افسردگی سالمندان چیست؟ + راه های درمان

به گزارش رکنا، افسردگی بیماری هست که در تمام سنین الخصوص سنین بالاتر و در سالمندان در بیشتر دیده می‌شود. بهتر است بدانید که افسردگی در هر سنی بروز می کند و سالمندان نیز در معرض ابتلا به این اختلال روحی هستند.

بسیاری از افراد بر این باورند که افسردگی سالمندان امری طبیعی است اما لازم به ذکر است که سالمندان نیز مانند هر شخص دیگری باید تحت درمان قرار گیرند. افسردگی بالینی در سالمندان شیوع دارد، اما نباید تصور کرد بروز این عارضه در سالمندی طبیعی است.

نکته مهم این است که درصد کمی از سالمندان دچار افسردگی تحت درمان قرار می گیرند، شاید به این دلیل که علائم افسردگی در سالمندان گاهی با علایم معمول این بیماری تفاوت دارد. همچنین افسردگی در سالمندان اغلب با آثار ناشی از بیماری های متعدد و داروهایی که مصرف می کنند، اشتباه می شود.

رابطه بی خوابی و افسردگی در سالمندان

بی خوابی معمولا نشانه افسردگی است. بررسی های جدید نشان داده اند بی خوابی یک عامل خطرساز برای شروع و عود افسردگی، به خصوص در سالمندان است. کارشناسان برای درمان بی خوابی سالمندان، داروهای خواب آور جدیدتر را توصیه می کنند که برای این گروه سنی بی خطر و موثرتر هستند. اگر اختلال خواب یا افسردگی سالمند بهبود پیدا نکند، روان پزشک ممکن است داروهای ضدافسردگی یا روان درمانی را تجویز کند.

عوامل افسردگی در سالمندان

عواملی متعددی خطر دچار شدن سالمند را به افسردگی افزایش می دهند، که از جمله آنها می توان به مجردبودن، نداشتن حمایت اجتماعی، وقایع استرس زا در زندگی، مصرف برخی از داروها یا ترکیب برخی از داروها، مخدوش شدن تصویر ذهنی فرد از بدنش (انگاره بدنی) به علت قطع عضو، جراحی به دلیل سرطان یا حمله قلبی، سابقه خانوادگی افسردگی شدید، ترس از مرگ، تنها زندگی کردن و انزوای اجتماعی، ابتلا به بیماری ها، اقدام به خودکشی در گذشته، دچار بودن به بیماری مزمن یا درد شدید، سابقه قبلی افسردگی، مرگ اخیر یکی از نزدیکان و داغداری، سوء مصرف مواد غیرمجاز، بیماری های جسمی مانند سکته مغزی، فشارخون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی (یک نوع اختلال ریتم قلبی)، دیابت، سرطان، زوال عقل (مانند آلزایمر) و درد مزمن اشاره کرد.

افسردگی، بیماری خاموش سالمندان

اسکن های مغزی افرادی که برای اولین بار در دوره سالمندی دچار افسردگی شده اند، نشان می دهد بخش هایی از مغز این افراد جریان خون کافی دریافت نمی کنند. به جز‌‌ استرس های زندگی، تغییرات شیمیایی در این سلول های مغزی نیز ممکن است احتمال افسردگی را افزایش دهند.

در مقالات علمی متعدد به درمان های افسردگی سالمندان اشاره شده است که می توان به چند نمونه از آن اشاره کرد. از جمله دارودرمانی، روان درمانی یا مشاوره و در موارد شدید درمان با شوک.

در موارد شدیدتر ممکن است ترکیبی از این شیوه های درمانی به کار رود، داروهای ضد افسردگی، بیشتر داروهای ضدافسردگی فعلی در سالمندان نیز به اندازه جوان ترها موثرند، اما باید به خطر بیشتر عوارض جانبی یا تداخل با سایر داروها بیشتر توجه داشت.

مثلا برخی از داروهای ضدافسردگی قدیمی تر مانند «ایمی پرامین» یا «آمی تریپتیلین» ممکن است خواب آلودگی ایجادکنند یا هنگامی که فرد از حالت نشسته یا خوابیده برمی خیزد، باعث افت ناگهانی فشارخون شود. مصرف آنها فرد سالمند را در معرض خطر سقوط و شکستگی قرار می دهد.

در سالمندان نسبت به جوان ترها، معمولا مدت بیشتری طول می کشد تا داروهای ضدافسردگی اثر خود را نشان دهند. از طرفی از آنجا که سالمندان به عوارض جانبی داروها حساس تر هستند، ممکن است پزشک داروها را ابتدا با دوز پایین تری برای آنها تجویز کند. به طور کلی مدت دوره درمان افسردگی در سالمندان طولانی تر از بیماران جوان تر است.

تنهایی اصلی ترین دلیل افسردگی

رواشناسان بالینی معتقدند افسردگی در دوران سالمندی دلایل زیادی دارد و انزوا یا تنهایی یکی از اصلی ترین دلایل این افسردگی هاست. از آن جا که تنهایی باعث کاهش روابط اجتماعی می شود، یکی از مهم ترین زمینه سازهای افسردگی در دوران سالمندی است.

افراد سالمند به دلیل از دست دادن انگیزه و هدف که به احساس بی هویتی هم منجر می شود، افسردگی شان روز به روز تشدید می شود تا حدی که ترجیح می دهند با هیچ یک از نزدیکان شان رفت و آمدی نداشته باشند. مشکلات جسمی و بیماری هایی که بیشتر بین سالمندان دیده می شود اگر با بی توجهی اطرافیان مواجه شود، به افسردگی آن ها ختم می شود. ترس از تنهایی یا فوت دوستان و نزدیکان هم می تواند یکی دیگر از دلایل زمینه ساز برای افسردگی باشد.

چند راهکار برای کاهش افسردگی در سالمندان

به افراد سالمندی که دچار افسردگی می شوند، توصیه می شود نخست حتما به یک روان شناس متخصص مراجعه کنند ولی چند راه حل ساده هم وجود دارد تا اطرافیان فرد سالمند بتوانند مقداری از حس افسردگی سالمندشان بکاهند.

درمرحله اول باید شرایطی برای فرد سالمند ایجاد کنید تا از زندگی لذت ببرد. قدم زدن در فضای آزاد یا تماشای فیلم مورد علاقه یا هر کاری که سالمند به آن دلبستگی دارد، می تواند به او کمک کند.

وقتی بدن یک سالمند فعال باشد، افسردگی هم از او دور می شود. استفاده از فضای سبز و آزاد برای تغییر روحیه سالمندان حتی با ویلچر برای آن هایی که توان راه رفتن ندارند تأثیر بسیاری در کاهش افسردگی دارد.

سالمندان باید حتما برنامه منظم روزانه ای داشته باشند و در برنامه های شان، ساعت هایی برای ارتباط با دیگران مانند دوستان یا بستگان در نظر بگیرند. افراد سالمند با داشتن دوست هایی هم سن و سال خود بهتر می توانند آن ها را درک کنند و روابط اجتماعی شان تقویت خواهد شد.

توجه ویژه اطرافیان به سالمندان هم راهکاری بسیار مهم برای کاهش افسردگی آن هاست. برای مثال توجه به خوراک و پوشاک سالمندان به آن ها حس مورد توجه بودن می دهد که باعث آرامش و خوشحالی آن ها می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 628225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟