کنترل کرونا در تهران دست طبقه پنجمی هاست !

کووید-19/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اعضای شورای شهر تهران اما اقدامی در این راستا صورت ندادند و به ارائه آمار اکتفا کردند. حداقل کاری که اعضای شورای شهر تهران می توانستند انجام دهند چند دقیقه سکوت یا تحصن در صحن شورای شهر تهران بود. آیا شورای شهر تهران می توانستند واکنشی به جز تعطیلی پارلمان پایتخت و اعلام آمار داشته باشند؟ امیر ساعدی داریان، کارشناس شهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا این موضوع را بررسی کرده و تاکید کرد: همانطور که مدیریت بحران در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله مطرح است، در شرایطی مانند اپیدمی یک بیماری نیز باید مطرح باشد.

مدیریت شهری در مدیریت کووید۱۹ نقشی نداشت

وی با اشاره به این که اصول مدیریت بحران یکسان است، افزود: هر مدیریت بحرانی ارکان خود را دارد و هر نهادی طبق حیطه فعالیت خود و مسئولیتی را تقبل می کنند. به نظر من شهرداری و شورای شهر تهران در مدیریت کووید_۱۹ به بازی گرفته نشدند. یعنی در مدیریت بحران حضور شاخصی از مدیریت شهری شاهد نبودیم.

عملکرد مدیریت شهری در دوره کرونا

یکی از کارشناسان وزارت بهداشت در تلویزیون اعلام کرد که بررسی ها در ایران نشان می دهد که مانند اسپانیا حدود ۳۱درصد نقل و انتقال کووید_۱۹ در خانواده ها صورت می گیرد. حالا این موضوع را بگذارید کنار ازدحام هر روزه در اتوبوس و مترو. مسئولیت مدیریت این شرایط با شهرداری و مسئولیت نظارت بر آن با شورای شهر تهران است. کدام وظایفشان را درست کرده اند؟ تهران بیشترین آمار کشته های کشور را داشته است و اگر بخواهیم این مشکل را واکاوی کنیم قطعا شهرداری عملکرد درستی نداشته است.

دعوای شهرداری و ناجا برسر عوارض طرح ترافیک

امیر ساعدی داریان در پاسخ به این سوال که با توجه مشکل اقتصادی که شهرداری و مدیریت شهری با آن روبرو است، چه اقدامی در راستای کاهش کرونا می تواند انجام دهد؟ گفت: مدیریت بحران خلق الساعه نیست یعنی با ایجاد بحران به سرعت آن را مدیریت کرد. باید سالیان سال زیرساخت های فراهم شود آنهم برای یک بحران شاید کوچک. در حقیقت جامعه باید آمادگی مواجهه با بحران را داشته باشد. درست مانند دونده ای که برای یک دقیقه حضور در مسابقات المپیک سال ها زحمت می کشد. آیا همین شورای شهری که با شعار خردگرایی و دوری از حواشی کار خود را شروع کرد به ما قول نداد که درآمدهای پایدار که از اجرای طرح ترافیک به دست می آورد را برای کاهش آلودگی هوا خرج مترو و اتوبوس کند؟ در این دوره برای اخذ عوارض طرح ترافیک چقدر بین ناجا و شهرداری جدال و دعوا بود؟

شهرداری از دولت رو دست خورد

وی با اشاره به این که شورای شهری در مدیریت بحران کرونا گیر کرده است، افزود: مدیریت شهری جلوی تمام درآمد حوزه هزینه هایی که از شهرسازی را بست ولی نتوانست با درآمدهای جاری و پایدار جای آن را پر کند و مجبور شد از حوزه های دیگر درآمد برای این بخش خرج کند. شورای شهر لطمه وقتی خورد که به دولتی اعتماد کرد که گفت 56 هزار میلیارد مطالبات شهرداری را می دهد. شورای شهر از آنجایی لطمه خورد که فکر کرد در حوزه شهرسازی به بلوغ فکری رسیدیم که جلوی معاونت شهرسازی را ببندیم و بتوانیم درآمدزایی کنیم. اینجاست که خزانه شهرداری و شورای شهر خالی شد و سه هیچ به بحران ها باختیم. بارها اعلام شده که شهرداری تهران به اندازه چند وزارتخانه هزینه دارد و باید نقش آفرینی کند. با این اوصاف اینقدر ساده انگارانه در خصوص درآمدزایی شهرداری تهران اقدام کنیم؟

سیاسی کاری اعضای شورای شهر تهران

امیر ساعدی داریان با بیان این که اعضای شورای شهر تهران به این یقین رسیده اند که هیچ کدام برای دور بعد شورای شهر تهران نخواهند بود، گفت: اقدامات اعضای شورای شهر تهران در حال حاضر به جای آن که در راستای حل مشکلات شهر باشد در راستای تامین اعتبار سیاسی خود است. عملکرد آنها به جای عمل گرایی در راستای سیاسی کاری است. در هزاران مشکلی که این شهر دارد، تغییر نام خیابان سازمان آب به مهندس مهدی بازرگان چندمین مشکل است؟ اگر با منطق مشکلات شهر تهران را اولویت بندی کنیم نامگذاری از آخرین مشکلات شهر محسوب می شود. ولی این دغدغه انجام می شود تا سال ها بعد درباره این اقدام صحبت کنند.

جای خالی کمیته شهری مبارزه با کرونا

این کارشناس شهری با اشاره به این که قدم اول هر بحران تشکیل کمیته رفع بحران است، گفت: امروز یک ستاد مبارزه با کرونا در سطح دولت داریم. آیا کمیته مبارزه با کرونا در سطح شهرداری یا شورای شهر تهران تشکیل شد؟ اهداف ویژه کمیته مبارزه با کرونا تشکیل شد باید پیشگیری کووید-19 باشد و برای آن بودجه تعیین کند. یعنی باید از هزینه های دیگر کاهش دهد و بودجه اضطراری به کووید-19 اختصاص یابد. تا زمانی که بودجه ای وجود نداشته باشد اقدامی در این راستا صورت نخواهد گرفت. یعنی ابتدا باید طی مصوبه ای کمیته کووید-19 تشکیل می شد و طی مصوبه دیگر اختیار گرفتن بودجه به این کمیته می دادند.

اجازه شهرفروشی را صادر کنید

امیر ساعدی داریان در پاسخ به این سوال که شهرداری با مشکل مالی و اقتصادی رو در روست، در این شرایط چگونه تامین بودجه کند؟ تاکید کرد: شما بین اجازه فروش تراکم محدود و صرف بودجه آن برای سلامتی مردم و عدم شهرفروشی محدود کدام را انتخاب می کنید؟ اگر کمیته ای تشکیل می شد بررسی می کرد که دولت تحریم است و با مشکل مالی روبروست بنابراین طلب ها وصول نمی شود. امروز به صورت محدود فقط و فقط با اجازه برای خرج کرد در حوزه سلامت و کووید-19 اجازه شهرفروشی را صادر می کنیم. البته منظور من ساختمان 10-20طبقه نیست. کسر 3 درصد از املاک 250 متری یا همان دادن طبقه پنجم به ملک های 250 متری را آزاد می کردند. طبقه پنجم را آزاد می کردند و از بودجه آن به صورت اضطراری در حوزه سلامت اتوبوس می خریدند. اگر چنین کمیته ای تشکیل می شد با یک جلسه ساده نمی توانستند این اتوبوس ها را معاف از عوارض وارد کنند؟ با صدور دو مجوز طبقه یک اتوبوس به شهر اضافه می شد. در تهران بالای 1000 مالک دنبال ساخت طبقه پنجم هستند. به عنوان مثال 80درصد محلات منطقه ای مانند مرزداران مجوز طبقه پنجم را اخذ کرده اند و 20 ا 15درصد مالکان موفق به دریافت این مجوز نشده اند. این اقدام در نما و منظر شهری و حتی در خط آسمان تغییری ایجاد نمی کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625507 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟