را بفروشم." نمی خواهد یک قران هم خرج کند. مردم از قدیم الایام اینجا بودند و نیاکان شان هم کنار رودخانه زندگی می کردند.

چگونگی ساماندهی رودخانه

رئیس شورای شهرستان شمیرانات در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو باید برای ساماندهی رودخانه ها چه اقدامی انجام دهد؟ گفت: قسمت هایی از رودخانه که سایش و ریزش آب دارد را گابیون بندی کند. قسمت هایی از رودخانه که سیل خیز است آبخیزداری کند. در جاهایی که زمین لخت شده درختکاری کند، قسمت هایی که سیلاب شتاب دارد سرعت گیر آب تعبیه کند. این کار را در دربند، درکه، فرحزاد و... انجام داده اند. البته آن هم با هزینه مردم انجام شده است.

منتظر سیل و زلزله هستیم، خبری از پیشگیری نیست

سیدکمال محمدیان با اشاره به این که قرار بود سازمان آب "طرح ساده سازمان آب" را تهیه کند، تاکید کرد: متاسفانه سازمان آب نه تنها این طرح را تهیه نکرده است، بلکه به صاحبان زمین های زراعی و باغی کنار رودخانه که می خواهند رودخانه را ساماندهی کنند (گابیون بندی، ساخت سرعت گیر آب، دیوارکشی و...) نیز مجوز نمی دهند. در حقیقت سازمان آب نه تنها کمک نمی کند، سنگ اندازی می کند. وزارت نیرو رودخانه ها به امید خدا رها کرده است اما مردم هر کاری دلشان می خواهد می کنند. این موضوع ساماندهی رودخانه ها نیز مانند دیگر مسائل به امان خدا رها شده است. منتظریم سیل بیاید خسارتش را بزند بعد چادر بزنیم، خاک برداریم و بستر را پاکسازی کنیم. یعنی همیشه بلایا و حوادث اتفاق می افتد و ما دنبال آن می دویم. هیچ وقت برای پیشگیری اقدامی انجام نمی دهیم. در حقیقت برای کاهش خسارت به آب، رودخانه و مردم هیچ اقدامی انجام نمی شود و راحت از کنار همه این رد می شویم. البته تقصیر ندارند چرا که بودجه و توان این کار را ندارند. زمانی که بودجه و پول فراوان وجود دارد، مسئولان کاری انجام نمی دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟