اسحاق جهانگیری: دولت اجازه نداد اقتصاد کشور فرو بپاشد

تحریم ها/ به گزارش رکنا، معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه از هفته آینده بحث درباره منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت انجام خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که بودجه مطابق سنوات گذشته در زمان مقرر در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها و شیوع کرونا فشارهای مضاعفی بر بودجه کشور در سالجاری وارد کرده است، گفت: به فضل الهی این دوره سخت را پشت سر خواهیم گذاشت و تصور دشمنان ایران که فکر می کردند ایران دچار کسری بودجه شدیدی شده و اقتصادش فرو خواهد ریخت، باطل خواهد شد.

دکتر جهانگیری افزود: با وجود همه سختی ها و دشواری ها که بر دولت و ملت ایران گذشت با همتی که مدیران کشور در موضوع بودجه از خود نشان دادند، موفق شدیم تاکنون از این مرحله عبور کنیم هرچند برخی نمی خواهند قدر این زحمات را بدانند و حرف هایی را بر زبان جاری می کنند که جز دلسرد کردن مدیریت کشور ثمری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه می دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی زبان الکن نیست، گفت: ما شرایط کشور و مردم را در موضع گیری های خود لحاظ می کنیم و می دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسئولان خود انتظار دارند که به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند چرا که این مسئله گره ای از زندگی آنان باز نمی کند.

 درآمد دو سال و نیم دولت فقط 120 میلیارد دلار

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مکرر گفته ام کارنامه این دولت قابل مقایسه با هر دولت دیگری در سالهای پس از انقلاب اسلامی است، گفت: برای مقایسه می توان به دو سال و نیم پایانی دولت آقای احمدی نژاد و دو سال و نیم ابتدایی دولت تدبیر و امید پرداخت که در این دو برهه کشور با تحریم های بین المللی مواجه بود. البته دولت قبل در آن مقطع بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می کرد که از محل آن ۲۱۰ میلیارد دلار درآمد در اختیار داشت اما درآمد دولت تدبیر و امید در دو سال و نیم ابتدایی آغاز بکار خود تنها ۱۲۰ میلیارد دلار بود.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه با کلی گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی دهد، اظهار داشت: در دو سال و نیم پایانی دولت گذشته میزان اشتغال خالص کشور روند کاهنده داشت و تقریباً صفر بود در حالی که در مقایسه با دو سال و نیم ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید سالانه ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد و همچنین نرخ تورم در دولت گذشته رو به بالا بود و به ۳۶ درصد رسید در حالی که تورم در دولت آقای روحانی روند کاهنده داشت و به ۱۱.۲ کاهش یافت.

معاون اول رییس جمهور افزود: این دستاوردها در شرایطی اتفاق افتاد که فقط مدیریت دولت جابه جا شد. کسانی که می گویند مدیران دولت دچار ضعف هستند خوب است این دو مقطع زمانی که شرایط کشور از لحاظ تحریم های بین المللی یکسان بوده است را مقایسه کنند و ببینند چه اتفاقاتی در بخش های مختلف اقتصادی کشور رخ داد.

کاهش 30 دلاری قیمت هر بشکه نفت

وی با تبیین برنامه ریزی های انجام شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی، گفت: اجرای برنامه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی شرایط کشور را روز به روز بهتر کرد. به طوریکه در شروع کار دولت تدبیر و امید به ناگهان قیمت نفت به بشکه ای ۳۰ دلار کاهش یافت اما برای هیچ کدام از شاخص های کلان اقتصادی نظیر تورم، صادرات و میزان تولید مشکلی پیش نیامد و تغییری ایجاد نشد.

دکتر جهانگیری اظهار داشت: در دوره جدید تحریم ها که باید به واقع از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، آمریکایی ها به دنبال فروپاشی ایران بودند و حتی تا آنجا رفتند که جنگ نظامی را نیز چاشنی کار خود کنند، ترور سردار شهید سلیمانی و برخی اتفاقات دیگر در منطقه خلیج فارس نشانه های تصمیمات آنها بود ، البته برخی اتفاقات را نمی توان در مقطع کنونی بیان کرد و شاید در شرایط دیگر بتوانیم برای مردم تبیین کنیم که دشمنان چه برنامه ریزی هایی برای کشور انجام داده بودند. قطعا هیچکس نمی تواند انفجار در یک نفت کش ایرانی را موضوعی اقتصادی قلمداد کند، دولت اجازه نداد در این شرایط سخت، اقتصاد کشور فرو بپاشد.

معاون اول رییس جمهور گفت: هدف آمریکا اقتصاد ایران نبود می خواستند ایران را از هم بپاشانند. در این مقطع حساس مردم ایران مشکلات را تحمل کردند و دولت هم فشار زیادی را متحمل شد که این مقاومت در تاریخ ماندگار خواهد شد.

وی افزود: بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ و جهت گیری های اصلی آن باید با محوریت سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شود، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در تنظیم بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد البته این به معنای آن نیست که ما از سهمیه و حق صادرات نفتی خود چشم پوشی کنیم. دولت ایران هیچگاه از حق ملت خود نخواهد گذشت. هنر مدیریت این است که این درآمدها را در جای خود هزینه کند و در بودجه جاری قرار ندهد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه صادر کنندگان غیرنفتی در این دوره همانند سربازان خط مقدم به کشور خدمت کردند، گفت: حمایت از صادر کنندگان از جهت گیری های بودجه سال آینده خواهد بود و ما قدردان آنها هستیم.

معاون اول رییس جمهور جهت گیری دیگر بودجه سال آینده را ایجاد امنیت غذایی توصیف کرد و گفت: در سال پایانی دولت گذشته ۶ میلیون تن گندم وارد کشور می شد و کشتی های متعددی در کنار بنادر بودند و نمی توانستند کالاهای خود را در ساحل تخلیه کنند در شرایطی که در برخی از استان های کشور ذخیره گندم فقط برای چند روز وجود داشت. در حالی که امروز دولت واردات گندم را فقط برای حفظ و افزایش میزان ذخایر استراتژیک کشور انجام می دهد. برنامه دولت در حمایت از کشاورزان و انجام اقدامات اساسی نظیر خرید تضمینی قیمت گندم که از کیلویی ۴۰۰ تومان در سال ۹۲ به ۴۰۰۰ تومان برای سال زراعی آینده رسیده است باعث شد که ما بیش از پیش در زمینه تولید گندم خودکفا شویم.

ممنوعیت 2هزار قلم کالای لوکس

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از رویکردهای بودجه سال آینده ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری خواهد بود، گفت: در دوره جدید تحریم ها دولت بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا را در فهرست کالاهای لوکس قرار داد و واردات آنها را ممنوع کرد اما متاسفانه برخی برای زیر سوال بردن عملکرد دولت می روند و به موردی در فهرست های وارداتی دست پیدا می کنند و آن را بزرگنمایی می کنند در حالی که در دوره تحریم های قبل در دولت گذشته به طور رسمی خودروهای لوکسی نظیر پورشه وارد کشور می شد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت حمایت از معیشت محرومان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و نیز کمک به معیشت بیکارانی که از بیمه برخوردار نیستند در بودجه سال ۱۴۰۰، گفت:‌ حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه در بودجه سال آینده از جهت گیری های اصلی خواهد بود. رسیدگی به حقوق کارکنان و بازنشستگان و متناسب سازی دستمزدها و دریافت ها در راستای عدالت بنیانی سیاست های اقتصاد مقاومتی در تدوین بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد. ما می دانیم وضع زندگی کارمندان و کارگران دشوار است و آنها به سختی زندگی خود را اداره می کنند، در این شرایط دشوار اقتصادی تلاش کردیم که به میزان قابل توجهی حقوق کارمندان اداری و بازنشستگان افزایش یابد، خوب است که منتقدان مقایسه کنند در آن شرایطی که بیش از ۲ میلیون بشکه نفت با قیمت های بالا صادر می شد چه میزان به حقوق کارمندان و بازنشستگان اضافه کردند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی که بیش از ۱۰۰ مورد آن در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید باید با قوت ادامه یابد، این طرح ها علاوه بر اینکه تاب آوری اقتصاد ما را بالا برد، کشور را از واردات برخی کالاها نیز بی نیاز کرد.

وی افزود: این طرح ها باید در اولویت کار دستگاه ها، نظام بانکی و صندوق توسعه ملی باشد. یک نمونه از پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی، راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود. فرض کنید اگر این پالایشگاه در سالهای گذشته احداث نمی شد با شروع دور جدید تحریم ها مشکلات زیادی برای کشور در تامین بنزین ایجاد می شد،‌امروز این پالایشگاه علاوه بر رفع نیاز داخلی مصرف بنزین به محلی برای صادرات بنزین کشور و تامین ارز کشور تبدیل شده است.

کمک شرکت های دانش بنیان در دوران کرونا

دکتر جهانگیری گفت: موضوع کرونا نیز باید بعنوان موضوعی جدی در بودجه سال ۱۴۰۰ با سرفصلی مشخص مدنظر قرار گیرد و حمایت از شرکت های دانش بنیان باید در بودجه سال آینده مورد نظر باشد. شرکت های دانش بنیان در دوران کرونا کمک فراوانی در تولید ماسک و تجهیزات پزشکی کردند که این روند باید جدی تر دنبال شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: تجربه من به عنوان فردی که هم در دولت و هم در مجلس فعالیت کرده ام می گوید؛ بودجه چوب ادب سیاستمداران بویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می دهند. منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم. متاسفانه برخی مسائلی که در حال حاضر عنوان می شود با ده برابر بودجه کنونی نیز نمی توان به آن حرف ها جامه عمل پوشاند.

وی افزود: برخی می گویند منابع گمرکی را افزایش بدهیم،‌ کسی که این حرف را می زند نشان می دهد که کمترین آشنایی با اقتصاد ندارد زیرا این دست محاسبه ها موجب افزایش قیمت همه کالاها در کشور می شود. باید آشکارا و شفاف به مردم بگویند درآمدی که از این تصمیم حاصل می شود، پیامدهای آن تورم و افزایش سرسام آور قیمت همه کالاها خواهد بود.

دکتر جهانگیری اظهار امیدواری کرد؛ بودجه سال آینده، نقطه آغاز تفاهم و همکاری دولت و مجلس جدید باشد و اگر منابعی وجود داشته باشد که از چشم دولت دور مانده باشد و معرفی شود، قدردانی خواهیم کرد و منابع جدید را برای کمک به زندگی و معیشت مردم صرف خواهیم کرد.

ساخت و بازسازی یک میلیون مسکن

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی و ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کوچک برای محرومان، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کارهای بزرگی در سالهای اخیر انجام داده است به ویژه در ساخت مسکن پس از حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله کرمانشاه و سیل سال ۱۳۹۸ که بنیاد مسکن خوش درخشید.

وی افزود: در دولت آقای روحانی در حوزه کمک به محرومین و مواجهه با خسارات حوادث غیرمترقبه کارهایی بزرگ انجام شد که ما نتوانستیم به خوبی آن را برای مردم بیان کنیم، تنها در زلزله کرمانشاه در مقطعی کوتاه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد.

دکتر جهانگیری گفت: اخیراً مراسم پایان ساخت و بازسازی یک میلیون واحد مسکن پس از سیل سال ۹۸ نیز برگزار شد، خوشبختانه در ساخت خانه های جدید استانداردهای لازم ساخت و ساز رعایت شده است و تفاوت بسیاری با خانه های قبلی وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور ساخت ۱۰۰ هزار واحد جدید برای محرومین در روستاها و شهرهای کوچک، تامین مسکن ایتام و نوسازی و مقاوم سازی در بافت حاشیه ای شهرها را نیز از اقدامات ارزشمند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: اجرای این طرح ها در چارچوب سیاست های دولت و رویکرد عدالت بنیانی سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام می شود. خوب است اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی هم اعلام کرده است که از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی که برای معلولین ساخته شده بیش از ۹۰ هزار واحد آن در دولت آقای روحانی انجام شده است. اینکه محرومین در برخی روستاها بدون هیچ آورده ای دارای سرپناه می شوند کاری ارزشمند است.

وی افزود: امام خمینی (ره) فرمودند که مستضعفین و محرومین جامعه ولی نعمت ما هستند ما خواهان حرکت در مسیر حضرت امیر المومنین(ع) که شهید راه عدالت بود هستیم و باید در این جهت تلاش کنیم. امیدوارم این اقدامات با سرعت و گستردگی بیشتری ادامه پیدا کند و سنگ بنای این فعالیت ها به گونه ای باشد که در دولت های بعدی نیز ادامه یابد.

دکتر جهانگیری ضمن قدردانی از نظام بانکی کشور در پرداخت تسهیلات به منظور ساخت و نوسازی بافت های فرسوده و تامین مسکن محرومین اظهار امیدواری کرد نظام بانکی در تداوم این برنامه ها بیش از پیش همکاری کند.

حمایت از شرکت های دانش بنیان در بودجه سال آینده

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون امور زنان ریاست جمهوری حضور داشتند، پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گزارش مبسوطی از عملکرد هفت ماهه منابع و مصارف عمومی قانون بودجه و هدفمندی در سال ۱۳۹۹ و برآورد منابع و مصارف عمومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و نیز جهت گیری های بودجه سال آینده بر اساس چند رویکرد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید ارائه کرد.

همچنین تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گزارشی با اشاره به نحوه تامین مسکن محرومین و ایتام، نوسازی و مقاوم سازی خانه ها در بافت های حاشیه ای شهرها از ساخت ۹۱۹۴۰ واحد مسکونی در یک سال گذشته با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، کمک بلاعوض سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟