تغییر رئیس جمهوری آمریکا چه کمکی به اقتصاد خانواده های ایرانی می کند؟ / حباب های گرانی می ترکد؟

تحریم/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز کامل اعلام نشده است. در برخی از ایالت های این کشور مردم به خیابان ها آمده اند و اعتراض می کنند. دونالت ترامپ، نامزده ریاست جمهوری آمریکا بعد از عقب ماندن از رقیبش حالا از گم شدن آرا می گوید. این سوی دنیا مردم ایران هورا می کشند برای رای آوردن بایدن چرا که بایدن امیدی است برای کاهش تحریم ها.

سید حمید حسینی،عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا و پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار و اقتصاد خانواده ایرانی چه تاثیری دارد؟ تاکید کرد: تحریم ها و کرونا بر اقتصاد کشور فشار آورده و دولت در تامین منابع بودجه با مشکل روبرو شده است.

قیمت ارز یک دهم شده است

وی افزود: دولت مجبور شده است از نظام بانکی استقراض کند و ما شاهد افزایش شدید نقدینگی در دور دوم روحانی بودیم و نقدینگی نزدیک به 2800میلیارد تومان رسیده است. افزایش بی رویه نقدینگی باعث شد که قیمت ها (مسکن، ارز، طلا، کالاهای اساسی و...) افزایش یابد و زندگی خانوارهای ایرانی به ویژه شاغلانی که حقوق ثابت دارند به شدت دچار مشکل شده است. قیمت ارز یک دهم شده است. ارز ابتدای دولت روحانی 3هزار تومان بود در حالی که امروزه نزدیک 30هزار تومان است. قدرت خرید اقشار متوسط جامعه و پایین جامعه به شدت کاهش یافته است.

مردم ریال نگهداری نمی کنند

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به این که مردم دنبال فرار از زیان هستند، گفت: به دلیل کاهش ارزش ریال مردم در دست شان پول نگه نمی دارند. به همین دلیل به بازارها (سهام، خودرو، طلا، مسکن، زمین، ارز و...) هجوم آوردند.

شوک سیاسی – روانی حباب ها را خالی می کند

سیدحمید حسینی با بیان این که به نظر می آید که در بعضی از کالاها حباب داریم، افزود: فقط یک شوک سیاسی – روانی می تواند حباب را خالی کند. اگر مردم احساس کنند که فردا قیمت ها افزایش نمی یابد امروز اقدام به خرید نمی کنند. یک روز می گفتند که مردم برابر نیازهایشان خرید می کنند اما امروز مردم براساس پیش بینی آینده مردم وارد حوزه ای می شوند. حتی ممکن است که نیازی داشته باشند اما آن را به تاخیر می اندازند و با توجه به تحلیلی که از آینده دارند اقدام می کنند. اگر مردم به آینده امیدوار و خوش بین باشند یک نوع حرکت می کنند و اگر به آینده بدبین باشند و فکر کنند که شرایط روز به روز بدتر می شود طور دیگری حرکت می کنند.

توقف افزایش قیمت ها

وی با اشاره به این که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوعی شوک سیاسی – روانی است، ادامه داد: سیاست های جمهوریخواهان و دموکرات ها در رابطه با تحریم ها و برجام متفاوت است. قطعا اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سمت دموکرات ها بچرخد می تواند شوک سیاسی – روانی را به اقتصاد ایران وارد کند و افزایش قیمت ها متوقف و قیمت ها کاهش یابد. امروز شاهد هستیم که قیمت طلا، ارز و... در حال کاهش است. کاهش قیمت ها می تواند بر زندگی خانوار ایرانی اثر می گذارد و فشار تورم را کاهش می دهد.

افزایش شدید نرخ ارز در 4سال دوم دولت ها

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به تحریم ها گفت: در این که سیاست های غلط را در سال ها مرتب تکرار کرده ایم شکی نیست و سیاست های ارزی و پولی مشکل داشتیم. در 4 سال اول همه دولت ها (مرحوم هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی) سعی کردیم نرخ ارز را تثبیت کنیم و اجازه ندادیم نرخ ارز با واقعیت های اقتصادی تنظیم شود. در 4 سال دوم همه دولت ها شاهد افزایش شدید نرخ ارز بودیم. ارز نیز شاخصی است که بر تمام اقتصاد ما اثر می گذارد. در این که اشتباه هات سیاستگذاری داشتیم و هر سال بالای 25درصد افزایش نقدینگی داشتیم و تورم دورقمی بوده، شکی نیست.

حمله رسانه ای مسئولان را به تصمیم های اشتباه وامی دارد

سیدحمید حسینی با بیان این که ریشه تصمیم های اشتباه دور دوم دولت روحانی در تحریم ها بود، افزود: تحریم ها فشار می آورد مسئولان دنبال راه حل هستند، اما در تصمیم گیری اشتباه می کنند. مثلا می گویند مردم دچار مشکل شدند و قیمت ارز افزایش داشته، بنابراین نرخ ارز را تثبیت می کنند. فشار تحریم ها باعث می شود قیمت ارز به 6-7 هزار تومان برسد، فعالان اقتصادی، مردم و مجلس به دولت هجوم می آورند مسئولان هم تصمیمی می گیرند که قطعا اشتباه است. اگر تحریم ها نبود که این اثرات را شاهد نبودیم. نمی توانیم تاثیر تحریم ها را بر هیچ کالایی در کشور منکر شویم. محصول کشاورزی گران می شود چون سم آن از خارج وارد شده و قیمت حمل و نقل و کارگر هم افزایش می یابد.

ریشه ناکارآمدی های دولت در تحریم است

وی تاکید کرد: البته نمی توانیم بگوییم تمام مشکلات هم به تحریم برمی گردد. قطعا همه مشکلات به دلیل تحریم و خارج از کشور نیست ولی ریشه بسیاری از نارضایتی ها و ناکارآمدی های فعلی به فشارهای خارج از کشور برمی گردد. دولت بیش از 150 میلیارد دلار ارز داشت و هر بازاری که با مشکل روبرو می شد دولت دخالت می کرد. به عنوان مثال بازار مرغ دچار مشکل می شد دولت طی یک هفته از ترکیه مرغ وارد کرده و قیمت های مرغ را در بازار ثابت نگه می داشت. ولی وقتی دولت ارز ندارد، قطعا در مدیریت بازار دستش بسته است. تجربه نشان داده که با نظارت و کنترل نیز نمی توان بازار را تثبیت کرد. بازار با عرضه و تقاضا متعادل و کنترل می شود.

کاهش حرص و طمع مردم برای خرید کالا با امید به آینده

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این که عده ای هم در این میان سوءاستفاده می کنند، گفت: سازمان های نظارتی باید بر بازار نظارت داشته باشند و به این مشکلات رسیدگی کنند و امکانی فراهم کنند. اما اگر فکر کنیم بدون حل مسائل خارجی کشور و باقی ماندن در شرایط تحریم می توان کار اساسی در کشور انجام داد، اشتباه است. مردم وقتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می بینند و احساس می کنند در بحث تحریم ها اثر کند، رفتار و نوع نگاهشان عوض شده و امیدوار می شوند که بازار می تواند متعادل و آرام شود. بنابراین حرص و طمع آنها برای نگهداری و خرید کالایی که به آن نیاز ندارند کاهش می یابد.

مدیران ما در دنیا فقیرند

سید حمید حسینی با اشاره به این که وقتی قیمت ارز یک دهم می شود، افزود: یک کارمند عالی رتبه دولت که در گذشته 1000دلار حقوق می گرفته امروزه 300دلار حقوق می گیرد. این در حالی است که هیچ کارگری با ماهی 300دلار نمی تواند در دنیا زندگی کند. حدود 23میلیون شاغل در کشور داریم. یک سوم این شاغلان کارمند (دولت، ارتش،، نیروهای نظامی و...)، یک سوم دیگر کارگر حقوق بگیر و مابقی خوداشتغال (راننده، کاسب و...) هستند. قطعا زندگی کارمندان دولت یا حقوق بگیران در زندگی با مشکلات بسیاری روبرو هستند. آمار نشان می دهد که خط فقر کشور به چیزی حدود 10میلیون در ماه رسیده است. وقتی حقوق آنها پایین تر از 10میلیون تومان است، یعنی زندگی قشر متوسط و پایین جامعه به شدت دچار مشکل شده و حتما احتیاج به تصمیمات جدی و اساسی داریم تا رضایت مردم را جلب کنیم.

مدیران جمهوری اسلامی بی خیال نیستند

وی در پاسخ به این سوال که دولت می تواند در دوره تحریم در راستای کاهش فشار بر زندگی مردم اقدامی صورت دهد؟ گفت: اینطور نیست که بگوییم دولت می تواند ولی نمی خواهد اقدامی انجام دهد. دولت وقتی می تواند اقدامی انجام دهد که دستش باز باشد. اگر دولت پول چاپ یا از صندوق ارزی برداشت کند و یا برای کرونا هزینه دیگری کند، آثار آن در کسر بودجه، تورم و نقدینگی خود را نشان می دهد و مردم هزینه آن را می پردازند. اینطور نیست که بگوییم مدیران جمهوری اسلامی بی خیال هستند و به فکر مردم نیستند. ولی دست آنها باز نیست. تاثیر کاهش مراجعه مردم به ادارات، کنترل فساد، اصلاح بخشنامه ها، کاهش بروکراسی در اقتصاد 10 تا 15 درصد است و بیش از این با عملکرد بهتر بیش از 15 درصد کارآمدی نظام افزایش نمی یابد. اصل این است که مشکلات اساسی اقتصاد کشور حل شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623938 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟