نقاشی کودکان بر زخم و پینه های شهر / مسئولیت مدنی و شهروندی، آموختنی است+ فیلم
حجم ویدیو: 33.27M | مدت زمان ویدیو: 00:03:34

نقاشی کودکان در شهر/ به گزارش اجتماعی رکنا، .کوچه خسرو قدیانی در محله دستغیب منطقه ۹ به همت شهرداری و توسط مردم که نه، توسط کودکان این منطقه رنگ آمیزی شد.

این حرکت می تواند قدم های ابتدایی باشد برای آموزش مسئولیت مدنی و شهروندی که هیچ کجای ایران ارائه نمی شود. کودکان با رنگ ها شهر و محله خودشان را قشنگ کردند و حالا مدیریت شهری مطمئن است که بچه ها از این محله به خوبی مراقبت می کنند چرا که نقاشی هایشان را دوست دارند. شاید اگر این مسئولیت پذیری زودتر از این شروع شده بود در دوره شیوع ویروس کرونا نیز مردم مشارکت بیشتری داشتند و پی آن آمار مبتلایان و جانباختگان کووید-19 کاهش می یافت.

حس تعلق خوب به شهر

ما تجربه ای در گذشته داشتیم به نام "پلیس کودک"... کودکانی که با سرسختی، لجاجت و حتی لحن کودکانه از تخلف رانندگی والدین خود پیشگیری می کردند. حالا همین کودکان می توانند حتی از آسیب های اجتماعی و جرم منطقه خود پیشگیری کنند.

اردشیر گراوند، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: به طور طبیعی مشارکت در مدیریت شهر، احساس تعلق را خوب و زیاد می کند. اگر بخواهیم نسل جدید در مدیریت آتی شهر مداخله داشته باشند.

فرهنگسازی در مشارکت جامعه در آینده

اردشیر گراوند با بیان این که حتما این اقدامات در سطوح کودکان اثر گذار است و باید این کار را افزایش دهیم، افزود: این کودکان به سن نوجوانی و جوانی برسند اثرات این اقدامات بیشتر نمایان می شود. به هر تقدیری نمی شود همه هزینه های شهر را به شهرداری ها تحمیل کرد. قاعدتا باید نظام اجتماعی نیز بخشی از این کمک ها را تقبل کند. اگر شهرداری موفق شود کودکان نواحی و مناطق دیگر را هم در این کارها شریک کند در آینده نه چندان دوری پاسخ آن را در حوزه های دیگری مانند تفکیک زباله، بهسازی و زیباسازی محله و پیاده رو، نگهداری فضای سبز و درختان و... کمک خواهد کرد.

این جامعه شناس گفت: نیازمند یک فرهنگ سازی هستیم. تشکل های غیردولتی، NGOهای محیط زیستی یا در حوزه های مختلف به کمک شهرداری بیایند تا این فرهنگسازی انجام شود. این اقدامات در حد خرد نقاشی است و در سطوح بالاتر نیز تعمیم خواهد یافت.

تعلق کودکان تضمین آینده شهر

این پژوهشگر اجتماعی با بیان این که در مورد درختی که کودکان می کارند یا نقاشی که می کشند، به شدت در احساس تعلق آنها تاثیر دارد، اظهار کرد: وقتی کودکان به شهر احساس تعلق کنند، مشارکت آنها بیشتر خواهد شد. فرقی ندارد که مناطق پایین باشد یا بالا... ما در تمام مناطق به چنین اقداماتی برای جلب مشارکت مردم نیاز داریم. وقتی یک درختی کاشته، نقاشی که می کشیده یا مجسمه ای ساخته می شود، تعلق خاطر کودکان را جلب می شود و آن محله را دوست دارند و به منطقه زندگی خود وابسته می شوند. اگر از آن محله هم بروند سال های سال خاطرات آن را یادآوری می کنند. کاملا موافق این اقدامات هستم چرا که برای آینده شهر خوب است.

تعلق به محله کنترل اجتماعی را افزایش می دهد

اردشیر گراوند در پاسخ به این سوال که آیا این اقدامات می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق می شود؟ گفت: تعمیم احساس تعلق به محله قاعدتا کنترل اجتماعی را افزایش می دهد. اگر تعلق خاطر به محله زندگی بیشتر باشد، مشارکت در مدیریت آسیب های اجتماعی نیز افزایش می یابد. عاملی که باعث تضعیف کنترل اجتماعی می شود، عدم تعلق خاطر به ساز و کار اجتماعی است و این عدم تعلق باعث می شود که برای کنترل های اجتماعی هزینه ای نپردازیم. هر کسی کشور را دوست داشته باشد، حساسیت بیشتری به آن نشان می دهد. هر کسی که شهری را دوست داشته باشد، بیشتر احساس تعلق می کند و در محلات نیز اینگونه است و در مدیریت آسیب های اجتماعی آن نیز دخالت و نظارت می کند و در راه کاهش آن هم تلاش خود را می کند.

پیشنهادی برای شهرداری

و اما ،مدیریت شهری تهران گام اول را در تربیت مسئولیت مدنی و شهروندی برداشته است . چه خوب می شود که  شهرداری کودکان  تمام مناطق شهر از بالاترین منطقه  تا پایین ترین ، درگیر زیباسازی شهر کند   تا تعلق خاطری پیدا کنند به شهرشان... دوست داشته باشند تهران را و مشارکت کنند در کاهش آسیب های اجتماعی و محیط زیستی.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 624707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟